گرامی‌داشت سی‌ونهمین سال‌روز آزادسازی خرمشهر در مراکز کانون استان اردبیل

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در گرامیداشت سی‌ونهمین سال‌روز آزادسازی خرمشهر، ویژه‌برنامه‌هایی را با محوریت «مقاومت، ایثار و پیروزی» برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، سال‌روز آزادسازی خرمشهر رفیع‌ترین قله ۸ سال دفاع مقدس ایران است که به عنوان روز «مقاومت، ایثار و پیروزی» نام‌گذاری شده است.

براساس این گزارش، مربیان و کارکنان کانون پرورش فکری استان اردبیل در راستای گرامی‌‎داشت سوم خردادماه(فتح خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس)، مجری ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی‌هنری، ادبی و مذهبی بودند.

- مرکز فرهنگی هنری نمین

برنامه‌های گرامی‌داشت، سال‌روز آزادسازی خرمشهر، به منظور احیای ارزش‌ها و فرهنگ‌سازی و انتقال آن به نسل کودک و نوجوان، در مرکز نمین به صورت مجازی برگزار شد.

در مورخه‌ ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ و ۱۴۰۰/۰۳/۰۳، روزهای یکشنبه و دوشنبه مصادف با سال‌روز آزادسازی خرمشهر، مربیان با فضاسازی مناسب و نصب پلاکارد، باهدف آشنایی اعضا به اجرای ویژه‌برنامه‌های فرهنگی و هنری و ادبی پرداختند. نوشتن متنی زیبا در کارگاه خوشنویسی، نوشتن متن ادبی با موضوع هشت سال جنگ تحمیلی و پیروزی رزمندگان در عملیات آزادسازی خرمشهر، معرفی کتاب تانک آرزوها، معرفی وقایع و ایام، شعرخوانی، قصه‌گویی کتاب کاکتوس، کارگاه کاردستی و... از برنامه‌های متنوعی بود که در فضای مجازی برخط برای اعضای کودک و نوجوان مرکز به اجرا درآمد.

- مرکز فرهنگی هنری نیر

کانون شهرستان نیر در راستای گرامیداشت این ایام فرخنده و مبارک، بالابردن روحیه ایثار و مقاومت در کودکان و نوجوانان، فعالیت‌هایی را به‌صورت مجازی و حضوری با اعضا انجام دادند. معرفی و روخوانی کتاب پیروزی و حلزون من گم‌شده است، معرفی وقایع مربوط به سالروز آزادسازی خرمشهر، ساخت کاغذوتا پروانه و معرفی شهدا ازجمله برنامه‌های اجرایی بود.

- مرکز فرهنگی هنری گرمی

به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر و به منظور ارج‌نهادن به دلاور ‌مردی‌های رزمندگان اسلام در آزادسازی آن، هم‌چنین پاس‌داشت یاد و خاطره‌ی شهدای هشت سال دفاع مقدس، مرکز فرهنگی هنری شهرستان گرمی با قصه «آزاده» و «دوغ صلواتی» در کارگاه تخصصی بر خط استانی و عمومی  این روز را گرامی داشتند.

معرفی خلاقانه‌ی وقایع جنگ و جبهه و هشت سال دفاع مقدس، شخصیت شهید دانش‌آموز یوسف فرخ‌زاده که کانون مرکز گرمی به نام این شهید بزرگوار مزیّن است، کتاب‌های ایرباس ۳۰۰، به سوی پیروزی، سقوط خرمشهر و جنگ شهرها و هم‌چنین برگزاری کارگاه نقاشی با عنوان لاله‌های خونین و دل نوشته‌های اعضا برای شهدا در فضای مجازی ازجمله این فعالیت‌ها بود. در ادامه برنامه‌ها، آشنایی اعضا با سخنان امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون حماسه سوم خرداد، معرفی شخصیت‌هایی که نقشی برجسته در آزادی خونین‌شهر داشتند از دیگر برنامه‌های مرکز فرهنگی هنری گرمی در این روز بود که به منظور ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و مقاومت صورت گرفت. این برنامه‌ها باهدف آشنایی کودکان و نوجوانان بااهمیت این مناسبت و فرهنگ ایثار و شهادت اجرا شد.

- مرکز فرهنگی هنری هشتجین

به مناسبت سال‌روز آزادسازی خرمشهر فعالیت‌های مجازی در مرکز هشجین به اجرا درآمد:

معرفی ایام و وقایع: توضیح اهمیت روز سوم خرداد و علت گرامیداشت این روز؛ معرفی شخصیت: معرفی زندگی دو شهید گران‌قدر جهان‌آرا و متوسلیان که در آزادسازی خرمشهر نقش بارزی داشتند.

- مرکز فرهنگی هنری انگوت

به مناسبت سال‌روز آزادسازی خرمشهر مرکز انگوت برنامه‌هایی را در بستر فضای مجازی باهدف آشنایی اعضا با ادبیات پایداری و ارزش‌های دفاع مقدس اجرا نمود.

ابتدا ضمن معرفی وقایع و رویدادهای مربوط به سوم خرداد، معرفی شهید محمد جهان‌آرا از شهدای شاخص فتح خرمشهر با پخش کلیپی از این شهید بزرگوار اجرا و با اعضا درباره چیزی که از نام خرمشهر تابه‌حال شنیده‌اند، کارگاه بحث و گفتگو برگزار شد. در ادامه قسمتی از کتاب «حلزون من گمشده» برای اعضا روخوانی و همچنین شعرهایی در ارتباط با خونین‌شهر توسط آن‌ها خوانده شد.

- مرکز فرهنگی هنری اصلاندوز

سالروز آزادی خرمشهر با حضور مجازی اعضا در کانون اصلاندوز گرامی داشته شد. این برنامه با شعار «پیروزی ، شجاعت ، مقاومت» و باهدف آشنایی کودکان و نوجوانان با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی، بیان شهامت‌های شهیدان جنگ تحمیلی و گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدا و رزمندگان فتح خرمشهر اجرا شد.

هم‌چنین معرفی شخصیت شهیدان عباس بابایی و شهید محمد جهان‌آرا در قالب تصاویر، خاطرات، وصیت‌نامه و زندگی‌نامه به اعضا معرفی شد. در ادامه اعضا با تحولات و وقایع خرمشهر در زمان محاصره، مقاومت و فتح خرمشهر آشنا شدند.

از داستان‌های دفاع مقدس کتاب «حلزون من گم‌شده» که متناسب با موضوع وقایع خرمشهر است به اعضا معرفی شد و مربی با ارائه توضیحاتی درباره کاربرد گل لاله و رنگ سرخ در فرهنگ و ادب فارسی که نماد خون و شهدا می‌باشد، نحوه ساخت کاردستی گل لاله را آموزش داد.

- مرکز فرهنگی هنری خلخال

کانون پرورش فکری شهرستان خلخال به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر برنامه‌های ویژه‌ای را به صورت مجازی اجرا کرد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

کتاب‌های پاهای تو منهای یک، مثل چشم‌های بابا و صدای بال لک‌لک‌ها در فضای اسکای روم به اعضا معرفی شد. ابتدا مربی توضیحات لازم را در خصوص سوم خرداد و جان‌فشانی‌های رزمندگان دلیر اسلام ارائه داده و در ادامه به روش نشان دادن قرائت قسمت‌هایی از کتاب‌ها و پرسش و پاسخ، کتاب‌ها را به اعضا معرفی نمود. هم‌چنین کلیپ شعرخوانی و معرفی کتاب توسط مربی ادبی و مربی مسئول تهیه‌شده و جهت استفاده اعضا در فضای مجازی بارگذاری شد.

- مرکز شماره یک کانون کوثر

مرکز یک کانون کوثر با اجرای برنامه‌های متنوع، سال‌روز فتح خرمشهر و یادآوری رشادت‌ها و دلیری‌های شهدای هشت سال دفاع مقدس، یاد و خاطره آن‌ها را گرامی داشت.

کلیپی از مجاهدت شهید محمدعلی جهان‌آرا (سردار مقاومت خرمشهر) و همراهانش تهیه‌شده و در کارگاه برخط عمومی برای اعضا پخش شد، در ادامه اعضا با وقایع چگونگی فتح خرمشهر آشنا شدند. مصادف با سال‌روز فتح خرمشهر، جشنواره شهرستانی چومچه خاتین(آیین باران خواهی) در یکی از باغ‌های کیوی برگزار شد. این برنامه به صورت زنده در فضای مجازی برای عموم قابل پخش بود. ازجمله برنامه‌های این جشنواره، اجرای موسیقی محلی، شعرخوانی شاعر بومی و اجرای نمایش نمادین چومچه خاتین توسط اعضای مراکز کانون شهرستان کوثر بود.

همچنین برای احیا این رسم دیرین، اعضای مراکز کانون کوثر در کوچه‌های شهر گیوی نمایش چومچه خاتین را اجرا کرده و از خانه‌ها نمک گرفتند که رسم است که گرفتن نمک از خانه‌ها و ریختن آن در رودخانه، باعث بارش باران خدادادی می‌شود. شایان‌ذکر است اجرای اعضا توسط صداوسیما فیلم‌برداری شده و در شبکه سبلان، اخبار جوانه‌ها و شبکه سراسری خبر پخش شد.

- مرکز شماره دو کانون کوثر

مربیان مرکز دو کانون کوثر به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر برنامه‌های متنوعی در فضای مجازی اجرا کردند. معرفی شخصیت شهید محمد جهان‌آرا به صورت پخش کلیپ و پرسش و پاسخ در مورد آن شهید بزرگوار در فعالیت‌های برخط عمومی، شعرخوانی صدای بال لک‌لک سروده مریم اسلامی توسط مربی و اعضا، که موضوع همه اشعار در مورد فداکاری و مقاومت مردان جنگ بو. هم‌چنین قصه‌گویی کتاب «شهر بی خاطره» که در مورد ویرانه‌های شهر خرمشهر، بی‌خانمان و آواره شدن مردم و از صبر و بردباری‌شان در مقابل سختی‌ها تعریف کرده و آبادسازی شهر پس از آزادسازی خرمشهر اشاره شد. تهیه کلیپ معرفی شخصیت محمد جهان‌آرا توسط دو عضو مرکز و پخش آن در کارگاه عمومی برخط از دیگر برنامه‌ها بود.

- مرکز شماره یک کانون اردبیل

به‌مناسبت سوم خرداد، سال‌روز فتح خرمشهر فعالیت‌های فرهنگی ذیل با اعضا در برخط عمومی به اجرا درآمد: پخش سرود معروف شهید محمد جهان‌آرا که بیان دلاوری‌ها و جان‌فشانی‌های رزمندگان اسلام در عملیات بیت‌المقدس و همچنین یادآوری صبوری و مقاومت مردم غیور خرمشهر، معرفی و آشنایی اعضا با سه کتاب «عبور از کارون، بچه‌ها و کبوترها، شهر بی‌خاطره» که با موضوع جنگ بود. معرفی سال‌روز آزادسازی خرمشهر با استفاده از کتاب عبور از کارون و خوانش داستان کوتاه نارنجک نیز فعالیت دیگری بود که در این ایام توسط مربیان فرهنگی انجام شد و در ادامه مربی و اعضا از کتاب عبور از کارون، شعر آی‌گلها را خوانش کرده و در ارتباطی دوسویه، پرسش و پاسخ از مفاهیم موجود در شعر انجام شد.

هنری(نقاشی): تصویری که از پیروزی خرمشهر در ذهنت داری را نقاشی کن. با مطرح کردن این موضوع در فضای مجازی از آن‌ها خواسته شد تا تصویر ذهنی خود را با توجه به مطالعاتی که قبلاً داشته‌اند و توضیحات داده‌شده در رابطه بااهمیت آزادسازی خرمشهر تصویر ذهنی خود را در این رابطه به تصویر بکشند.

هنری(خوشنویسی): برگزاری کارگاه برخط خوشنویسی به مناسبت آزادسازی خرمشهر، شعرنویسی به خط تحریری و خط نستعلیق با قلم نی و مرکب.

فعالیت‌های ادبی: به مناسبت فرارسیدن روز سوم خرداد و جهت بزرگداشت این روز بزرگ، در کارگاه برخط ادبی نوشتن خلاق برنامه معرفی کتاب «صدای بال لک‌لک‌ها» سروده مریم اسلامی معرفی شد. این کتاب با نگاهی جدید به موضوع جنگ تدوین و در قالب چهارباره نوشته‌شده است. هم‌چنین به مناسبت سوم خرداد، شعرهایی با عنوان«جنگ وقتی‌که می‌رفت» و شعر«صدای بال لک‌لک‌ها» از کتاب مذکور برای اعضا خوانده شد و اشعار از لحاظ موضوع و محتوا و نیز قالب و زیبایی‌های شعری توسط مربی و اعضا موردبررسی قرار گرفت. بعد در ادامه کلاس، تصاویری از جنگ و سوم خرداد به اعضا نشان داده شد تا اعضای مشتاق، با مشاهده آن تصاویر، درباره این موضوع برداشت‌های خود را بنویسند.

- مرکز شماره دو کانون اردبیل

با توجه به فرارسیدن سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر، برنامه‌هایی به شرح ذیل در فضای برخط فرهنگی مرکز شماره ۲ کانون اردبیل برگزار شد:

معرفی کتاب: معرفی کتاب جنگ شهرها، این کتاب باهدف آشنایی اعضا با آثار مکتوب دفاع مقدس و رشادت‌ها و دلیری مردم شهرهای اشغال‌شده در حفاظت از وجب به وجب خاک مقدس ایران، معرفی شد.

معرفی وقایع و ایام: در این برنامه مربیان اعضا را با وقایع اشغال خرمشهر توسط متجاوزان بعثی، از روز اشغال تا آزادسازی آن و جان‌فشانی‌های مردم بی‌دفاع شهر و فرمانده هان عملیات بیت‌المقدس( شهید محمد جهان‌آرا و....) آشنا کردند.

شعرخوانی: شعر نخل‌های بی‌سر توسط مربی و اعضا در فضای برخط فرهنگی  به یاد شهدای کودک و نوجوان خرمشهر و نخل‌های بی‌سر آن خوانده شد.

آشنایی با سرودها و نواهای حماسی: مربی در کارگاه سرود با اشاره‌ به  تاریخچه آواها و سرودهای حماسی، اعضا را با نمونه‌هایی از این نواها که مناسبتی با آزادسازی خرمشهر و دفاع مقدس داشت، آشنا کرد.

- مرکز شماره پنج کانون اردبیل

برنامه‌های فرهنگی مرکز ۵ کانون اردبیل که به مناسبت آزاد سازی خرمشهر برگزار شد، شامل معرفی شهید صیاد شیرازی که نقش اول فرماندهی آزاد سازی خرمشهر را داشت و این عملیات که به نام عملیات بیت‌المقدس نام‌گذاری شده بود، ۵۷۶ روز طول کشید تا به پیروزی ختم شود. همچنین شهیدان دریاقلی سورانی، محمد جهان‌آرا و نیز ناخدا هوشنگ صمدی معرفی شدند. کتاب‌های «مردی که لبخند نداشت» و همچنین «تانگ آرزوها» معرفی‌شده و قسمت‌هایی از آن روخوانی شد. در ادامه برنامه ضمن معرفی ایام و بحث آزاد با اعضا، در خصوص ارزش شهادت، رشادت و لزوم دفاع از وطن و میهن خود، اشعاری با همین مضامین شعرخوانی شد که این فعالیت‌ها در ۳ کارگاه فرهنگی بر خط و توسط مربیان فرهنگی به اجرا درآمد.

- مرکز شماره دو کانون پارس‌آباد

مربیان مرکز شماره ۲ کانون پارس‌آباد با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و ادبی با عنوان «زنگ خرمشهر» این روز را گرامی داشتند. در سال‌روز آزادسازی خرمشهر مربیان و اعضای مرکز شماره۲ پارس‌آباد در فضای اسکای روم گردهم آمدند تا با اجرای برنامه‌های مختلف، برگی از دفتر خاطرات دفاع مقدس را ورق بزنند.

در این ویژه‌برنامه مربی فرهنگی مرکز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دفاع مقدس، باهدف آشنایی بیشتر اعضا با رویدادهای سوم خرداد، به معرفی و تشریح حماسه آزادسازی خرمشهر پرداخته و با معرفی وقایع، معرفی کتاب، معرفی شخصیت شهید جهان‌آرا و دیگر نام‌آوران، مطالب مختصری را در ارتباط با موضوع به حاضران در اسکای روم ارائه کرد.

سپس مربی ادبی مرکز؛ با آپلود تصویر کتاب«پاهای تو منهای یک» و بارگذاری آن در صفحه مجازی، ضمن زمینه‌سازی درباره فتح خرمشهر به انواع زنگ‌های کتاب اشاره‌کرده و با خواندن یکایک اشعار کتاب به نقش سربازان دفاع مقدس در چگونگی فتح خرمشهر پرداخت. در ادامه اعضا با توجه به هدایت مربی به نوشتن زنگ‌های دیگر از تصاویر فتح خرمشهر مانند «زنگ جانباز، زنگ شیمیایی، زنگ جبهه» و امثال آن اقدام کردند و دل نوشته‌هایشان را بیان داشتند.

وی با خواندن شعری از کتاب «عبور از کاروان» قیصر امین پور با عنوان «حضور لاله‌ها» و در دست گرفتن لاله‌ی کاغذی به نقش شهدا در فتح خرمشهر اشاره و با اعضای حاضر در فضای مجازی با شهدا و آرمان‌های انقلاب، پیمان میثاق بستند.

لطفا گزارش تصویری فعالیت‌ها اینجا مشاهده نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =