برگزاری نشست مجازی علمی «کوسه‌ها؛ فرمانروای آب‌ها»

همزمان با روز جهانی آگاهی در مورد کوسه‌ها با حضور فاطمه رضوانی مولف کتاب‌های علمی آبزیان دریایی شامگاه روز چهارشنبه ۲۳ تیرماه به همت مرکز تخصصی علوم بندرعباس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ بیش از ۵۰ کودک و نوجوان علاقمند به موضوعات زیست محیطی با شرکت در نشست مجازی علمی «کوسه‌ها؛ فرمانروای آب‌ها» با کوسه ماهیان آشناتر شدند.

به گفته فاطمه رضوانی مولف کتاب‌های علمی آبزیان دریایی: کوسه ماهیان  دسته‌ای از آبزیان نسبتا بزرگ هستند که مدت‌ها پیش از آمدن دایناسورها، فرمانروای آب ها بودند.

رضوانی افزود: کوسه‌ها نخستین بار ٤٠٠ میلیون سال پیش شکل گرفتند و در جهان ٥٥٠ نوع کوسه وجود دارد، که ٦٠ نوع از آن‌ها متعلق به آب های ایران می‌باشد؛ همچون کوسه ابریشمی، کوسه پرستار، کوسه کلوچه بر، کوسه کروکودیل، کوسه عنکبوتی، گاو کوسه، گربه کوسه و … که در خلیج فارس یافت می‌شوند.

این مولف کتاب‌های علمی آبزیان دریایی افزود:  کوسه‌ها شکارچیان حیرت‌انگیزی هستند. این شکارچیان بزرگ آبزی با خوردن موجودات ضعیف و زخمی، در بالای چرخهٔ غذایی دریایی قرار می‌گیرند. آن‌ها با این کار به حفظ تعادل در سیستم طبیعت کمک می‌کنند.  

در ادامه این نشست مجازی مولف کتاب فرمانروای آب‌ها کوسه‌های ایران ضمن برشمردن معروفترین انواع کوسه‌ها، کوسه‌ی سفید بزرگ، کوسه ببری و سرچکشی گفت: مردم معتقدند کوسه‌ها برای حمله آفریده شده‌اند، اما همه آن‌ها حمله نمی‌کنند، بیشتر کوسه‌ها برای انسان بی‌خطر هستند، مانند کوسه نهنگی و تنها بعضی از آن ها مثل کوسه های درنده، کوسه های سفید، کوسه های سرچکشی خطرناک می باشند.

وی افزود: بزرگترین کوسه به نام کولی کر با  ٢١ متر طول و کوچکترین کوسه به نام گربه کوسه دم نواری کوتوله است که ٢٤ سانتی متر طول دارد.

این پژوهشگر جوان که در مقطع دکترای شیلات تحصیل می‌کند اظهار داشت: کوسه به جز انسان دشمن دیگری ندارد و سالانه ٧٣ میلیون کوسه توسط انسان شکار می شود، این کار باعث شده جمعیت آن‌ها کم شود و من از زبان آن‌ها می‌گویم که از کوسه‌ها حفاظت کنید.

شایان ذکر است از فاطمه رضوانی مولف کتاب‌های علمی آبزیان دریایی کتابی دیگر با عنوان «مهمان ناخوانده دریا؛ لاک‌پشتان دریایی ایران» نیز برای کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =