کد خبر: 306411
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۳
نشست مجازی تسبیح عشق برگزار شد

نشست مجازی تسبیح عشق به مناسبت هفته حجاب و عفاف و با حضور اعضای نوجوان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان؛ این نشست ازسری برنامه‌های تسبیح عشق و با همت مراکز فرهنگی هنری جاسک و زیبا شهر بندرعباس برگزارگردید.

در نشست مجازی تسبیح عشق معصومه زکی‌پور دکترای روانشناسی سلامت و وحید شیخیان دکترای پژوهش هنر و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران میهمانان نشست بودند.

در این نشست که با حضور مدیر کل کانون پرورش فکری استان هرمزگان، کارشناسان، مربیان و اعضا نونگاه ونوجوان مراکز فرهنگی هنری سراسر استان هرمزگان برگزار گردید؛ تعدادی از اعضا مراکز پیرامون رنگ پوشش مورد علاقه شان به بحث و گفتگو پرداختند.

یسنا اسپید از مرکز زیبا شهر گفت: من از کودکی تا الان عاشق همه رنگ ها بودم. دیدن رنگ‌ها به من شادی می بخشد. وقتی درِ جعبه‌ی مداد رنگی‌هایم را باز می کنم، تک تک رنگ‌های مداد رنگی‌ها رو دوست دارم.

این عضو نوجوان ادامه داد: در پوششم لباس‌هایی رنگارنگ می‌پوشم و ترکیب رنگ‌ها را دوست دارم، اما به رنگ آبی و صورتی علاقه ی خاص‌تری دارم.

این رنگ‌ها به من آرامش خاصی می‌دهد و این رنگ از اطمینان و اعتقادم الهام می گیرد.

فاطمه زاهدانی از مرکز پارک لاله گفت: تا پیش از آنکه حجاب برتر را انتخاب کنم همواره به این می‌اندیشیدم که مشکی رنگ افسرده و غم زده ایست و تا حد امکان از آن دوری می‌کردم. البته همچنان هم زیاد مشکی نمی‌پوشم اما در چادر فلسفه‌ای از این رنگ دیدم که مرا مجاب به انتخابش کرد. اگر با دقت بنگریم آنچه منظور سیادت و بزرگی دارد مشکی است مانند پارچه ای که بر کعبه کشیده شده. و آنچه نشان از ذکاوت دارد نیز مشکی است مانند لباس وکلا و قاضیان در دادگاه ها یا لباس فارغ التحصیلی و در مجموع در رنگ‌شناسی مشکی رنگ آرامش غرایز انسانی است و در متناسب کردن هورمون های انسان نقش بسزایی دارد. اگر بخواهیم با نگاه اجمالی به جهان امروز بنگریم سیاهی چادر سراسر فلسفه و تفکر است هرچند این به معنی استفاده از رنگ‌های زنده نیست که در روایات استفاده‌ی مومن از رنگ شاد بسیار پسندیده شمرده شده است.

فاطمه شیهی زاده از مرکز جاسک گفت: وقتی کودک بودم علاقه زیادی به رنگ زرد داشتم اما هیچوقت این علاقه منجر نشد که برای خودم لباس زرد رنگ بخرم. شاید دلیلش این بود که احساس می‌کردم این رنگ آن‌قدرها هم جالب نیست که بخواهم در پوششم استفاده کنم. حالا هم که تقریبا ١٩ ساله‌ام به رنگ‌های تیره به خصوص خاکستری و مشکی علاقمند شدم و بدون اغراق باید بگویم عاشق این رنگ‌ها هستم. جوری که هرجا می روم اولین گزینه برای پوششم رنگ مشکی است! این رنگ حس خوبی به من می دهدو هیچوقت برایم تکراری نمی شود.  

در ادامه شهرزاد طاهر زاده از مرکز سیریک  درباره ی انتخاب رنگ در پوشش گفت: بازار هدف، تفاوت های فرهنگی، زمان، معانی و ترکیب رنگ‌ها از جمله دلایل انتخاب نوع رنگ در پوشش است.

نگار احترامی از مرکز گلشهر نیز در ادامه گفت:رنگ آبی را دوست دارم به خاطر اینکه آرام و تاثیر گذار است. روانشناس مشهور (لیزا جانسون) به این اعتقاد دارد که بهترین رنگ لباس برای پوشیدن در مصاحبه های استخدامی رنگ آبی است چون حس اعتماد به نفس به اطرافیانم منتقل می‌کند.

از نظر رابطه رنگ لباس و هوش می‌توان گفت افراد باهوش قابل اعتماد و تاثیر گذارترند و دارای آرامش درونی هستند و برای همین است که من رنگی آبی را دوست دارم.

در ادامه این نشست مجازی همچنین صفا افشاری از مرکز بستک و النا فلاح زاده از مرکز قشم نیز نظرات خود را بیان کردند.

زکی پور روانشناس سلامت گفت: آدم‌ها در مواجهه با رنگ‌ها،   تجربه‌های مختلفی را در ذهن مرور می‌کنند.

وی افزود: رنگ‌ها روانشناسی مخصوص خود را دارند؛ که در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است. هر فرهنگی ممکن است روی رنگ‌ها تحلیل خاص خود را داشته باشد. زکی‌پور گفت: به طور کلی ما بر اساس تجربه‌هایمان تجزیه و تحلیل می کنیم؛ مثلا رنگ قرمز برای بعضی‌ها یاد آور رنگ خون هست برای بعضی‌ها یادآور گل سرخ یا ممکن است برای بعضی ها یادآور غلط‌های برگه‌های امتحان در دوران تحصیلشان باشد. یا به‌طور مثال اگر کسی با پوشش رنگ آبی به ما توهین کند با دیدن رنگ آبی یاد توهینی که به ما شده است می افتیم.

وی با اشاره به نقش مد در انتخاب رنگ، گفت: در پژوهشی که با موضوعِ رنگِ مورد علاقه ام در پوشش انجام شده است؛ نوجوانان و جوانان از  علایق خود، درباره رنگ‌های روشن حرف زدند. اما در عمل، در پوشش خود بیشتر از رنگ‌های تیره به خصوص رنگ مشکی استفاده می‌کردند و این نشان دهنده‌ی آن است که رنگ پوشش ما در طول زمان به واسطه‌ی مد تغییر کرده است.  

این روانشناس سلامت افزوذ: پس انتخاب رنگ هم زمینه‌ی روانشناسی دارد و هم به نوع فرهنگ جامعه‌ای  که در آن زندگی می کنیم مربوط می‌شود و هم با مد در ارتباط است.

باید بدانیم، انتخاب رنگ به دور از نگاه‌های فرهنگی برای داشتن زندگی شاد خیلی اهمیت دارد و خیلی خوب است که هر کدام از انسان‌ها، براساس سلیقه‌ی درونی خود به انتخاب رنگ بپردازند.

وی در ادامه افزود: اقوام مختلف که هنوز وارد دنیای مضطرب انقلاب صنعتی نشده‌اند رنگ‌های روشن را انتخاب می‌کنند چون حال دلشان خوب است.

زکی‌پور اظهار داشت: اما باید حواسمان باشد که با چه هدفی تغییر در رنگ پوشش را انجام می‌دهیم؟ قرار نیست ما برای به روز جلوه دادن خود، چار چوب‌های قبلی را بشکنیم. باید بدانیم چه می خواهیم؟ با چه هدفی چه کاری را انجام می‌دهیم؟

وی هشدار داد: قرار نیست رفتار ضد اجتماعی انجام دهیم، ما باید رفتار مدنی داشته باشیم طوریکه نه به خود و نه به دیگران آسیب برسانیم.

ضمن اینکه جلوه‌گری در فرهنگ هیچ کشوری پسندیده نیست.

در ادامه این نشست دو ساعته شیخیان متخصص پژوهش هنرگفت: 

در مورد رنگ و ارزش آن در زندگی بشر از ابتدای شروع زندگی اجتماعی، گفت: بشر اولیه رنگ را با طلوع و غروب خورشید، آسمان، دریا، طبیعت دیده است و آن رنگ‌ها به طور طبیعی وارد زندگی آنها شده‌ وکم کم به فرهنگ آن‌ها تبدیل شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران افزود: به مرور انتخاب رنگ دستخوش اجبار و مقرارات گردید مثلا کارکنان شرکت‌های هواپیمایی، هتل ها و ... هر کدام ملزم به انتخاب رنگ پوششان مطابق مقرارات محل کار خود هستند.  

وی افزود: اما تحت هر شرایطی که به انتخاب رنگ دست بزنیم باید بدانیم که هنر، از ترکیب و تجمیع  رنگ‌ها به وجود می آید و طبیعت از هنر خداوند به وجود آمده است.

وقتی می‌خواهیم هنری خلق کنیم ابتدا باید به رنگ فکر کنیم.

شیخیان گفت:استفاده از رنگ‌ها در زندگی نیازمند کسب مهارت در این زمینه است.   مثلا سفید سنبل تولد است چون وقتی صبح از خواب بیدار می‌شویم رنگ سفید را می‌بینیم و بر این اساس سفید بیشترین طول موج را دارد.

رنگ ها هر کدام مدت زمانی دارند و هر کدام حامل پیامی هستند.  

وی در ادامه گفت: قرمز یک پیام دارد، سفید یک پیام دیگر و ترکیب این دو رنگ، پیام دیگری را به ارمغان می‌آورد. رنگ سفید حامل پیام آرامش، رنگ قرمز حامل پیام شور، حرارت و انرژی رنگ سبز حامل پیام خلقت و... است و بر این اساس، در خطه شمال و جنوب که دریا وجود دارد، پوشیدن لباس سفید به ویژه در مردان بیشتر مرسوم است.

وی در پایان گفت: ما با مهارت استفاده از رنگ ها می توانیم رنگ‌ها را به طور مسالمت آمیز وارد زندگی خود کنیم.

در پایان این نشست پروین پشتکوهی مدیر کل کانون پرورش هرمزگان ضمن تشکر از میهمانان نشست زکی پور و شیخیان، ازحضور مربیان و اعضا دختر تشکر کرد و صحبت  به هنر اقلیم هرمزگان اشاره کرد و گفت: همیشه رنگ در کانون خیلی مورد توجه بوده است 

چون با هدف خاص از رنگ‌ها استفاده می‌شود و آن هدف هم، شکوفا نمودن خلاقیت کودکان و نوجوانان است.

در پایان مدیرکل کانون هرمزگان از برگزاری این نشست‌ به صورت تخصصی ابراز رضایت و از همه عوامل این برنامه تشکرکرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =