آینده کشور در گرو  پرورش کودکان سالم و فرهیخته است

چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ نشست بیست و نهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک استان خراسان‌رضوی با حضور محمود عباسی معاون وزیر دادگستری، محمدعلی نبی‌پور سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی، غلامعلی صادقی رئیس کل دادگستری استان، ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون استان، طاهره طهماسبی مدیرکل دفتر زنان وخانواده استانداری و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، ابراهیم زره ساز مدیرکل کانون استان در بیست و نهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در خصوص ماموریت کانون اظهار داشت: ایجاد امکانات لازم برای رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان و کمک به شکوفایی استعدادهای آنان در اوقات فراغت، هدف و ماموریت اصلی کانون است و با توجه به مسئولیت خطیر دبیرخانه کنوانسیون حقوق کودک، تلاش ما در ایجاد عدالت و گسترش فضای بهره‌مندی کودکان از این خدمات و در کنار آن ایجاد  تعامل و هم‌افزایی میان سازمان‌ها و نهادها با ماموریت‌های مختلف در جهت محقق ساختن سایر حقوق کودکان بوده و هست.

مدیرکل کانون استان درباره کتابخانه‌های سیارکانون و توجه به حاشیه شهر گفت: کانون علاوه بر مراکز فرهنگی و کتابخانه‌های ثابت، خدمات امانت کتاب و فعالیتهای فرهنگی برای کودکان دور از این مراکز یعنی «روستاها، حاشیه شهر و عمدتا مناطق کم برخوردار» را از طریق مینی بوس‌های سیار انجام می‌دهد که با توانمندسازی این کودکان، علاقمند کردن آنها به مطالعه  و سایر فعالیت‌های هنری  و ادبی و نیز شناسایی استعدادها همراه است.

وی در بخش شناسایی استعدادهای کودکان مناطق کم برخوردار افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های کانون که منتج به شناسایی کودکان با استعداد می‌شود فعالیت مکاتبه‌ای است که از طریق ارسال و دریافت نامه به کودکان، مهارتهای نوشتن را به آنها می‌آموزد و کودکان با استعداد را در زمینه های ادبی شناسایی می‌کند.  

ابراهیم زره‌سازه در ادامه به فعالیت پیک امید کانون اشاره کرد و گفت: ویژه برنامه های فرهنگی هنری با عنوان پیک امید برای کودکان در مناطق کم برخوردار اجرا می‌شود که در کنار این برنامه ها کارگاه‌های مهارتهای فرزند پروری با حضور مشاورین بهزیستی و پزشکان و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی برای والدین مناطق پرآسیب در زمینه‌های کودک همسری، سوء مصرف مواد مخدر، خشونت و ... برگزار می‌شود.

وی در خصوص افتتاح کتابخانه کودکان کار گفت: کتابخانه کودکان کار  (۲۴ خرداد ۹۹) همزمان با روز جهانی منع کار کودکان در موسسه مددکاری همراز گلستان با بیش از ۲۰۰۰ جلد عنوان کتاب و بازی و سرگرمی با همکاری شهرداری و بهزیستی افتتاح شد.

مدیرکل کانون استان از تهیه لوح فشرده قصه‌گویی به مباحث حقوق کودکان خبر داد و گفت:

تفاهم نامه‌ای با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به عنوان یاری‌گران زندگی بسته شد و در همین راستا لوح فشرده قصه‌گویی شامل قصه‌هایی با رویکرد آموزش مهارتهای تقویت عزت نفس، دوست یابی، حل مساله، قدرت تصمیم گیری، مهارت نه گفتن و ... تهیه و تولید شد.

ابراهیم زره‌ساز در خصوص فعالیت‌های کانون در زمان همه گیری کرونا گفت: کانون پس از همه‌گیری ویروس کرونا فعالیت‌های خود را در فضای مجازی ادامه داد و وبینارهای آموزشی با موضوعات حقوق کودک، چالش‌های فرزندپروری در دوره کرونا، کنترل اضطراب کودکان، تاب آوری و ...با همکاری استادان دانشگاه، مشاورین بهزیستی و کارشناسان کانون برگزار کرد.

محمود عباسی معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در بیست و نهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در این نشست ضمن تشکر از مسئولان دستگاه های اجرایی حاضر در کنفرانس گفت: در آموزه‌های دینی ما  کودکان جایگاه بالا و والایی دارند و در معارف اهل بیت و حقوق بشر اسلامی به کودکان جایگاه ویژه‌ای داده شده است.

معاون وزیر دادگستری بیان داشت: مجموعه‌ای از حقوق کودکان که در اسناد بین‌المللی و قوانین و مقررات داخلی شاهد آن هستیم در پیشینه تمدن اسلامی و ایرانی وجود دارد.

وی ادامه داد: این اسنادی که امروز در عرصه‌های بین‌المللی شاهدش هستیم بخش عمده‌ای از آن برگرفته از همین آموزه‌های دینی و تمدنی است.

 محمود عباسی خاطر نشان کرد: ما نیازمند آن هستیم که به واکاوی دقیق این مباحث در لابه لای برگ‌های زرین تاریخ تمدن این مرز و بوم بپردازیم وآن را فراروی جامعه جهانی قرار دهیم.

وی افزود: اگر ما می‌خواهیم برای ارتقاء حقوق کودک و حمایت از آنها حرکت کنیم لازمه‌ی آن فهم مشترک از قوانین و مقرارت است؛ تفسیر متفاوت از قوانین ما را از هم دور می‌کند.

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه هماهنگی ملی بین دستگاهی نیز در حوزه کودکان آغاز شده است، اظهار داشت: تلاش های دستگاه‌ها در پرتو سند ملی حقوق کودک آغاز شده است تا بتوانیم کودکان خود را به آینده‌ای روشن برسانیم.

طاهره طهماسبی مدیرکل دفتر امور زنان وخانواده استانداری خراسان‌رضوی نیز در این جلسه اظهار داشت: نزدیک به ده درصد از جمعیت کودکان کشور در خراسان‌رضوی هستند و خود این موضوع اهمیت توجه به حقوق کودک و گستره فعالیت را نشان می‌دهد.

طهماسبی در خصوص کنوانسیون حقوق کودک در استان گفت: به دلیل ارتباط موضوعی و گستره فعالیت‌های مرتبط با حقوق کودک دبیرخانه مرجع حقوق کودک در استان به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سپرده شده و در همین راستا کمیته نظارتی در استانداری استان تشکیل شده است.

وی افزود: برابر دستور العمل‌های ابلاغی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک دارای ۴ کارگروه می‌باشد

که شامل: کارگروه پایش و ارزیابی، آموزش و اطلاع رسانی، حمایتی و هماهنگی و حقوقی و قضایی است و هر کدام از این کارگروه ها به عهده یکی از دستگاه‌های اجرایی استان می‌باشد.

طاهره طهماسبی مدیرکل دفتر امور زنان وخانواده استانداری خراسان‌رضوی در ادامه گزارشی از این چهار کارگروه ارائه داد.

محمدعلی نبی‌پور سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی ضمن خیرمقدم و تشکر از دستگاه‌هایی که در خصوص حقوق کودک تلاش می‌کند بیان داشت: جامعه جهانی بسیار با تاخیر به حقوق کودک توجه کرده است. البته خوشبختانه امروز چه با کنوانسیون های حقوق کودک و چه قوانین داخلی در کشور توجه بیشتری به کودکان شده است هرچند که هنوز کمبودها و مشکلات زیادی در این مسیر داریم.

محمدعلی نبی پور بیان داشت: برگزاری این گونه نشست‌ها به دلیل تبیین حقوق کودک و حساس‌سازی دستگاه‌های اجرایی نسبت به این موضوع بسیار مهم است.

وی افزود اگر ما بتوانیم جامعه را نسبت به حقوق کودکان حساس کنیم قدم بزرگی برداشته‌ایم.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری استان افزود: آینده کشور در گرو کودکان سالم و فرهیخته است و این وابسته به این است که ما حقوق کودکان را تامین و رعایت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =