نقد و بررسی کتاب‌های انتشاریافته در حوزه کودکان و نوجوانان

نشست فصلی کارگروه پایش و ارزیابی کنوانسیون حقوق کودک استان اردبیل با موضوع نقد و بررسی کتاب‌های انتشاریافته در حوزه کودکان و نوجوانان، سیزدهم خردادماه سال۱۴۰۰، در مرکز شماره ۵ کانون پرورش فکری اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در نشست فصلی کارگروه پایش و ارزیابی کنوانسیون حقوق کودک استان اردبیل که با حضور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری، کارشناسان و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان برپا شد، در خصوص انتشار کتاب کودک، بحث و تبادل‌نظر شد.

در آغاز این نشست تخصصی، زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان اردبیل با اشاره به مناسبت‌های مختلف ازجمله؛ اول ماه ژوئن مصادف با یازده خرداد(روز جهانی والدین)، گفت: والدین نقش مهم و حیاتی در رشد خانواده و جوامع بشری دارند و مراقبان اصلی و معلمان فرزندان خود می‌باشند که بدیهی است پایه‌های رشد و تکوین همه انسان‌ها در فضای خانواده و زیر نظر والدین شکل می‌گیرد و این مناسبت فرصتی جهت تمرکز بیشتر به نقش والدین و قدردانی از زحمات جبران‌ناپذیر آن در عرصه تعلیم و تربیت است.

احدزاده به نقش تربیتی والدین که مهم‌ترین عامل وراثت‌اند و هم نقش مهمی در همسو کردن عوامل محیطی مرتبط باتربیت کودک دارند، پرداخته و تصریح کرد: شخصیت آتی و بسیاری از همت‌های بلند، ارزش‌های عالی، خلق‌وخوی نیکو، آزادگی، درون‌طبعی، کج‌خلقی‌ها و انزواطلبی‌ها از دامان والدین نشات می‌گیرد و حقوق کودک یکی از ضروریات بسیار اساسی است که ابتدا توسط والدین رعایت شده و باعث می‌شود کودکان به حقوق خود و دیگران احترام بگذارند.

او با اشاره به ماده ۲۹ پیمان‌نامه حقوق کودک، افزود: نشست مذکور که با حضور مسوولان ارشد فرهنگی استان و اعضای کارگروه و متخصصان کتاب کودک و نوجوان باهدف کیفیت‌افزایی به کتاب‌های منتشرشده تشکیل یافته است، در راستای کیفیت‌بخشی در این حوزه است که برای تحقق اهداف آن باید محتواهای آموزشی کتاب‌ها مورد نقدوبررسی قرار گیرد.

احدزاده ادامه داد: سال سخت و کرونایی ۱۳۹۹، علیرغم مشکلات فراوانی که داشت باعث شد از برخی ظرفیت‌ها، بهتر و بهینه استفاده شود و فراوانی تولید و انتشار کتاب کودک و نوجوان را شاهد باشیم که در قالب۲۰ عنوان کتاب به موازات رشد کیفی آن‌ها، توسط نویسندگان انتشاریافته است.

رئیس کارگروه پایش و ارزیابی حقوق کودک استان در خصوص رعایت استانداردهای کتاب کودک نیز خاطرنشان کرد: انتخاب واژگان متناسب با گنجینه لغات کودکان، همسویی با علایق آن‌ها، مبهم نبودن و قابل درک‌بودن، زبان روان و آهنگ مناسب، برخورداری از پایان خوش، نداشتن حالت نصیحت‌گونه در آموزش مستقیم، قابل درک‌بودن حوادث خیال‌انگیز و سرگرم‌کننده و لذت‌بخش بودن محتوای تولیدی از استانداردهای لازم است که با لحاظ ویژگی‌های رشدی و شناختی این نسل و مراعات شرایط سنی کودکان و نوجوانان، باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل کانون استان در پایان سخنان خود تاکید کرد: در راستای بهبود کیفیت آثار تولیدی در قالب کتاب، استفاده پدیدآورندگان و ناشران استانی از ظرفیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قطعاً مؤثر و کمک ارزشمندی به ارتقای جذابیت‌ها و استانداردهای لازم خواهد نمود.

در ادامه، عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با تسلیت سال‌روز رحلت حضرت امام خمینی(ره)، قیام خونین ۱۵ خردادماه و شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)، در سخنانی گفت: توجه به استانداردهای کتاب کودک، به خصوص در مناطقی که به لهجه‌ها و زبان محلی گفتگو می‌شود، ضروری بوده و تصویرگری مناسب با محتوا، توجه به ذائقه‌ی مخاطبان به خصوص استفاده از زبان و ادبیات فولکلور و بومی منطقه، باید مورد توجه نویسندگان و ناشران استان قرار بگیرد.

بحرالعلومی بابیان اینکه کودکان بیشتر به محبت و صلح می‌اندیشند، اظهار داشت: محتوای کتاب‌های تولیدشده در حوزه کودکان و نوجوانان باهدف تشویق به مطالعه و نیز شناسایی استعداد آن‌ها، باید مورد توجه کارشناسان امر قرار بگیرد و بدیهی است در تولید آثار به نگرش و طرز تفکر کودکان، توجه ویژه داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به نقش فضای مجازی در تربیت کودکان اشاره‌کرده و افزود: به برنامه‌ریزی اصولی و کاربردی در این عرصه نیاز داریم که عموما در عصر حاضر که نقش آموزش‌های مجازی پررنگ‌تر شده است، توجه به سمبل‌ها و نمادهای مخاطب پسند که بیشتر آن‌ها از طبیعت الهام گرفته می‌شود، از الزامات است؛ بنابراین توجه بیشتر به مباحث روان‌شناسی کودکان و نقش بنیادین خانواده‌ها در فرایند تعلیم و تربیت، می‌تواند ما را به انتخاب راه‌کارهای درست رهنمون سازد.

در این نشست، پروانه رضاقلیزاده مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اعضای مهم کتابخانه‌ها، مخاطبان کودک و نوجوان بوده و طبق آمار منتشره، کتابخانه‌های روستایی بیش‌ترین آمار امانت کتاب را دارا می‌باشند، توجه به نیاز مخاطبان در شرایط محیطی مختلف، خیلی مهم و حیاتی است و باید مورد عنایت نویسندگان و ناشران قرار گیرد.

رضاقلیزاده گفت: نشر پیدایش، پرتغال، ماهک، پویا و نشر قرآن، مزرعه سرگرمی(غیرفارسی)، زندگی حضرت معصومه(س)، قصه‌های شاهنامه و آذربایجان ناغیلاری، بیش‌ترین سهم را از امانت کتاب در حوزه کودکان و نوجوانان دارند.

وی تاکید کرد: امروزه مهم‌ترین بحث آسیب‌های اجتماعی، خشونت است. بنابراین در بومی‌سازی کتاب‌ها، باید فرهنگی را که خشونت را تقویت کند، اصلاح کنیم و در این راستا می‌توانیم کمیته تولید محتوا را تشکیل داده و کمک فکری به نویسندگان ارائه دهیم.

در این جلسه‌ی تخصصی که محمود مهدوی از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان، حبیب یزدانی شاعر و نویسنده، ساناز آذین فر مترجم کتاب و مریم رضایی ویراستار، حضور داشتند، درباره موانع و مشکلات انتشار کتاب در استان و حمایت‌های لازم در این عرصه، بحث و تبادل‌نظر شد.

بر اساس این گزارش، داریوش علومی معاون فرهنگی، حسین یوسفی کارشناس مسوول آفرینش‌های فرهنگی‌هنری و ادبی و نیز مهدیه علیقلیزاده کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری استان، مباحث کارشناسی خود را در خصوص رعایت استانداردهای لازم برای انتشار کتاب کودک و نوجوان ارایه دادند.

شایان‌ذکر است، مقرر شد پدیدآورندگان کتاب حوزه کودک و نوجوان استان در راستای کیفیت‌بخشی به آثار تولیدی، از پیشنهادها و تجارب کارشناسی کانون استان و متخصصان امر، قبل از اخذ مجوزهای لازم جهت انتشار، بهره‌مند شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =