کد خبر: 304985
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
بازدید 458
موسیقی یکی از مهم‌ترین عناصر شعر است

نهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری گلستان با حضور حمیرا خدابنده، شاعر, پژوهشگر و مدرس دانشگاه، روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، در ابتدای این نشست آثار مهمان برنامه به‌صورت ویدئو معرفی شد و سپس اعضا به نقد این آثار پرداختند.

در ادامه چهار اثر از از بهناز گزمه از انجمن ادبی ماه قلم گرگان، محمدصادق میرشکار، انجمن تنفس صبح کلاله، مهدیه ذورقی فاضل از مرکز دلند و فاطمه زهرا سنگدوینی از انجمن ماه قلم نیز مورد نقد و بررسی حاضرین قرار گرفت.

حمیرا خدابنده همزمان با نقد آثار اعضا به بیان نکاتی در مورد عناصر شعر و اعجاز در کلام پرداخت.

وی با بیان اینکه موسیقی یکی از مهم‌ترین عناصر شعری است، اظهار داشت: موسیقی به‌ویژه در شعر کلاسیک که گاه با انتخاب وزن مناسب و گاه با چینش واژه‌ها با هارمونی مناسب و هماهنگ در کنار هم به وجود می آید، باعث اعجاز در کلام و در نهایت منتج به یک ساخت جدید در زبان می‌شود.

کارشناس مسوول آفرینش‌های ادبی کانون استان گیلان تصریح کرد: شعر هنری زبانی‌ست و شاعر تلاش می‌کند با ابزار کلمه، زبان خاص و تازه‌ای را ایجاد کند که در نهایت تبدیل به رقص دهان می‌شود.

خدابنده صحبت‌های خود را در مورد اینکه چطور می شود با واژه‌ها، کارکردهای تازه‌تری ارائه کرد، با مثالی از شعر حافظ تکمیل‌ کرد:

مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو

یادم از کشته ی خویش آمد و هنگام درو

وی همچنین در خصوص شعر آزاد و مقایسه آن با شعر کلاسیک گفت: در این گونه از شعر، شاعر با به کار گرفتن تکرار، حذف، استفاده از موسیقی داخلی و معنوی، تشبیهات، صنعات بدیعی، لفظی و معنوی و... می‌تواند زبان شعر را از نثر دور کند.

نهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری گلستان با حضور اعضا و حمیرا خدابنده، شاعر, پژوهشگر و مدرس دانشگاه، روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =