کد خبر: 306519
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
بازدید 135
گزارشی از فعالیت انجمن‌های ادبی کانون استان بوشهر

انجمن های شعر و داستان کانون بوشهر با موضوعات مختلف برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، انجمن شعر و داستان آفرینش‌های ادبی کانون بوشهر سه نشست مجازی برگزار کرد.

«سیزدهمین انجمن» مجازی شاعران نوجوان(قطره قطره تا دریا) باموضوع بررسی "زبان شعر امروز" و نقد و بررسی آثار اعضا درروز ۲۷خرداد ماه سالِ ۱۴۰۰برگزار شد.

این  انجمن با حضور بیش از ۸۰ نفر از اعضا نوجوان ادیب و علاقه‌مند به شعر و شاعری و مربیان آفرینش های ادبی استان ، باهدایت سیده الهه بکاء(رابط انجمن شعراستان) برگزارگردید.

مهمان ویژه این نشست، "فاطمه سلیمانی" شاعر، مولف و منتقد ادبی فعال در این حوزه بود؛ که به شرحی از به کارگیریِ زبان در شعر امروز و انواع آن پرداخت و گفت: زبان شعر، همانند سایر ویژگی­های شعر، حاصل دانش و تجربه ی  زندگی توسط شاعر است و در ارتباط مستقیم بین او و جامعه ای است که در آن زندگی میکند .

وی همچنین با بیان مثال هوایی به بررسی زبان شاعران مختلف پرداخت و در پایان بانگاهی دوستانه و منتقدانه آثار اعضاء نوجوان، موردِ نقدوبررسی قرارگرفت.

«چهاردهمین انجمن» مجازی شاعران نوجوان(قطره قطره تا دریا) باموضوع بررسی "عناصرخیال درشعر" و نقدوبررسی آثار اعضا برگزارشد.

این  انجمن با حضور بیش از ۷۰ نفر از اعضا نوجوان برگزار شد که مهمان ویژه این نشست، "سوسن حیاتی"، شاعر، نویسنده و  فعال در حوزه ادبیات و همچنین از مربیان کانون پرورش فکری بود. این نشست درروز ۲۹ تیرماه سالِ ۱۴۰۰برگزار گردید.

سوسن حیاتی در خلال نقد یکی از آثار گفت : در شعر ما یک سلسله‌ای را برای خودمان در دست می گیریم که بتوان از یک جایی به جای دیگری برسیم و در این سیر خطی به یک نقطه مطلوب برسیم.

مهمان برنامه در ادامه افزود:کوششی که ذهن شاعر برای برقراری نسبت میان انسان و طبیعت پیرامون انجام می دهد را خیال یا تصویر میتوان گفت و در این راستا عناصر صور خیال از جمله تشبیه ، استعاره ، کنایه و مجاز با کاربرد مختلفی که دارند به کمک شاعر می آیند تا شعر را خیال انگیز کنند و به آن مفهوم تازه و دلنشین ترس بدهند.

سیزدهمین انجمن ادبی داستان نویسی استان بوشهر نیز با حضور مهمان ویژه  خانم طیبه شجاعی  و مربیان ادبی مراکز و اعضا ادبی در صبح روز دوشنبه ۲۸تیرماه با محوریت موضوع «گفتگو در داستان» برگزار شد.

طیبه شجاعی درخصوص این موضوع که یکی از بخش‌های مهم در داستان می‌باشد گفت : یکی از عناصری که در داستان مهم است و شخصیت ها را معرفی می کند و عمل داستانی را پیش می برد گفت‌وگو است و نکته قابل توجه در آنها تعداد شخصیت ها و گفت و گوی آن‌ها باید باتوجه به حجم داستان باشد.

در  پایان این جلسه سه اثر داستانی از اعضا مورد نقد و بررسی قرار گرفت و طیبه شجاعی نکات بسیار جالب و کاربردی در رابطه با داستان ها و نیز موضوع گفتگو در داستان را برای بچه ها توضیح دادند.

شایان ذکر است بخاطر شیوع ویروس کرونا و لزوم فاصله گذاری ها، این انجمن ها در فضای مجازی برگزار گردید و ادامه دار خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =