بزرگداشت بزرگترین حماسه سرای جهان حکیم ابوالقاسم فردوسی

ویژه برنامه پاسداشت روز ملی زبان فارسی و بزرگداشت بزرگترین حماسه سرای جهان، حکیم ابوالقاسم فردوسی، با عنوان زبانی پر از آفرین به همت کانون خراسان رضوی و گلستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی: این ویژه برنامه به صورت مجازی و  با حضور افسون امینی سرپرست معاونت فرهنگی کانون کشور، انسیه موسویان مدیر آفرینش‌های ادبی هنری، ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون خراسان‌رضوی، محبوبه رجب‌نسب مدیرکل کانون گلستان، علی بختیاری رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان‌رضوی، رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، کویته، اسلام‌آباد، کابل و جمعی از شاهنامه خوانان پارسی زبان از کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان و هند  برگزار شد که کار مشترکی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استانهای خراسان رضوی و گلستان بود.

در ابتدا رجب نسب مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان ضمن خوش آمدگویی به شرکت کنندگان در این ویژه برنامه به خصوص نوجوانانی که از کشورهای همسایه و پارسی زبان مهمان این نشست بودند، با تسلیت  شهادت مظلومانه دختران افغان آرزوی برقراری صلح و آرامش را در جهان کرد و افزود: هدف اصلی از برگزاری  این برنامه،   شناساندن فردوسی به عنوان یک چهره شاخص ملی و بین‌المللی است که حرف‌ها و نکات بسیاری برای گفتن دارد و ما بر آنیم تا این چهره برجسته را در بین نسل آینده بیشتر معرفی کنیم. هویت ملی و ایرانی و زبان پارسی را فردوسی با تلاش خود زنده نگه داشت و به واسطه ی وحدت زبانی، پارسی زبانان دنیا را گرد هم آورده است.

در ادامه افسون امینی سرپرست معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری ضمن بیان ارزش مفهوم خرد در نگاه فردوسی افزود:  توجه فردوسی به خرد و اشاره او به این صفت از میان بی‌شمار صفت‌های خداوند را نباید ساده بگیریم و از کنار آن بگذریم. خردورزی می‌تواند  بشریت امروز را نجات دهد. هر جا خرد ورزیدن دست‌کم گرفته شده جامعه رو به انحطاط رفته و سیر نزولی طی کرده است. هر جامعه مجتمع از افراد انسانی است و اگر خرد ورزی را سرلوحه کار خود در زندگی شخصی و اجتماعی قرار دهیم بدون شک نتیجه مثبت و بهتری خواهیم گرفت.

 دنیای امروز اگر درگیر  جنگ و نا مهربانی  است، به دلیل این است که از خرد ورزی دور شده است و احساسات صرف بر انسان حکمرانی می‌کند و بدون فکر تسلیم خشم خود می‌شود. بی‌شک خرد ورزی  می‌تواند تعادل در زندگی ایجاد کند  چه بهتر که نوجوانان در این سن با گام نهادن در یک مسیر تازه در مسیر خرد گام بردارند و به این صفت آراسته شوند.

 در ادامه برنامه ابراهیم زره ساز مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی که در محل آرامگاه فردوسی ارتباط مستقیم با شرکت کنندگان این برنامه برقرار کرده بود ضمن یاد آوری این نکته که فردوسی بی شک یکی از قله‌های رفیع فرهنگ و ادبیات ایران است خاطر نشان کرد:  بازیابی هویت تاریخی، ادبی و دینی برای نسل امروز اهمیت زیادی دارد و در این راه می‌توان از ابزارهای مهمی چون فرهنگ و ادبیات و ضمن بهره گرفتن از تکنولوژی‌های روز،   برای نوجوانان شرایطی برای رسیدن به این هویت فراهم ساخت و یکی از مهمترین جلوه‌های نیل به این هویت فرهنگی قدر دانستن چهره‌های بزرگی چون فردوسی است.

در ادامه این برنامه نوجوانان از کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان و هند  به اجرای برنامه‌هایی چون نقالی وشاهنامه خوانی پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =