کد خبر: 306046
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
صد و بیست و پنجمین انجمن ادبی آفتاب

صد و بیست و پنجمین انجمن نویسندگان نوجوان آفتاب، پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ با حضور سهیل‌مقیمی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، این نشست مجازی که عصر پنجشنبه ۲۷ خرداد برگزار شد؛ با نقد و بررسی داستان «کمد ارواح» اثر سیده ریحانه دیانت، «اولین عشق من» اثر ریحانه قربانی و داستان «الف» اثر بیتا قاسمی همراه شد.

کارشناس ادبی استان با اعلام این خبر گفت: مهمان این جلسه سهیل مقیمی نویسنده، پژوهشگر و مربی ادبی استان کردستان بود.

سلامی‌راد افزود: مقیمی در نقد داستان «کمد ارواح» یادآور شد: داستان سرراستی بود و زبان داستان یکدست بود و متن هم تا آخر به این سادگی مقید بود. ثابت بودن شخصیت‌ها در جهت طرح داستان بود و دیالوگ‌ها دربردارنده حس و حال شخصیت‌ها بود. با دیدن اسم داستان، به نظر می‌رسید با داستان ترسناکی مواجه‌ایم و در پایان این نتیجه گیری را نداریم و داستان طنز می‌شود؛ هر چند گویش و لحن نویسنده طنز نیست. اگر از کلمات عامی‌تر استفاده می‌شد یا بهره مناسبی از زبان ترسناک بود کار قوی‌تر می‌شد. گره گشایی داستان هم جالب بود. تلاش کنید از توصیفات بین دیالوگ بهره ببرید این توصیف‌ها حس و حال شخصیت را در حین یا بعد از دیالوگ نشان می‌دهد.

نویسنده «فضانوردی با بیژامه راه راه» در نقد داستان ریحانه قربانی یادآور شد: شروع داستان فوق العاده بود. مهر پدر و دختری چنان با توصیفات خوب و جذاب همراه شده است که مخاطب با آن همراه می‌شود. اما ورای توصیفات خیلی هنرمندانه، به سختی می‌توان اثر را داستان قلمداد کرد چرا که نقطه اوج و فرود ندارد و حتی تمام هم نمی‌شود و یک متنی است در مدح و ستایش پدر. ساختار داستان را رعایت کنید؛ منولوگ‌ها را به صورتِ داستان بیان کنید و خاطرات را فقط مرور نکنید. بلکه با نشان دادن تصویرها و رفتارهایی آن را بیان کنید. شما می‌توانید خاطرات را در فلش بک‌ها و در ظرف زمان مثل شخصیت و دیالوگ بهره ببرید و جریان داستان را از حالت متن خارج کنید.

سهیل مقیمی در نقد داستان «الف» اثر بیتا قاسمی گفت: اسم‌ها منحصر به فرد و خاص بودند. خانم سین که به تدریج  معرفی شد جالب و روایت موازی داستان مورچه و معلم هم خلاقانه بود.

شروع جالبی داشت و تکلیف خواننده با داستان مشخص است و سرراست سراغ اصل داستان رفته ‌است. اما داستان، پایان و حادثه مرکزی ندارد و فقط روایت زندگی خانم سین است. اتفاق است که داستان را حول محور خود نگه می‌دارد. نویسنده هم به عنوان راوی آنقدر در داستان حضور پررنگ دارد که اجازه نمی‌دهد شخصیت‌ها کاری انجام بدهند. در ادامه جلسه، سهیل مقیمی توصیه کرد اعضا بحث حضور نویسنده در داستان را دقیق مطالعه کنند.

سمیه سلامی‌راد در پایان توضیحات خود گفت: این انجمن که با استقبال ۳۸ عضو انجمن ادبی همراه بود ساعت ۱۹ پنجشنبه ۲۷ خرداد به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =