کد خبر: 304911
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
بازدید 70
فارس، سرزمین بزرگان قصه‌گویی است

چهارمین نشست مجازی از سلسله نشست‌های جشنواره قصه‌گویی در کانون فارس برگزار شد و وحید خسروی در این نشست، استان فارس را سرزمین قصه‌گویان کهن عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، در این نشست وحید خسروی، مسؤول کمیته بخش قصه‌گوی برتر بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با رابطان قصه‌گویی، مسؤولان مراکز فرهنگی هنری و استادان و میهمانانی از استان فارس در  این نشست، سخن گفت.

خسروی با بیان مراحل اجرایی و روند برگزاری جشنواره در سال‌های گذشته به افزوده شدن بخش جدید و چالش‌برانگیز جشنواره قصه‌گویی با عنوان « قصه‌گوی برتر» اشاره کرد. او از شرکت‌کنندگان در این بخش با عناوین حکیمان و دانشمندان عرصه قصه و قصه‌گویی یاد کرد و گفت: در کشور پهناور ایران، تنها کانونی‌ها نیستند که گام در عرصه قصه‌گویی نهاده‌اند بلکه خارج از کانون نیز استادان، بزرگان و پیش‌کسوتانی هستند که سال‌ها تجربه‌اندوزی کرده و به‌صورت حرفه‌ای به قصه و قصه‌گویی پرداخته‌اند و ما کانونی‌ها موظفیم این بزرگان را برای شرکت در جشنواره مطلع و دعوت کنیم تا زمینه‌ی بهره‌مندی همه‌ی علاقه‌مندان به قصه و قصه‌گویی از دانش،توانمندی و تجارب آنان فراهم شود.

خسروی با اشاره به ویژگی فرهنگی استان فارس گفت: در دیار فارس ظرفیت‌های فرهنگی و بزرگانی هستند که هر فرد علاقه‌مند به قصه‌گویی می‌تواند سال‌ها از دانش و تجربه این بزرگان بیاموزد و شناسایی آنان اتفاق مبارکی است که در بخش قصه‌گوی برتر جشنواره قصه‌گویی شکل می‌گیرد.

او در بیان شرط ورود قصه‌گویان به بخش قصه‌گوی برتر به مستندات و امتیاز ورود به جشنواره اشاره کرد و کسب حداقل سه دوره مقام برتر در ادوار گذشته جشنواره قصه‌گویی، شرکت در جشنواره‌های معتبر قصه‌گویی در خارج از کشور و کسب مقام و نیز مقاله‌نویسی و تألیف کتاب در زمینه قصه و قصه‌گویی را از شرایط اولیه ورود به این بخش از جشنواره عنوان کرد.

مسؤول کمیته بخش قصه‌گوی برتر جشنواره قصه‌گویی در ادامه گفت:  در این بخش قصه‌گویان به اجرای قصه‌ای می‌پردازند که از سوی دبیرخانه جشنواره قصه‌گویی مشخص می‌شود. بدین منظور دبیرخانه از میان قصه‌های پیشنهادی توسط قصه‌گویان و کارشناسان عرصه قصه و قصه‌گویی ۵ قصه برای مخاطب کودک، ۵ قصه برای مخاطب نوجوان و ۵ قصه برای مخاطب بزرگسال را با حضور مدیران و مسؤولان کمیته‌های مختلف جشنواره قصه‌گویی انتخاب و اعلام می‌کنند. بر همین اساس هر یک از قصه‌گویان یکی از ۱۵قصه پیشنهادی از سوی دبیرخانه را انتخاب، اجرا و بارگزاری می‌کنند و از بین تمام شرکت‌کنندگان، تنها ۱۰ نفر منتخب به مرحله بعد راه خواهند یافت.

خسروی ادامه داد: در مرحله دوم پس از رقابت بین۱۰ نفر شرکت‌کننده، ۵ نفر به مرحله پایانی راه خواهند یافت و در مرحله پایانی دو گونه رقابت خواهند داشت.  رقابت در اجرای قصه و رقابت در برگزاری کارگاه آموزشی. در زمینه اجرای قصه در مرحله پایانی هر قصه‌گو می‌بایست آمادگی کافی برای اجرای هر یک از ۱۵ قصه تعیین شده از سوی دبیرخانه را داشته باشد و به صورت قرعه، قصه اجرایی مشخص می‌شود. در نهایت یک نفر به عنوان قصه‌گوی برتر با بالاترین امتیاز داوری، آرای مردمی و آموزش قصه‌گویی در کارگاه، لوح‌، تندیس و جایزه سیصد میلیون ریالی را از آن خود خواهد کرد.

گفتنی است مریم راعی، گوینده محبوب رادیو فارس و مجری برنامه شب بخیر کوچولوی صدای فارس از میهمانان این نشست بود و مسؤول کمیته بخش قصه‌گوی برتر از او به‌طور ویژه، برای شرکت در جشنواره دعوت کرد.

ادامه این نشست با پرسش رابطان قصه‌گویی و پاسخ‌های مسؤولین همراه بود .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =