کارگاه باید ونبایدهای ابزار درقصه گویی

دیروز مربیان کانون استان کردستان در کارگاه تخصصی باید ها و نبایدهای ابزار در قصه گویی که با حضور مریم شفیع زاده در فضای اسکای روم برگزار گردید شرکت کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، در این گارکاه یک ساعته شفیع زاده در سخنانی گفت: زبان مشترک همه انسانها عاطفه و احساسات و تعاملات روحی صادقانه است و هر آنچه از دل برخیزد لاجرم بر دل نیز می نشیند، مانند پدربزرگها و مادر بزرگها در گذشته قصه هایی را تعریف می نمودند که خود به آن باور و ایمان داشتند و قصه هایشان سرشار از پند و اندرزهای عاطفی، اخلاقی و احساسی بود .

شفیع زاده افزود: راز و جادوی قصه گویی در به وجود آوردن تصویرسازی ذهنی مناسب در ذهن مخاطب است، به همین دلیل قصه های قدیمی ماندگار هستند و تصویر سازی ماندگاری در ذهن مخاطب از خود به جای می گذارند. در نتیجه ابزاری که قصه گو مورد استفاده قرار می دهد، نباید ارتباط و تصویر سازی ذهنی مخاطب را مختل کند، بلکه باید به پر رنگ تر نمودن آن کمک نماید و بر جان قصه گویی بنشیند.

وی همچنین خاطر نشان ساخت: ابزار در قصه گویی دارای دو بخش می باشد، ابزار وجودی قصه گو و ابزار بیرونی. قصه گو در ابتدا باید از بیان قوی برخوردار باشد و بر بیان و فرمهای بیانی مسلط باشد و به شکل درست ادای کلمات توجه کند. همچنین تمرینهای تاثیرگذاری صدا انجام گیرد تا ریشه صدا، سرعت کلام و حجم صدا شناسایی گردد. باید دقت شود که حروف الفبا با غلو ادا شود و بیان حاوی علائم اختصاری باشد .

نماینده انجمن قصه گویی کانون استان تهران در ادامه گفت: دستها یکی از قوی ترین ابزارها برای قصه گو می باشد و باید سعی شود از دستها به درستی استفاده شود تا قدرت تجسم و تمرکز را در مخاطب تقویت نماید. یکی دیگر از ابزارهای وجودی قصه گو حالت بدن است که ساختار آن باید شخصیتهای قصه را به درستی نمایان سازد .

مریم شفیع زاده در ادامه افزود: ابتدا باید ابزار وجودی توسط قصه گو تقویت گردد و بعد در صورت نیاز ابزار خارجی مورد استفاده قرار گیرد. ابزار باید با متن قصه تنیده شود به گونه ای که یاریگر قصه گو باشد و نباید بصورت جداگانه ذهن مخاطب را به خود معطوف کند ، بلکه تلفیقی منسجم از شناخت قصه گو از خودش، قصه، مخاطب و ابزار، پیش روی مخاطب قرار گیرد. از دیگر ویژگی های ابزار قصه گویی قابل حمل بودن آن است به گونه ای که استفاده از آن قصه گو را دچار استرس نکند .

وی در پایان ضمن پاسخگویی به سوالات مربیان گفت: قصه گو باید همیشه وهمه جا وبرای مخاطبان مختلف قصه بگوید تا به شناخت کاملی از خودش برسد و سعی کند گنجینه ای از قصه های گوناگون را در ذهن خود داشته باشد و آنرا برای مخاطبان قصه گویی نماید، زیرا عکس العمل مخاطب است که به قصه گو قدرت بداهه پردازی و تسلط بر قصه را می دهد و در ادامه قصه گو می تواند با استفاده از ابزار به جا و به موقع و متناسب با قصه بر تاثیرگذاری قصه اش بر مخاطب بیفزاید.

لازم به ذکر است، بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در بخش‌های ملی، بین‌المللی، قصه‌گویی برتر، ۹۰ ثانیه‌ای و پادکست برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =