کد خبر: 304715
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
بازدید 213
زبان داستان، زبانی ساده است

بیست‌ودومین انجمن نویسندگان و شاعران نوجوان با محور داستان، در کانون فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، بیست‌ودومین انجمن نویسندگان و شاعران نوجوان « سروناز»  میزبان عالمه میرشفیعی، کارشناس ادبی کانون مازندران بود که زبان داستان را زبانی ساده و به دور از ابهام دانست.  

میرشفیعی  آثار اعضای انجمن ادبی سروناز را نقد کرد. به گفته‌ی او، ترسیم صحنه‌ی زمان، در مسیر داستان از اهمیت زیادی برخوردار است و در این مسیر با اشاره‌ها، نشانه‌ها و روابط  بین شخصیت‌ها، می‌توان صحنه‌ی زمان را گسترش داد.  

این نویسنده و منتقد ادبیات داستانی در ادامه گفت: شخصیت اصلی در شکل گیری روایت داستانی اهمیت زیادی دارد و برای گسترش داستان لازم است نویسنده شخصیت اصلی مشخصی داشته باشد.

حرکت در داستان که بر قدرت و جذابیت داستان می‌افزاید و برای رسیدن به آن باید طرح داستانی داشت، مشخص بودن صحنه معرفی و تثبیت داستان، طرح شخصیت و طرح ماجرا در داستان از دیگر مواردی بود که میرشفیعی درباره‌شان با اعضا سخن گفت.

این مدرس داستان‌نویسی همچنین درباره انسجام ساختاری مناسب وعدم تعادل و ناپایداری در داستان به ارائه توضیح پرداخت.

او تفاوت بین انشایی نوشتن و داستانی نوشتن را بیان کرد و گفت: زبان داستان، زبانی ساده است، مبهم و انشایی نیست و قصد بازی‌های لفظی و معماسازی ندارد.

میرشفیعی از اعضا خواست در انتخاب و به کارگیری زبان داستان متناسب با فضای موجود در داستان دقت داشته باشند. او همچنین برای آغاز کردن داستان با حرکت و دیالوگ، مثال‌های داستانی مختلفی را ارائه داد.

  انجمن ادبی «سروناز» با توجه به شیوع بیماری کرونا و عدم برگزاری جلسه‌های حضوری، به‌صورت مجازی و با هدف توانمندسازی اعضا و مربیان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =