کد خبر: 304899
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
طی آیینی از عروسک‌های بومی و محلی استان هرمزگان رونمایی شد

اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان از گواهینامه ثبت طرح و صدور مجوز تولید دختولوک و کجوک عروسک بومی محلی استان این میراث فرهنگی و هنری استان از سوی شورای نظارت بر اسباب بازی؛ خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ با حضور علی رئوفی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، حسین امیر تیموری مدیرکل امور اجتماعی استانداری و  پروین پشتکوهی مدیر کل کانون هرمزگان،   از این میراث ماندگار رونمایی شد.

علی رئوفی گفت: در هفته هرمزگان و در آستانه روز ملی خلیج فارس از ملت هایی که در مسیر رشد از گذشته و تاریخ خود استفاده می‌کنند، سخن گفت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان افزود:  ما نمی توانیم با فراموش کردن گذشته مسیر رشد فرهنگی و اجتماعی  داشته باشیم و این فرصتی است که ما بتوانیم فرهنگ پیشینیان خود را احیا کرده و آیندگان را با فرهنگ گذشتگان آشنا نماییم.

پروین پشتکوهی مدیرکل کانون هرمزگان ضمن تبریک هفته هرمزگان به مردم فرهنگ دوست هرمزگان اظهار داشت: این هفته بسیار پرباری در کانون داشتیم و همکاران و مربیان عزیز سعی کردند به شکل مجازی هفته هرمزگان  را با برنامه هایی راهبردی برای کودکان و نوجوانان گرامی بدارند.

پشتکوهی اعلام داشت: خوشبختانه با تلاش‌های واحد آفرینش‌های ادبی کتاب دختولوک در دست چاپ است و امیدواریم بزودی بتوانیم دختولوک این میراث مادران جنوب ایران به دخترانشان را به همگان بشناسانیم.

مدیر کل کانون هرمزگان از کارگاه تولید این عروسک توسط اعضای کارآفرین کانون خبر داد و از ضرورت تلاش برای معرفی فرهنگ و هنر و آداب و رسوم استان برای آشنا کردن کودکان و نوجوانان به جهت ساختن آینده بهتر این عزیزان  سخن گفت.

در این مراسم کلثوم رییسی طراح عروسک‌های دهتولک و کجوک اظهار داشت: این عروسک‌ها پیشینه‌ای طولانی دارند، هرچند دقیق مشخص نیست اما شاید افزون بر ده‌ها قرن قدمت داشته باشد.  

وی افزود: این عروسک‌ها قدمتی به اندازه تفکر مادرانی پرتلاش دارد؛ آن‌گاه که دخترکان خردسال خویش را هم برای مسئولیت پذیری در آینده و هم برای تمرین زندگی، به ایفای نقش در تئاتری در نهایت سادگی و در سایه مهربانی‌های مادرانه‌ی خویش تشویق کرده‌اند.

رییسی گفت: مهربانوهای این دیار از دور ریز پارچه‌های خیاطی خویش عروسک‌هایی را به عنوان اسباب بازی دختر بچه ها آماده می‌کردند. این عروسک‌های محلی به شکلی بسیار ساده، تنها از پارچه و بدون هیچ دوختی بر روی آن ساخته می‌شدند و برای وصل کردن لایه‌ها از نخ های اطراف خود پارچه استفاده می‌شود.

این هنرمند کانونی افزود: این عروسک که نماد سادگی و صفای زن در این منطقه است بدون هرگونه تزیین و زرق و برقی در ابعادی کمی کوچکتر یا بزرگتر از انگشتان دست ساخته می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =