کتابخانه مجازی، نیازی است که هنوز محقق نشده است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، راه‌اندازی کتابخانه مجازی در کانون را نیاز کودکان و نوجوانان دانست که هنوز زیرساخت‌های آن فراهم نشده و به تحقق نپیوسته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، سعیدرضا کامرانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران گفت: بسیاری از مردم خیلی از فعالیت‌های ما را با عنوان کتابخانه می‌شناسند بنابراین کتابخانه یکی از مهم‌ترین و باسابقه‌ترین فعالیت‌های کانون پرورش فکری به‌شمار می‌رود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس گفت:  با توجه به اینکه در سال تولید؛ پشتیبانی و مانع‌زدایی، رویکردها باید بر این اساس باشد، اظهار کرد: ما هم باید در زمینه تولید محتوا به پشتیبانی بپردازیم و اگر موانعی وجود دارد، آنها را برطرف کنیم.
 
وی با این‌ حال تولید کتاب را معطوف به خاستگاه اصلی کانون در تهران دانست و گفت: تولید محتوای کتاب در استان فارس با توجه به شاخصه‌ و استانداردها ادامه دارد و چنانچه آثاری به ما ارائه شود، برای انتشار به کانون مرکزی در تهران معرفی می‌شود.
کامرانی در پاسخ به این سووال که آیا امکان راه‌اندازی کتابخانه مجازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس وجود دارد گفت: با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و عدم حضور اعضا در مراکز که امکان استفاده حضوری از کتابخانه را از آنان گرفته، لزوم راه‌اندازی کتابخانه مجازی به شدت احساس می شود اما
بی‌تردید  بسیاری از نویسندگان در ازای تلاشی که کرده‌اند، حق‌التالیف می‌خواهند و وقتی آثارشان در فضای مجازی ارایه می‌شود، با دغدغه کپی‌رایت مواجه هستند. متأسفانه هنوز موانع و مشکلات این مسئله در کشور حل و فصل نشده است و کتاب‌های کانون پرورش فکری به عنوان تخصصی‌ترین کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی به صورت همگانی قابل دسترس نیست و شاید این هم به عنوان یکی از نقیصه‌های ما باشد. اگر بتوانیم در احقاق حق مولفین گام برداریم، می‌توان در انتشار آثارشان در فضای مجازی تسریع به وجود آورد و آن وقت به راه‌اندازی کتابخانه مجازی هم رسید.
 
کامرانی کتاب‌های کانون را دارای اعتبار دانست و افزود: در ۲ سال گذشته چندین عنوان کتاب توسط مربیان و همکاران ما به چاپ رسیده است. ۲ عنوان کتاب در سال گذشته تولید شد که از آثار مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس بود.
وی با اعلام اینکه مجموعه مجموعه شعر «رد پای سیب» و مجموعه داستان «قصه سیب» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس تولید و منتشر شد افزود: توصیه می‌کنم همه کسانی که علاقه‌مند به حوزه قصه و قصه‌گویی هستند در این زمینه بیشتر فعالیت کنند و در صورتی که تولیدکنندگان محتوا، آثار فاخری را تولید کنند، و در صورتی که مجوز چاپ را به دست آورند، انتشارات کانون کشور آن را با شمارگان بالا منتشر می‌کند.  
 
وی درباره تولید کتاب‌های صوتی هم اعلام کرد: خوشبختانه در این زمینه یکی از ابتکارات و فعالیت‌های کانون تولید کتاب‌های صوتی است. اعتقاد ما بر این است که کتاب‌های صوتی فقط محدود به افراد نابینا و روشندل نیست و کاربرد آن برای تمامی اقشار است، بنابراین در سال ۱۳۹۹ یک مجموعه کتاب صوتی در کانون منتشر شده است
 
کامرانی، گفت: در این کتاب صوتی تقریبا ۳۰ عنوان کتاب در یک لوح فشرده قرار گرفته است و همچنین مراحل تولید جلد دوم این مجموعه در قالب لوح فشرده آغاز شده و در حال برنامه‌ریزی است تا در استودیو تخصصی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس صدابرداری و تولید شود.
 
وی پیرامون فعالیت سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم اظهار کرد: با وجود اینکه ۸ سالن سینما کانون در استان فارس وجود دارد اما به دلیل شرایط کرونا اگر زیر ۱۰ نفر تجمع وجود داشته باشد هیچ محدودیتی برای فعالیت این فضا وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =