بازی دهنده عروسک نمایشی با قدرت، هنر و تمرکز خود، زنده بودن عروسک را باور پذیر می‌کند

مژده ذکریا پور عروسک‌ساز و عروسک‌گردان حوزه نمایش عروسکی، اصول صحیح استفاده از دست‌ها و بازی‌دهی عروسک در نمایش را به نوجوانان علاقمند هرمزگانی آموزش داد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان "دستها و بازی دهی عروسک در نمایش" عنوان  دوازدهمین نشست تخصصی انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان  بود که با حضور مژده ذکریا پور عروسک ساز  و عروسک‌گردان  برگزار شد.

به گفته عفت تفضلی مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان،  با توجه به اهمیت عروسک‌گردانی در نمایش عروسکی  با دعوت از مژده ذکریا پور عروسک‌ساز و عروسک‌گردان حرفه‌ای در حوزه نمایش عروسکی، اعضا نوجوان و بزرگسال عضو انجمن نمایش استان به شکل تئوری و عملی با اصول صحیح استفاده از دستها و بازی‌دهی عروسک در نمایش آشنا شدند.‌

ذکریا پور اولین و مهم‌ترین  وظیفه یک عروسک گردان را حل شدن در وجود عروسک  نمایشی خود دانست و گفت: تمام  تعریف عروسک‌گردانی در این جمله خلاصه می‌شود که بازی دهنده جان و وجود خود را در عروسک ببیند و به قدری این ارتباط نزدیک باشد که گویی عروسک‌گردان در جلد عروسک فرو رفته است. 

وی در ادامه به سه ویژگی مهم عروسک  یعنی" تمرکز، قدرت تصمیم‌گیری و تجسم " اشاره کرد و افزود: یک عروسک گردان موفق باید تمرکز بالایی در اجرا داشته باشد؛ یعنی روی صحنه هیچ چیز  بجز عروسک و صدایش را  نبیند و نشنود. وی افزود:حواس یک عروسک‌گردان باید تماما  متوجه  وجود عروسکش باشد و در واقع روح عروسک خود باشد و به هیچ چیز دیگری اعم از مخاطب و عروسک گردان‌ها و... توجه نکند. 

این عروسک گردان و سازنده عروسک‌های نمایشی ویژگی بعدی عروسک گردانی موفق را قدرت تصمیم‌گیری و عکس‌العمل سریع بازی‌گردان دانست و گفت: عکس‌العمل به موقع در عروسک‌گردانی مثل رانندگی موفق است.  یعنی همان‌طور که راننده تمام حواسش به رانندگی است و  گوشه چشمی به جاده دارد،  با حواس جمع تصمیم می گیرد و عکس‌العمل مناسب انجام می دهد. 

ذکریاپور گفت: در عروسک گردانی، قدرت تصمیم‌گیری باعث عکس‌العمل به موقع و سریع می‌شود و در نتیجه کار باورپذیر می‌شود. 

وی از تجسم بعنوان اصل بسیار مهم  در بازی‌دهندگی عروسک نمایشی نام برد و گفت: عروسک‌گردان موفق قدرت تجسم بسیار قوی دارد. مثلا ما  حرف می‌زنیم و دستمان را معنادار تکان می‌دهیم عروسک‌ها هم باید مانند ما حرف بزنند و سر یا دستشان را تکان دهند. 

وی افزود:برای موفقیت در عروسک‌گردانی باید قدرت تجسم خود را تقویت کنیم یعنی حالت‌ها و حس‌ها را تمرین کنیم، به خاطر بسپاریم و از هم تفکیک کنیم مثلا وقتی عروسک غمگین می شود فرم سرش تغییر می کند و حالت غم را القا می‌کند درست مثل آدم ها وقتی غمگینند. در واقع قدرت تجسم و شناخت درست عکس‌العمل‌ها و احساسات یک عروسک‌گردان است که از طریق حرکت دادن به یک عروسک نقش او را باورپذیرتر می‌کند. 

ذکریاپور در ادامه به استفاده از دست‌ها و بازی‌دهی عروسک در نمایش اشاره کرد و افزود: 

یک طراح عروسک یک شخصیت کلی از آن نقش طراحی می‌کند و یک عروسک ساز آن را می‌سازد و برای نشان دادن احساسات مختلف باید بازی‌گردان تجسم قوی و خوب داشته باشد یعنی حس‌ها را درون خود تجسم کند و از طریق دستهایش حواس را به درستی در حرکات عروسک نمایش دهد و حس آن نقش و صحنه و نمایش را بدرستی به مخاطب القا کند.

این مدرس عروسک‌سازی گفت: گاهی از اشیا بی‌جان بعنوان یک عروسک استفاده می‌شود. در این صورت ممکن است استفاده از  خصوصیت ظاهری یک شی آن را به یک عروسک بدل  کند.

ذکریا پور افزود: اجرای درست رفتار یک موجود زنده چه انسان و چه حیوان معرف آن موجود در ذهن مخاطب است و نشان دادن  نکات رفتاری درست، عروسک گردانی را موفق می کند.

ذکریاپور در پایان به نکات کلیدی عروسک‌گردانی اشاره کرد و گفت: جای عروسک‌گردان باید راحت باشد و حرکات اضافه نداشته باشد، پشت صحنه نیز نباید ازدحام بیخودی داشته باشد.

مدت زمان منطقی نمایش، عمودی بودن دست عروسک گردان، بسته به صحنه اجرا، بالا یا پایین نرفتن عروسک از خط فرضی زمین ، شمرده و واضح صحبت کردن  گوینده عروسک از جمله نکاتی بود که ذکریاپور بدان اشاره کرد.

پایان بخش این نشست اجرای زنده و آموزش عروسک‌گردانی صحیح با استفاده از عروسک‌های ساده توسط مدرس نشست و اعضا انجمن نمایش استان بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =