برگزاری نشست مجازی «جادوی جان‌بخشی به عروسک‌ها»

هجدهمین نشست انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان با حضور بهناز مهدی‌خواه و اعضای انجمن با موضوع «جادوی جان‌بخشی به عروسک‌ها» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ در هجدهمین نشست انجمن هنرهای نمایشی استان بهناز مهدی‌خواه عروسک‌ساز و عروسک‌گردان برتر کشور، در رابطه با عروسک‌های نخی صحبت کرد و گفت: برای عروسک‌گردانی تکنیک‌های مختلفی وجود دارد. عروسکهای نخی باید مفصل داشته باشند و با استفاده از نخ این عروسک‌ها به حرکت درمی‌آیند. این نوع عروسک‌ها با استفاده از دو یا چندین نخ قابل عروسک‌گردانی هستند.

مهدی‌خواه در ادامه، درباره عروسک مبارک که با دو نخ و گاهی ۳ نخ می‌باشد گفت: در عین حال که عروسک‌های نخی باید مفصل داشته باشند ولی می‌تواند خیلی ساده باشند.  

وی همچنین یک نمونه عروسک چوبی که مفاصل ساده‌ای داشت را نشان داد و درباره حرکات این عروسک توضیحاتی را ارائه کرد.  

مهدی‌خواه در خصوص نحوه وصل شدن نخ به عروسک توضیحاتی را ارائه کرد و با طرح این سوال که «برای به حرکت درآوردن عروسک‌ها به چه نکاتی می‌بایست توجه کنیم؟» افزود: باید به این نکته توجه کنیم که عروسک قرار است چه کارهایی انجام دهد؟ و براساس آن نخ را به اندامی که بیشترین حرکت را دارد وصل می‌کنیم.  

این عروسک‌ساز همچنین در خصوص اتصال مفصل‌ها توضیح داد و گفت: برای مفاصل دست پا و گردن یک سانتی‌متر فاصله در نظر می‌گیریم تا حرکات عروسک آسان‌تر شود.

وی در ادامه با معرفی عروسک پهلوان گفت: عروسک پهلوان با ۳ نخ هدایت می‌شود در نخ کشی عروسک‌های ۳ نخ، ۲ نخ به دست ها و یک نخ برای نگهداشتن سر و ایستایی بدن عروسک استفاده می‌شود و عروسک‌های ۳ نخ مهارت‌هایی دارد.

مهدی‌خواه افزود: در عروسک پهلوان چون فقط با دست‌ها کار داریم و حرکات نمایشی مثل چرخ زدن، و دمبل زدن نیازی به خم شدن کمر عروسک نیست پس نخ به کمر عروسک متصل نیست. پس هر نخی که به عروسک وصل می‌شود باید کاربرد داشته باشد و نباید نخ های اضافه به عروسک وصل شود.

وی در ادامه گفت: همچنین باید ببینیم عروسک چه نقشی در نمایش دارد و بر اساس آن طراحی کنیم که چند نخ داشته باشد و نخ کشی بر اساس مدل حرکتی آن طراحی می‌شود.

 درادامه مهدی‌خواه یک نمونه عروسک خلاق با لیوان یک‌بار مصرف را به نمایش گذاشت و توضیح داد که این عروسک به دلیل شخصیت پنگوئن شاخص‌ترین قسمت آن پاهای عروسک می باشد.

وی گفت: بهتر است در خلق عروسک‌های ساده هم فانتزی‌هایی داشته باشیم تا زیبایی و جلوه عروسک بیشتر دیده شود.  

نکته ای که این عروسک‌گردان درباره عروسک‌های نخی بیان کرد این بود که، سنگین کردن عروسک‌های نخی با سرب بود تا عروسک زیباتر حرکت کند و سنگین شدن آن باعث شود، عروسک حرکات زیباتری داشته باشد.    

مهدی خواه گفت : مربی ها اگر عروسک نخی را به دست بچه ها می دهند حرکت آن را هم به آنها آموزش دهند تا  از همان ابتدا بچه ها عروسک را درست حرکت دهند و به بچه‌ها یادآوری شود که وجود نخ‌ها  بی‌هدف نیست؛ بلکه برای حرکت دادن قسمت‌هایی است که در نمایش به آن احتیاج داریم.  

مهدی‌خواه اظهار داشت: عروسک‌گردان باید به عروسک خود نگاه کند وقتی عروسکی به دست می‌گیرید فقط باید حواستان به عروسک خودتان باشد، ۸۰ درصد حواس جمع عروسک خودتان باشد و ۲۰ درصد با گوشه چشم به عروسک‌های دیگر توجه کنید تا در لحظه‌هایی که با هم دیالوگ دارند بتوانید حرکات را تنظیم کنید.

گفتنی است قرار شد اعضا با لیوان یکبار مصرف و پوشش‌های پارچه و نمدی عروسک پنگوئن را بسازند و پس از نخ‌کشی فیلم حرکات نمایشی عروسک خود را به رابط انجمن ارسال کنند.  

شایان ذکر است موضوع جلسه آتی انجمن با حضور مهدی‌خواه  تکنیک عروسک‌گردانی میله ای یا باتومی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =