ویژه‌برنامه جشن سال نوی مازندرانی، بررسی آلودگی‌های نوری و نمایشنامه خوانی

نشست انجمن‌های تخصصی قصه‌گویی، ادبی، نجوم و انجمن نمایش کانون مازندران با موضوع: ویژه‌برنامه جشن سال نوی مازندرانی، بررسی آلودگی‌های نوری و نمایشنامه‌خوانی کتاب کوچ ستاره‌ها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران، نشست‎‌ های انجمن‌: قصه‌گویی، ادبی، نجوم و نمایش این کانون به صورت مجازی برگزار شد.

بر همین اساس، ویژه‌برنامه «فردینِ‌ماه شو» به مناسبت آغاز سال ۱۵۳۳ خورشیدی تبری و جشن سال نوی مازندرانی با حضور علاقه‌مندان، مربیان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران به صورت زنده در فضای مجازی برگزار شد.

در این برنامه علی مراد خرمی،مجری برنامه، ضمن تبریک به مناسبت اعیاد قربان و غدیر در خصوص جشن سال نوی تبری سخن گفت.
علی حسن‌نژاد، کارشناس برنامه، درباره اهمیت گاهشمار باستانی تبری و لزوم شناختن و شناساندن آداب و رسوم بومی به کودکان و نوجوانان صحبت نمود.
حسن‌نژاد که پژوهشگر و مجری نام‌آشنای حوزه فرهنگی مازندران استدر این برنامه گفت: نیاکان ما در هزاران سال پیش به آسمان و رویدادهای نجومی توجه داشتند و گاهشماری متناسب با فرهنگ و جغرافیای زیستی خود تنظیم کردند و مناسبات زندگی و اتفاقات مربوط به کشاورزی، تجارت، دامداری و امور مالیاتی خود را با این گاهشمار تنظیم می‌کردند، بر همین اساس این موارد سند پویایی علمی و زیستی این سرزمین از دوران باستان تاکنون بوده که  موجب افتخار نسل حاضر ونسل‌های آینده است. 
در بخش دیگر برنامه فخری غفاری، قصه‌گوی صاحب عنوان کشوری و مربی‌مسئول مرکز شماره ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ساری آسنی(افسانه) «عاقبت تنبلی» را به زبان اصیل مازندرانی قصه‌گویی کرد.
 

بررسی آلودگی‌های نوری در هجدهمین نشست مجازی انجمن نجوم آفرینش کانون پرورش فکری مازندران
این برنامه با حضور "ایرج صفایی" مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان برگزار شد.
در این نشست به انواع آلودگی نوری، تأثیرهای منفی آن روی سیستم بیولوژیک بدن انسان و دیگر موجودات زنده، مزاحمت‌هایی که برای منجمین در ثبت اطلاعات رصدی ایجاد می کند و چگونگی کاهش آلودگی نوری با طراحی‌های مناسب تر چراغ‌های معابر و نورپردازی های ساختمان‌ها پرداخته شد. در پایان این نشست مجازی به سوالات مخاطبین پاسخ داده شد.

نمایشنامه‌خوانی کتاب" کوچ ستاره‌ها" در بیست و سومین نشست مجازی انجمن هنرهای نمایشی کانون مازندران
در این نشست ، نمایشنامه‌ی «کوچ‌ ستاره »نوشته‌ی «هادی حوری» ، از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان توسط اعضا دختر نوجوان کارگاه نمایش مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ ساری ، نمایشنامه خوانی شده و برای مخاطبان استانی اجرا شد .
کتاب «کوچ ستاره » ابتدا در کارگاه برخط نمایشنامه خوانی کتابخانه ساری ۳ تمرین شده و پس از اجرا در نشست انجمن استان و با حضور اعضا انجمن نمایش استان ، در مباحث موضوع ، طرح نمایشی ، شخصیت پردازی ، قهرمان و ضد قهرمان و مورد تحلیل و نقد محتوایی گرفت و در نهایت از سوی نماینده انجمن نمایش استان ، از دیدگاه اجرایی و نیز تمرین برنقش راه‌کارهایی داده شد .
هدایت این نمایشنامه‌خوانی را علی بهزادی مربی مرکز فرهنگی هنری ساری بر عهده داشته و سیده الینا هاشمی ، سیده فرنیا واحد، سما ابراهیمی زاده ، راحیل محمدی، سیده فاطمه حسینی مهر نقش‌خوانان این نمایشنامه بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =