شاد زیستن به اندازه‌ی تغذیه و امنیت کودکان اهمیت دارد

مدیرعامل کانون پرورش فکری تاکید کرد که شاد زیستن برای کودکان و نوجوانان، به‌اندازه‌ی تغذیه‌ی خوب، محبت کردن و حفاظت از آنان اهمیت دارد، چراکه نتیجه‌ی آن، چیزی جز تامین سلامت روانی، فیزیکی و جسمانی آن‌ها نخواهد بود.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان اردبیل، مهدی علی‌اکبرزاده با ارسال پیامی به مهرواره‌ی ادبی سراسری «یک وعده لبخند» که با موضوع چاقی و کنترل وزن در استان اردبیل برگزار شد، ضمن تحلیل اثرگذاری طنز به‌ویژه در فعالیت‌های این مجموعه، تصریح کرد: طنز هنری است که عدم تناسب‌ در عرصه‌های مختلف اجتماعی را که در ظاهر متناسب به نظر می‌رسد، در قالب بن‌مایه‌ی خنده و نشاط در معرض دید قرار می‌دهد. بنابراین، هنر طنز، تبیین زیبایی‌شناختی و عدم تناسب این مناسبات است.

وی در این پیام، با اشاره به این‌که در حوزه‌ی ادبیات نیز طنز، متمرکز بر آثار منظوم و منثوری است که جنبه‌های نامطلوب رفتار بشری را به شیوه‌ای خنده‌دار به چالش می‌کشاند و رویکردی تفکربرانگیز و ماهیتی پیچیده دارد، کم‌تحرکی متاثر از خانه‌نشینی‌های روزگار کرونایی را مدنظر قرار داد و نوشت: بر همین اساس، برگزاری مهرواره‌ی ادبی «یک وعده لبخند» به همت همکاران خوب کانون استان اردبیل، فرصتی مناسب جهت تمرکز بر جایگاه طنز در آثار ادبی و هنری کودکان و نوجوانان با هدف تقویت این نوع نگاه در فعالیت‌های کانون است که از این طریق، تبعات کم‌تحرکی و پرخوری ناشی از خانه‌نشینی ایام شیوع ویروس کرونا به صورتی هنرمندانه بیان می‌شود.

علی‌اکبرزاده در متن پیامش تاکید کرد: این مهم در برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب مهارت‌های مثبت زندگی و سایر فعالیت‌ها نمود داشته و مهرواره‌ی طنز ادبی «یک وعده لبخند» نیز در سه بخش شعر، داستان و اینفوگرافی برای دو گروه سنی «نونگاه» و «نوجوان» با هدف ترویج فرهنگ شادکامی، نمودی از اهمیت دادن به این رویکرد در کانون است.

این مدرس دانشگاه همچنین خطاب به برگزارکنندگان و دیگر دست‌اندرکاران امر تربیت کودکان و نوجوانان، نوشت: از یاد نبریم که شاد زیستن برای کودکان و نوجوانان به‌اندازه‌ی تغذیه‌ی خوب، محبت کردن و حفاظت از آنان اهمیت دارد و نتیجه‌ی آن چیزی جز تأمین سلامت روانی، فیزیکی و جسمانی آن‌ها نخواهد بود.

مدیرعامل کانون در پایان این پیام که در مهرواره‌ی ادبی طنز قرائت شد، از دست‌اندرکاران برگزاری این مهرواره که اقدامی نو و خلاقانه در سطح ملی به‌شمار می‌رود، قدردانی و برای نسل کودک و نوجوان کشور و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون کشور آرزوی سعادت‌مندی کرد.

این مراسم که به‌طور زنده از شبکه‌های مختلف اجتماعی و اینستاگرام کانون استان اردبیل پخش می‌شد، با قرائت قرآن آغاز و با پخش سرود ملی کشور، تیزر و کلیپ مهرواره، ادامه یافت.

مدیرکل کانون استان اردبیل در بخشی از این مراسم با قدردانی از همکاران برگزارکننده‌ی این رویداد، در سخنانی گفت: این رویداد از دو منظر مهم است؛ ابتدا این‌که مقوله‌ی طنز  در قالب برنامه‌ای سراسری و کشوری مد نظر قرار گرفت، همچنین کانون استان هم برای اولین‌بار برنامه‌ای در سطح کشوری برگزار کرده است.

او به مشکلاتی که کرونا برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان پدید آورد، اشاره کرد و ادامه داد: قرار بود که استاندار و خانواده‌ها در این مراسم حضور داشته باشند، اما به‌دلیل قرمزشدن وضعیت شهر از نظر کرونا، این برنامه به شکل مجازی برگزار شد و سخنان این مسوولان را در قالب پیام خواهیم شنید.

وی از مدیران کل استان‌ها، کارشناسان ادبی و همکاران کانون استان اردبیل، و کودکان و نوجوانان سراسر ایران قدردانی کرد که باعث برپایی این رویداد شدند.

زعفر احدزاده بعداز قرائت پیام مهدی علی‌اکبرزاده، متن پیامی از سوی استاندار اردبیل را نیز قرائت کرد که در آن، تاکید شده بود که شادزیستن، برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با آن به‌اندازه‌ی محبت و حفاظت از کودکان مهم است، چراکه چنین افرادی در زمینه‌های گوناگون زندگی اهمیت دارد و چنین افرادی در عرصه‌های گوناگون زندگی موفق‌اند.

اکبر بهنامجو در پیامش تصریح کرده بود: ایجاد زمینه‌های نشاط و شادی در قالب برنامه‌های مختلف ازجمله طنز، اعتمادبه‌نفس آن‌ها را افزایش می‌دهد و این مهم، زمانی پراهمیت جلوه‌گری می‌کند که با شیوع کرونا و شرایط سخت ناشی از این ویروس، خانه‌نشینی تعداد قابل‌توجهی از شهروندان کودک و نوجوان را موجب شده و لزوم تعریف و اجرای برنامه‌های «به‌باشی» و شادکامی در قالب هنر و ادبیات را ضروری می‌نماید.

وی در توضیح دلایل اهمیت کار اداره‌کل کانون استان اردبیل و دیگر برگزارکنندگان این رویداد، توضیح داد که این مجموعه در طراحی و اجرای نخستین مهرواره‌ی سراسری «یک وعده لبخند»، هم به جایگاه طنز در ادبیات و هنر نسل کودک و نوجوان کشور ورود کرد، هم پیش‌گام این حرکت در سطح کشور شد.

استاندار اردبیل در پایان پیامش با اشاره به موفقیت‌های پیشین مربیان و اعضای این مراکز در ایران و جهان، از فعالیت‌های این مجموعه قدردانی کرد.

در بخش دیگری از این مراسم که در حدود دو ساعت به اجرا درآمد، یحیی یوسفی‌اصل مجری برنامه از همه همکاران این مجموعه که در برپایی این مراسم نقش داشتند، قدردانی کرده و با کیوان باقلاچی در نقش «کِرمول» با موضوع طنز به اجرای نمایش پرداختند.

در ادامه، ویدئوهایی از برگزیدگان این مهرواره  بر روی صحنه پخش شد که شامل شعرخوانی، خوانش داستان و دابسمش به صورت پیام طنز بود.

رونمایی از کتاب «یک وعده لبخند»

در بخشی دیگر از این مراسم، کتاب مجموعه آثار منتخبان(۷۰ برگزیده) مهرواره سراسری طنز «یک وعده لبخند» که توسط انتشارات نیکان امروز در اردبیل به چاپ رسیده است، رونمایی شد.

پخش فیلم بیانیه‌ی هیات داوران این مهرواره ازجمله دقیقه‌های پایانی این آیین بود که در آن حسین تولایی کارشناس ادبی اداره کل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با ادبیات طنز به بیان چگونگی آغاز فرایند این مهرواره پرداخت و در خصوص داوری آثار توضیحاتی ارایه کرد.

هم‌چنین محمد سیمزاری مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل و از اعضای دیگر هیات داوران، با تشکر از عوامل اجرایی، کارشناسان و مربیان دست‌اندرکار در این برنامه، اضافه کرد: باید به ویژگی گونه‌های مختلف ادبی در این مهرواره‌ها دقت کرد که داستان‌نویسی کوتاه، تفاوت اساسی با خاطره‌نویسی داشته و شامل لحظه‌نگاری، توصیف و ... است که متاسفانه برخی آثار شرکت‌کنندگان، شرایط لازم و خصوصیات نگارش داستان کوتاه را جهت شرکت در مهرواره را نداشت.

در برگزاری این مراسم، مجموعه‌ای از ارگان‌های و نهادهای استان همچون استانداری، شورای اسلامی شهر و شهرداری، بانک ملی ایران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مشارکت داشتند که مجری برنامه در پیامی از خدمات آن‌ها قدردانی کرد.

شایان‌ذکر است، هم‌زمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، مراسم اختتامیه نخستین مهرواره سراسری طنز«یک وعده لبخند» در سالن استاد جعفر ابراهیمی«شاهد» کانون اردبیل صبح روز دوشنبه ۲۱تیر ١۴٠٠ به صورت مجازی برگزار شد.

لطفا گزارش تصویری مراسم را اینجا مشاهده نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =