اولین جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی دبیرخانه استانی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی دبیرخانه استانی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور مدیر کل کانون فارس، مسوول حراست،کارشناس مسوول فرهنگی و کارشناسان روابط عمومی و فناوری اطلاعات کانون فارس، در شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، سعیدرضا کامرانی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در این جلسه با اشاره به اهمیت قصه و قصه‌گویی در جامعه ، این فعالیت را یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های کانون از سالیان گذشته تاکنون دانست که در سطوح مختلف استانی، ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود.

کامرانی برگزاری بی‌وقفه‌ی این رویداد فرهنگی هنری را نشان مهم بودن جشنواره دانست که استان فارس نیز به عنوان استانی فرهنگ‌دوست و ادب‌پرور در این راه دارای سابقه طولانی و درخشان است و موفقیت قصه‌گویان کانون فارس در سطوح مختلف را مؤید همین موضوع دانست.

مدیر کل کانون فارس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری، تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نام گرفته، گفت: مطرح شدن بحث تولید در سه سال اخیر از سوی مقام عظمای ولایت نشان از آن دارد که هنوز با جایگاه واقعی تولید، فاصله داریم و باید برای رفع موانع تولید کوشید؛ کانون نیز در بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی به تولید محتوا می‌پردازد و قصه  نیز یکی از همین محتواهای تأثیرگذار است که باید با تمام توان برای برگزاری بیست و سومین جشنواره قصه‌گویی که مخاطب آن علاوه بر مربیان کانون، اعضا، دانش‌آموزان، اولیای تربیتی، خانواده‌ها و پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هستند تلاش مضاعف داشت.

مدیر کل کانون فارس، قصه را ابزاری ارزشمند و مؤثر در تعلیم تربیت برشمرد که می‌توان با آن، علاوه بر آموزش غیرمستقیم به جای امر و نهی کردن که چندان هم نتیجه‌بخش نیست، استفاده کرد و آینده را ساخت.

 کامرانی در ادامه گفت: در اهمیت قصه همین بس که خداوند متعال در کتاب آسمانی قرآن با استفاده از قصه، بسیاری از تعالیم را به بندگان یادآور شده و قرآن به سوره‌ای به نام سوره قصص مزین است و خداوند بسیاری از مفاهیم تربیتی رادر قالب قصه و داستان آورده است.

او افزود: دنیا با همه پیشرفتی که در عرصه‌های مختلف داشته و با وجود تکنولوژی‌های روزآمد، بسیاری از ابزار را به عقب رانده و منسوخ کرده اما همچنان جایگزینی برای قصه و قصه‌گویی نیافته است.

به گفته‌ی کامرانی، قصه تنها به عنوان شاخص برد و باخت نیست بلکه مانند یک رسانه است که می‌تواند نقش بسیار مثبتی را در جامعه ایفا کند و برگزاری جشنواره، فقط انگیزه‌بخشی است به کسانی که در این راه به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند.

مدیر کل کانون فارس از اعضای دبیرخانه خواست تا با تلاش مضاعف، برگزاری آموزش‌های مرتبط، اطلاع‌رسانی و بهره‌گیری از نظرات و حضور صاحب‌نظران، بر کمیت و کیفیت جشنواره‌ی بیست و سوم بیفزایند.

این جلسه با اظهارنظر اعضای دبیرخانه در رابطه با چگونگی برگزاری جشنواره ادامه یافت.

فراخوان بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون با شعار «آینده ساختنی است» و با محورهای موضوعی امیدها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها و ایثار و از خودگذشتگی (جهاد و مقاومت در عرصه‌های مختلف زندگی) منتشر شده است.

بر اساس فراخوان منتشر شده، بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل شیوع بیماری کرونا، به صورت مجازی برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان در حوزه‌های مختلف می‌توانند با مراجعه به پایگاه جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir نسبت به ثبت‌نام و ارسال آثار خود اقدام کنند.

جشنواره بیست و سوم شامل بخش‌های مختلفی است؛

بخش ملی شامل اجرای زنده‌ (مجازی) قصه‌گویی از سوی دختران و پسران (۱۲ تا ۱۸ سال)، زنان و مردان (۱۸سال به بالا) و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها در سه بخش «قصه‌هایی برای کودکان»، «قصه‌هایی برای نوجوانان» و «قصه‌هایی برای بزرگسالان» و بخش بین‌الملل شامل رقابت صحنه‌ای (مجازی) قصه‌گویان برگزیده‌ی ۲۲ دوره جشنواره قصه‌گویی در مراحل منطقه‌ای، ملی یا بین‌الملل، قصه‌گویان و مجریان حرفه‌ای دارای سابقه اجرا در رسانه ملی و تئاتر کشور و قصه‌گویان منتخب سایر کشورها، دو بخشی است که همانند گذشته و با تغییراتی جزیی برگزار خواهد شد.

بر اساس آنچه در فراخوان منتشر شده در جشنواره بیست‌وسوم، دو بخش جدید با نام‌های «قصه‌گوی برتر» و «پادکست» به جشنواره اضافه شده است. قصه‌گوی برتر، رقابت حرفه‌ای‌های حوزه‌ی قصه‌گویی است و با شکل و شمایلی متفاوت از سایر بخش‌های جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است که در آن تنها افرادی می‌توانند شرکت کنند که بر اساس جدول امتیازات مشخص شده، امتیاز لازم را در حوزه‌های مختلف به دست بیاورند.
امسال و برای سومین مرتبه، مسابقه قصه ۹۰ ثانیه با عنوان «قصه زندگی من» در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار خواهد شد. بر اساس آنچه در فراخوان مورد اشاره قرار گرفته «من و کرونا» که روایت ایثار و از خودگذشتگی کادر درمان، روایت زندگی در روزهای قرنطینه و روایت مهربانی و همدلی با دیگران و... است و همچنین «دیروز غرورآفرین، فردای افتخارآفرین» که روایت جان‌فشانی‌های سربازان و رزمندگان انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس، مدافعان حرم، شهدای هسته‌ای ‌و قهرمانان حوزه‌ی علم و دانش است دو محور موضوعی بخش ۹۰ ثانیه‌ای است که در آن تمامی گروه‌های سنی امکان شرکت را دارند.
یادآوری می‌شود مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌زمان با شب یلدا به صورت مجازی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =