کد خبر: 306759
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
بازدید 212
برگزیدگان مرحله‌ی استانی جشنواره قصه‌گویی در فارس معرفی شدند

مرحله استانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، برگزیدگان خود را معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکر ی کودکان و نوجوانان استان  فارس، پس از بررسی و پایش آثار رسیده از قصه‌گویان استان فارس در گروه‌های «پسران و دختران»، «زنان و مردان» و «پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها» در بخش‌های ملی و آیینی- سنتی، برگزیدگان مرحله‌ی استانی بیست و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی و راه‌یافتگان به مرحله‌ی منطقه‌ای، معرفی شدند.

بر این اساس و با اعلام هیأت داوران، در بخش ملی: در گروه مادر بزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها، فاطمه سلطانی با قصه «سلطان و آهو»، عبدالصمد رحمانیان کوشککی با قصه «کفش‌های بازرگان» و هاجر قنبری با قصه «فرشته بالدار» به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.

در بخش زنان و مردان نیز رقیه مستقیم با قصه «غول و نمکی» مقام اول را به خود اختصاص داد. ضحی محزون با قصه «موش دم بریده» و مریم جمالی با قصه «آقای قورباغه» نیز موفق به کسب مقام دوم و سوم جشنواره شدند. در این بخش سعیده عزیزی با قصه «کلوچه‌های خوشمزه» و زهرا رایگان با قصه «میهمان» به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

جشنواره استانی قصه‌گویی همچنین در بخش دختران و پسران، ستایش عرب‌زاده با قصه «تولد مار بوآ»، محدثه شاهدی با قصه «شیر بی‌یال و دم» و محدثه تشویقی با قصه «آهوی گردن دراز» را به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی کرد و زهرا تشکر با قصه «دروغ بزگ» را شایسته تقدیر دانست.

بخش آیینی- سنتی بیست‌وسومین جشنواره استانی قصه‌گویی نیز در بخش دختران و پسران ۴ برگزیده و شایسته تقدیر داشت. بر این اساس، امیر محمد زارع با قصه «مزعفر و بغرا»، زهرا صمیمی با قصه «نقل ضحاک» و نازنین زهرا ایزدی با قصه «نبرد رستم و اشکبوس» به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند. یکتا افشاری با قصه «آرش کمان‌گیر» شایسته تقدیر در این بخش معرفی شد.

در بخشی از بیانیه‌ی هیأت داوران مرحله‌ی استانی این جشنواره در کانون فارس، متشکل از سودابه شکرالله‌زاده، لیلا ابراهیمی و مژده دستوری آمده است: قصه‌گویی سن و سال نمی‌شناسد و این حرف تازه‌ای نیست و حضور قصه‌گویان رده‌های سنی مختلف در بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بار دیگر صحت این گفتگو را به اثبات می‌رساند.

هیأت داوران مرحله استانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی استان فارس ضمن سپاس از حضور پرشور قصه‌گویان، توجه شرکت‌کنندگان در مرحله استانی را به نکات زیر معطوف می‌دارد: 

در قصه‌گویی‌هایی که مورد داوری قرار گرفت نکته‌هایی وجود داشت که بیان آنها لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد. فراموش نکنیم که فرایند قصه‌گویی را قصه‌ی خوب گفتن و خوب قصه گفتن تشکیل می‌دهد؛ یعنی قصه‌گو ضمن اینکه باید بتواند از بیان، فیزیک (بدن)، متافیزیک (روح و احساس) و میمیک (حالت‌های چهره استفاده کرده تا قصه گویی جذاب ارائه کند، می‌بایست به معیارهای قصه‌ی خوب نیز توجه داشته باشد .

تناسب قصه از نظر محتوا، موضوع با روحیه، رفتار و جنسیت قصه گو، تازگی و نو بودن قصه، برخورداری قصه از قابلیت روایی، برخورداری قصه از محتوا و پیام هماهنگ با آموزه‌ها و هنجارهای اجتماعی و تربیتی، برخورداری از ساختار مناسب قصه و انسجام و پیوستگی (آغاز، میانه، پایان) معیارهای قصه‌ی خوب بود که از سوی داوران به آن اشاره شده است.

داوران معیارهای قصه‌گوی خوب را نیز چنین برشمردند: نوآوری و خلاقیت در شیوه روایت و ابتکار در جذب مخاطب، فضاسازی مناسب به منظور ورود به اجرا، خلاقیت در بخش انتخاب و اجرای قصه، مهارت در استفاده از زبان وجودی، داشتن صدای رسا و مناسب، حفظ یک‌دستی زبان قصه، احاطه و اشراف بر کل قصه، وضع ظاهری مناسب، مخاطب شناسی و ارتباط و تعامل با مخاطب.

مرحله استانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با شعار «آینده ساختنی است» روز یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ با حضور مدیرکل، معاون اداری مالی، کارشناسان، مربیان و  اعضا کانون استان فارس و جمعی از علاقه‌مندان به قصه‌گویی در فضای اسکای روم و در خانه تاریخی زینت‌الملک شیراز برگزار شد.

مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌زمان با شب یلدا به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =