مهارت در چینش کلمات، شعر را زیباتر می کند

افسون امینی شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان در هفدهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارومیه، وسواس در انتخاب کلمات را از عوامل مؤثر در زیبایی شناسی شعر عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان غربی، افسون امینی در این نشست مجازی که به نقد و بررسی آثار اعضای انجمن اختصاص داشت گفت: کلماتی که در شعر انتخاب می کنیم ما را به مخاطب وصل می کند و حساسیت در انتخاب واژگان، مخاطب را بیشتر به دنبال شعر می کشاند.

وی افزود: اگر بخواهیم در مورد شعر صحبت کنیم اول کلیات شعر را می بینیم و بعد وارد جزئیات می شویم؛ ابتدا شعر را سطر به سطر می خوانیم و در مورد آن حرف می زنیم.

وی با بیان این‌که شعر باید در ذهن مخاطب یک تصویر کلی بسازد افزود: ایجاز در شعر، حس آمیزی، گزیده گویی و پرهیز از اضافه گویی از عوامل خلق یک شعر دلنشین محسوب می شوند.

امینی اظهار کرد: دانستن وزن و قافیه‌ی درست به بهتر گفتن هر نوع شعری اعم از شعر کلاسیک و شعر سپید کمک و گوش را با موسیقی شعر آشنا می کند و خواندن شعر  کلاسیک در یادگیری اصول وزن و قافیه بسیار مؤثر است.

بحث در خصوص دقت در ایجاد پیوند عمودی و افقی در شعر و تجزیه و ترکیب کلمات به کار رفته در اشعار اعضای نوجوان از دیگر مباحث این نشست مجازی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =