صد و بیستمین انجمن نویسندگان نوجوان آفتاب برگزار شد

پنج‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹، منیره هاشمی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبی، کارشناس میهمان صد و بیستمین انجمن ادبی آفتاب شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، در این  برنامه داستان «دلتنگی از دسته‌ی تنهایی‌ست» اثر آتنا دشتبان، داستان «ثروتمند خطاکار» اثر مانی محمودزاده، داستان «رویایی نارنجی» اثر زینب شفیع نادری، داستان «یک بشقاب ناراحتی برای آبی چسبناک» اثر محمد خاوری نقد و بررسی شد.   

سمیه سلامی‌راد، کارشناس ادبی استان با اعلام این خبر گفت: منیره هاشمی شاعر و نویسنده مطرح درسطح کشور، همچنین همکار کانونی ما به عنوان کارشناس میهمان در صد و بیستمین انجمن ادبی آفتاب حضور داشت.

منیره هاشمی ضمن ابراز خرسندی از حضور در بین اعضای توانمند انجمن ادبی آفتاب، درباره انتخاب سوژه داستان گفت: به هر چیزی که نگاه کنیم می‌توانیم از آن داستان بنویسیم و فرق است بین سوژه داستانی و غیر داستانی. سوژه باید «آن» داشته باشد. «آن» همان گمشده ماست. سوژه باید کشش داستانی داشته باشد. مخاطب دنبال یک اتفاق در داستان است و داستان بدون مانع معنی ندارد.

نویسنده کتاب «قیچی که دنبال کار می‌گشت» درباره توصیف در داستان یادآور شد: باور پذیری در توصیف خیلی مهم است؛ باید با کمترین کلمه و واژه این کار را انجام بدهیم. بین توصیف احساسی و توصیف داستانی فرق است. توصیف‌ها در نثر احساسی در خدمت برانگیختن احساس مخاطب هستند اما توصیف داستانی، روایت را جلو می‌برد. به این نکته توجه داشته باشید تا در توصیفات طولانی و بیان زیاد احساسات، روایت اصلی داستانتان گم نشود.  

برگزیده دومین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان شیراز سال ۱۳۹۴ ادامه داد: گفتگو در داستان عمل داستانی را پیش می‌برد. اما در بعضی موارد احساس واقعی بودن را به خواننده القا نمی‌کند. توصیه می‌کنم دفترچه‌ای داشته باشید و گفتگوهای اطرافتان را در آن یادداشت کنید. بزودی متوجه می‌شوید این گفتگوها با هم تفاوت دارند؛ گفتگوهای مادر و دختر، عابر و نانوا و ...

هاشمی اضافه کرد: ما موقع نوشتن تعابیر و اصطلاحاتی را پشت سر هم می‌آوریم اما بهتر است که بعد برگردیم و نوشته‌مان را صیقل بدهیم و به عبارتی چکش‌کاری کنیم. بعضی از کلمات و واژه‌هایمان را عوض کنیم. حتی فعل‌ها را عوض کنیم. فعل‌ها نقش مهمی در ساختن جمله‌های تصویری دارند. از فعل‌هایی که سرشار از عمل هستند بهره‌ی بیشتری ببریم.

کارشناس ادبی استان در پایان اعلام کرد: خوانش داستان «سنگ، کاغذ، قیچی» اثر علی خاتمی پایان بخش صد و بیستمین انجمن نویسندگان نوجوان آفتاب بود. این انجمن با حضور ۲۸ عضو دختر و ۱۷ عضو پسر همراه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =