ویژه برنامه‌های ترویجی نجوم و اخترفیزیک بصورت مجازی

۲۰ الی ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ مقارن با هفته جهانی نجوم در مرکز علوم و نجوم کانون زنجان ویژه برنامه‌های ترویجی نجوم و اخترفیزیک بصورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان زنجان؛ با توجه به شرایط و ایام خاص اوج گیری بیماری کرونا در کشور، تمامی برنامه‌ها در قالب مجازی و در گروه‌های مختلف با حضور اعضای مرکز و نیز علاقه مندان علم نجوم از سراسر کشور برگزار شد.

بخش اول برنامه‌های نجوم شامل اجرای مشترک ویژه برنامه توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان های خراسان شمالی، زنجان، گلستان و خراسان رضوی بود. این برنامه به شکل برگزاری نشست های عمومی مجازی برگزار می‌شد که در آن علاقه مندان علم نجوم از میان اعضای کانون استان‌ها شرکت داشتند و مربیان نجوم در 4 بخش مجزا شامل: آشنایی با نرم افزارهای نجومی، برگزاری رصد مجازی، آشنایی با جعبه ابزار اختصاصی منجمان و نیز بازی‌های نجومی سعی در آشناسازی مشتاقان علم ستاره شناسی با وجوه مختلف این علم داشتند.

استان زنجان نیز در اولین روز از برگزاری این نشست‌های مجازی عهده‌دار آموزش نرم افزارهای تخصصی نجوم برای بکارگیری در سیستم های عامل مختلف همچون ویندوز، لینوکس، اندورید و ... بود. در این برنامه ابتدا بخش هایی از فعالیت‌های نجوم مرکز علوم و نجوم زنجان بیان شد و در ادامه کلیاتی از نحوه شناسایی آسمان شب و مختصات سماوی و صورتهای فلکی ارائه شد. سپس معرفی نرم افزارهای مختلف و متنوع ستاره شناسی و نیز روش نصب و بکارگیری این برنامه ها آموزش داده شد. 

بخش دیگری از فعالیت های مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری استان زنجان در این هفته اختصاص به فعالیت در گروه‌های مختلف اعضای مرکز داشت. در این برنامه‌ها نیز با توجه به تقارن هفته جهانی نجوم و آغاز ماه شوال، مقدمات انجام استهلال و روئیت هلال ماه‌های قمری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بعلاوه آخرین اخبار از برنامه‌های اعزام انسان به فضا، معرفی تکنولوژی های بکار رفته در ایستگاه های فضایی و نحوه انجام فرود موفقیت‌آمیز در ماموریت‌های اخیر مورد گفتگو و بررسی قرار گرفت.

بخش سوم فعالیت ها در سامانه کارگاه‌های برخط کانون انجام می شد. مباحثی چون نحوه ورود به دنیای نجوم برای مبتدیان، معرفی کتاب‌های عمومی و تخصصی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع نجوم و نحوه عضویت در خبرنامه‌ها و مجلات نجوم در این کارگاه‌ها توسط مربیان مرکز ارائه شد.

همچنین با معرفی پیشرفت‌های اخیر نجوم در کشور ایران همچون مساله تکمیل طرح رصدخانه ملی ایران بحث هایی پیرامون شعار امسال هفته جهانی نجوم با عنوان «نجوم ۱۴۰۰، افق پیش رو» نیز در گروه اعضای کلاس‌های نجوم و اخترفیزیک پیشرفته انجام گرفت تا نظرات اعضا پیرامون این مساله در کنار نگاه جهانی به آن مطرح شود.

لازم به ذکر است که این کارگاه‌ها برای نیل به هدف اصلی برگزاری برنامه‌های جهانی هفته نجوم که متمرکز بر عمومی سازی علم نجوم برای عامه مردم است انجام می‌گیرد و گفتنی است که هفته‌ی جهانی نجوم اختصاص به ایام خاصی دارد که با شروع از سال ۱۹۷۳ میلادی، با اجرای ویژه برنامه‌هایی با هدف ترویج دانش نجوم و اخترفیزیک برای اقشار مختلف مردم سعی در تغییر و توجه نگاه انسان ها به آسمان شب دارد. این رویداد هر ساله در روزهای اواخر فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ماه در ایران نیز برگزار می شود و به جهت مشاهده و رصد بهتر زمانی صورت می گیرد که ماه در حالت تربیع قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =