کد خبر: 304543
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
بازدید 586
هشتمین نشست انجمن شاعران نوجوان کانون گلستان برگزار شد

 به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، هشتمین جلسه مجازی انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری گلستان، با حضور اعضای این انجمن و دعوت از سیده محدثه حسینی، شاعر و منتقد ادبی به‌عنوان مهمان برگزار شد.  

در ابتدای این نشست که همزمان مصادف بود با روز نکوداشت عطار نیشابوری، کلیپی با عنوان معرفی این شاعر نام‌دار و آثاری از وی آغاز شد.

در ادامه ۷ اثر از اعضای ادبی انجمن‌های مراکز فرهنگی هنری استان توسط اعضا، مربیان و کارشناس برنامه نقد و بررسی شد.

سیده محدثه حسینی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رمضان، به‌جهت حضور در جمع اعضا و مربیان کانون ابراز خرسندی کرد و در خصوص نقد آثار و《کشف شاعرانه》اعضا گفت: شعر، صرفا نوشتن جمله‌های احساسی و توصیفی نیست؛ خیلی وقت‌ها به خاطر احساساتی شدن شاعر از حرف مهمی که شعر به خاطر آن سروده می شود, غافل می شویم.

حسینی《کشف شاعرانه》را به چیزهایی تشبیه کرد که کسی تا کنون پیدا نکرده، ندیده، نشنیده و نگفته است که شاعر باید آنها را پیدا کند.

شاعر کتاب《مثل چای صبحانه》 در ادامه به  《موتیف》 به‌عنوان بن‌مایه‌ی معنادار در همه‌ی هنرها اشاره کرد و اظهار داشت: این جزء معنادار می‌تواند با بن‌مایه‌ی یکسان هربار تصویری نو ارایه کند که با تصاویر قبلی مرتبط باشد و در نهایت با در کنار هم قرار گرفتن این اجزا یک تصویر کلی به وجود آید که در ادبیات به خلق و نوشتن شعرهای سپید می‌انجامد.

وی همچنین در باب ضعف تالیف بیان داشت: شعر همانند یک پازل است که واژه‌ها مثل تکه‌های آن هستند که گاهی هنگام چیدن تکه‌ها جا افتاده‌اند، اما آنچه کمک می‌کند متوجه شویم آنها درست جاگذاری نشدند، تصویری است که در نهایت ساخته می شود، چراکه با چیدمان صحیح واژگان در محور همنشینی، باید تصویری بسازد که هم زیباست و هم پیام منطقی و گویایی دارد. به این ترتیب اثر ما دارای حسن تالیف خواهد بود و در غیر این صورت می‌گوییم ضعف تالیف دارد.

هشتمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =