کد خبر: 304598
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
صد و بیست و یکمین انجمن ادبی آفتاب

در راستای ارتباط مجازی با اعضاء کانون در ایام قرنطینه، واحد آفرینش‌های ادبی کانون خراسان‌رضوی، عصر پنجشنبه، ۱۹ فروردین ۱۴۰۰، صد و بیست و یکمین انجمن ادبی را در قالب مجازی با محوریت خوانش و نقد شعر برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان‌رضوی، سمیه سلامی‌راد، کارشناس ادبی استان در توضیح این خبر گفت: در این نشست مجازی که دو ساعت به طول انجامید، انجمن ادبی آفتاب برای دومین بار میزبان زهرا محدثی خراسانی از همکاران شاعر و پژوهشگرمان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی بود. ایشان انتشار مجموعه شعرهای «غم چیز دیگری‌ست» و «از شب سرد زمین»، اثر پژوهشی «شعر آیینی و  تأثیر انقلاب اسلامی بر آن» را به رشته تحریر درآورده‌اند، همچنین حضور در عرصه‌های کارشناسی، نویسندگی مطبوعات و داوری متعدد جشنواره‌های شعر و مسئولیت انجمن‌های ادبی در کارنامه کاری و حرفه‌ای ایشان وجود دارد.

زهرا محدثی خراسانی کارشناس مهمان انجمن، پس از شنیدن سروده‌ی اعظم یوسف‌زاده به ابعاد عاطفی شعر اشاره کرد و گفت: این سروده به لحاظ حسی، شعر تأثیرگذاری بود؛ وزن این شعر «مستعفلن مستعفلن فعلن» است و به گونه‌ای انتخاب شده است که با بُعد معنوی شعر ارتباط خوبی برقرار کرده و این ارتباط مناسب، توانایی شاعر در تأثیرگذاری بهتر را منجر شده است. محدثی با مرور بیت «دریا اقامتگاه ماهی‌هاست اما من ...» گفت: انتخاب واژگان دریا، اقامتگاه و ماهی‌ها کشف شاعرانه‌ی زیبا و بدیعی را به همراه دارد.

کارشناس میهمان انجمن ادبی در ادامه و درباره کاربرد ردیف‌های اسمی گفت، انتخاب این گونه از ردیف و بکار بردن آن در شعر کار دشواری است اما اعظم یوسف‌زاده با انتخاب ردیف ماهی‌ها در شعرش به خوبی از پس از این موضوع بر آمده است.

زهرا محدثی خراسانی پس از شنیدن دو شعر از ژیوان منتظری یادآور شد، این دو شعر بیشتر به قالب طرح نزدیک است و به لحاظ عاطفی بسیار تأثیرگذار بود، همچنین دارای ایجاز خوبی است با این وجود حتی امکان کوتاه‌نویسی بیشتر هم در این شعر وجود دارد، محدثی با اشاره به قالب‌های شعری سپید و طرح ادامه داد، شاعر در سرایش اینگونه شعری باید پیوسته در تلاش باشد تا بیان مضامین شاعرانه‌اش منجر به زیاده‌گویی نشود.

محدثی درباره قالب شعری طرح و وجه تمایزش با قالب شعری سپید گفت: قالب طرح، به نوعی نزدیک به قالب شعری سپید است اما در مقایسه با اشعار سپیدی که طولانی  هستند و گاه در چند صفحه سروده می‌شوند، بسیار کوتاه‌تر هستند؛ در واقع طرح کوتاه‌ترین قالب شعر نو است که گاهی در یک جمله و حتی در نصف جمله ارائه شده است.

کارشناس میهمان صد و بیست و یکمین انجمن ادبی آفتاب، پس از شنیدن شعر زینب شفیع نادری، به موضوع مهم «رعایت سنخیت کلمات» در نقد ادبی اشاره کرد و گفت: طبق این مبحث، شاعر در شعر خودش مجاز است کلماتی را بیاورد که هم سنخ و هماهنگ باشند. در دو شعری که شنیدیم، انتخاب نابجای برخی واژگان منجر به عدم رعایت موضوع مهم سنخیت کلمات شده است که با لحاظ تغییراتی جزئی می‌توان این مسئله را حل کرد.

شعر پایانی، سروده ملیکا قاضیان بود که زهرا محدثی خراسانی درباره این شعر گفت: به نظر می‌رسد شعر خانم قاضیان در قالب نیمایی سروده شده است ولی در این قالب شعری هم شاعر بهتر است که قافیه را تا آنجا که می‌شود رعایت کند، هر چند شعر وزن سالمی دارد، اما ما قافیه‌ای به آن شکل نمی‌بینیم که به موزون و آهنگین بودن شعر کمک کند. در پایان به تاثیرگذاری خوب و عاطفه شعری این سروده اشاره شد و به عنوان شاهد مثال، قسمتی از شعر ملیکا قاضیان قرائت شد: «من عاشق ماهم، حتی نرسد دستم اگر آن همه بالا...»

صد و بیست و یکین انجمن ادبی آفتاب در فضای مجازی و با حضور ۳۰ عضو حاضر در جلسه در ساعت ۱۹ به کار خود پایان داد.

   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =