صد و بیست و سومین انجمن شاعران نوجوان آفتاب برگزار شد

صد و بیست و سومین انجمن شاعران نوجوان آفتاب با حضور مهدی رمضانی دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی و مربی ادبی مراکز گناباد برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان خراسان‌رضوی،   این برنامه که عصر پنج شنبه ۱۶ اردیبهشت و در فضای مجازی برگزار شد با خوانش اشعار نگار فرهمندنیا، آیدا پاکزاد، ریحانه قربانی، زهره ذاکر و مبینا حریفی همراه بود.

سمیه سلامی‌راد، کارشناس ادبی استان با اعلام این خبر گفت: مهدی رمضانی درباره نقد مختصر سخن گفت؛ او یادآور شد مسائل فرامتنی در نقد ما مهم است. توجه به مسائل فرامتنی در نقد حرفه‌ای ورای صاحب اثر است و به جنسیت یا تحصیلات و ویژگی‌های شاعر ارتباطی ندارد و صرفا به نقد خود اثر می‌پردازد. اما در نقدِ آثارِ کارگاهی این مسائل اهمیت زیادی دارد. رمضانی ادامه داد: مخاطب در رویارویی با اثر نوجوان ۱۳ ساله که دو سه سال است عضو انجمن‌هاست در مقایسه‌ی مواجهه با اثر نوجوان ۱۶ ساله که فقط چند ماه، عضو کارگاه نقد ادبی بوده برخورد متفاوتی خواهد داشت. چرا که دومی در مراحل اولیه کسب تجربه ادبی است.

شاعر کتاب «تنهایی از من کشوری خواهد ساخت» توصیه کرد با نقدهای هرچند صریح و گزنده، دوستانه برخورد کنید؛ البته که ذکر محاسن و ستایش‌ها هم باید بیان شود چرا که یاد نکردن از زیبایی‌های شعری، نوعی اجحاف است؛ همچنین بعضی از نقدها سلیقه‌ای و فاقد دانش عمیق‌اند که از درجه اعتبار علمی و ادبی ساقط است.

او همچنین درباره خوانش صحیح شعر و اهمیت آن صحبت کرد و گفت: ما عبارت «اجرای شعر» را داریم چرا که در مقوله‌ی خوانش شعر، برجستگی‌ها، فروافتادگی‌ها و آواهای شعر اهمیت زیادی دارد. فرکانس‌هایی که به شعر می‌دهیم سازنده لحنِ بخش‌های مختلف شعر ماست.

شاعر «صبح، پروانه غم انگیزی است» گفت: می‌توان از زوایای مختلف و به شکل‌های متفاوت آثار را نقد کرد. یکی اینکه شعر را به عناصر مهم تشکیل دهنده و اصلی آن تجزیه کنیم؛ با علم به این نکته که این عناصر با دیگر عناصر شعر مثل تخیل، موسیقی و عاطفه و ... متفاوت است و از بُعد فیزیکی و وجه مادی شعر، شخصیت‌ها و کاراکترهای شعر را پیدا کنیم؛ این شیوه نشان می‌دهد که ما چقدر در بیان و خلاقیت و نوآوری اثرمان موفق بوده‌ایم و دیگر اینکه به مطالعه کیفیت‌ها و نسبیت‌های داده شده به این عناصر بپردازیم. به عنوان مثال چه ویژگی‌ها و صفاتی به درختی که در اثرمان آوردیم مربوط می‌شود. در مرحله دیگر مطالعه این نسبت‌ها است. بررسی عناصر شعر و ویژگی‌های شعر و تامل در نسبیت بین این دو که مثل یک شبکه از عناصر برقرار است تا به ما برای رسیدن به فرم و نقشه شعر کمک کند. این شیوه نقادی همچنین به منتقد ادبی کمک می‌کند تا کاستی‌ها و قوت‌های یک شعر را به درستی پیدا کند؛ ضمن آنکه در ادامه شاعر هم به یک خود ارزیابی دقیق خواهد رسید.

مهدی رمضانی ادامه داد: ایهام باعث لایه افزایی به معنای اثر و باعث گسترش جهان متن می‌شود. گاه سطرهایی معمولی در دل یک متن وجود دارد؛ مثلا بیتی که خارج از شعر، خیلی عادی، ساده و حتی سطحی به نظر برسد اما در کلیت متن (وقتی که متن را به مثابه یک کل مطالعه می‌کنیم) نقش کاملا اساسی دارند و مثل یک ستون یا لولا می‌مانند.

وی افزود: بازی‌های زبانی در سطح تجربه و کار کارگاهی ناپسند نیست؛ از این امر پرهیز نکنید و از بی‌معنایی نترسید؛ همچنین از هم‌جواری کلمات نامانوس که منجر به ساخت‌های عجیب خواهند شد؛ اما توجه داشته باشید که در این‌گونه از آفرینش، طبیعی است که مثل اتود زدن گاهی موفق نباشیم و ساخته‌ ما ارزشمند و شاعرانه نشود. رمضانی خاطر نشان کرد: از این دست‌ورزی‌ها، بازیگوشی‌های زبانی، ساختار شکنی‌ها و خطرکردن‌ها به ویژه در زبان به وفور استفاده کنید با علم به این نکته که لزوما نتیجه ممکن است دلپذیر وخوشایند نباشد.

در ادامه مربی ادبی مراکز گناباد با ذکر شاهد مثال‌هایی از شعر و نقاشی، اعضا را به تقویت حواس و خوب دیدن راهنمایی کرد و گفت: شعر را می‌توان با نقاشی هم نقد کرد و در نقد شعر مبینا حریفی، تابلویی از ون گوک را به اشتراک گذاشت.

در نقد ترانه آیدا پاکزاد ضمن توصیه به مطالعه فراوان این گونه شعری گفت: زبان ساده و بیان دلپذیر از ویژگی‌های ترانه است. ترانه حشو و تعقید ندارد. تلاش کنید و از هر چیزی که نقش پرکردنی برای وزن دارد پرهیز کنید.

رمضانی در پایان توصیه کرد: به موضوعات ساده محیط پیرامون نزدیک شوید به لیوان، به گلدان، به لباس رنگ رو رفته، به خطوط دست‌های مادر، به جوی کثیف خیابان، به دستفروش‌ها، به وانتی که صدای موسیقی را بلند کرده و با سرعت زیاد دارد رد می‌شود، به کوچه، به تجربه شب‌های قدم زدن، بیرون رفتن، ازدحام، تنهایی و شلوغی بیاندیشید و نزدیک شوید. نترسیم و به خاصیت هر چیز نزدیک شویم.

رتبه اول شعر خبرنگاران ادامه داد: نه برای دنباله‌ روی از طرز فکر، اما برای نوسازی ذهنیت و زبان شعرتان، اشعار شاعران معاصر را به وفور بخوانید.

صد و بیست و سومین انجمن ادبی آفتاب با حضور ۳۷ عضو نوجوان به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =