برگزیدگان مرحله‌ی استانی جشنواره‌ی قصه‌گویی کانون خراسان جنوبی معرفی شدند

طی آیینی برگزیدگان مرحله‌ی استانی بیست‌وسومین جشنواره‌ی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی در بخش قصه های ملی معرفی شدند.

به گزارش روابط‌ عمومی اداره‌کل کانون استان خراسان جنوبی، آیین اختتامیه مرحله‌ی استانی بیست‌وسومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی خراسان جنوبی، همزمان با روز دو شنبه ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۰ طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان، نفیسه نخعی مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری، حسین زنگویی مدرس دانشگاه و پژوهشگر، فردین مقدوری نماینده هیات داوران این مرحله و تعدادی از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و همچنین حضور مجازی مربیان و علاقمندان به هنر قصه گویی برگزار شد.

براساس این خبر طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان در ابتدای این مراسم طی سخنانی، و رییس دبیرخانه استانی این جشنواره طی سخنانی گفت: قصه تاریخی به قدمت انسان دارد وبا حضور اولین انسان در روی کره خاکی قصه متولد شد، رشد کرد و از شکل ابتدایی به شکل پیچیده داستان‌های امروزی در آمد.

حمیدی با بیان اینکه اولین قصه‌گو خداوند است افزود:  سرنوشت انسان‌ها به قصه و قصه‌گویی به عنوان یک واسطه تربیتی پیوند خورده است.

وی تصریح کرد: کودکان ونوجوانان از طریق قصه‌گویی می توانند با آداب و سنن جامعه بیشتر آشنا شوند و از این طریق برای زندگی آینده آماده می شوند.

مدیر کل کانون استان ادامه داد از طریق این هنر می توانیم به بسیاری از اهداف مد نظر در اهداف آموزشی و تربیتی برسیم .

حمیدی با تاکید بر این که قصه واسطه تربیتی است اظهار داشت: مربی قصه گو می تواند با استفاده از منابع در اختیار خود از قبیل قرآن و قصه های کهن آن را به مخاطبان خود ارایه کند و  آداب و رسوم و ملل و همه آنچه که بچه ها به آن نیاز دارند به آنها منتقل کند و لذت مطالعه را در کودکان ونوجوانان نهادینه کند.

وی از قصه به عنوان محکم‌ترین و طبیعی ترین پل ارتباطی جهت سوق دادن کودکان ونوجوانان به سوی آینده است گفت:  ترویج فرهنگ قصه گویی یکی از اهداف مهم جشنوارهای قصه گویی است و امید واریم در جهت اهداف کمی و کیفی این جشنواره ها را دنبال کنیم.

رییس دبیرخانه استانی در ادامه گزارشی از برگزاری مرحله استانی این جشنواره در کانون خراسان جنوبی ارایه کرد و گفت: با مشارکت دستگاه‌های اجرایی هم‌سو زمینه اطلاع رسانی این جشنواره به عموم مخاطبان فراهم و در کنار آن کارگاه‌های مختلف مرتبط با بخش‌های این جشنواره در استان برگزار شد.

وی با اشاره به  میزان مشارکت  خوب علاقمندان در این جشنواره اضافه کرد: تعداد ۳۰۱ قصه در سایت استانی جشنواره بارگزاری شد که در این بین ۶۴ قصه در بخش ملی، ۱۵۱ اثر در بخش  قصه های ۹۰ ثانیه ای و ۸۶ اثر در بخش پادکست شرکت کردند .

 وی ادامه داد: در بخش قصه های ملی و آیینی پس از داوری ۱۵ نفر موفق به کسب مقام‌های اول، دوم و سوم و شایسته تقدیر شدند که از این بین ۹ اثر به مرحله‌ی منطقه‌ای راه پیدا می کنند.

حمیدی در پایان جشنواره ها را وسیله ای برای آموختن تجربه و افزایش توان علمی دانست و ابراز امید واری کرد که زمینه کمی و کیفی این هنر بیش از پیش در استان فراهم شود.

در ادامه این مراسم نفیسه نخعی مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری خراسان جنوبی نیز طی سخنانی از زحمات مدیر کل کانون استان در راستای گسترش فعالیت‌های کانون در استان قدردانی کرد و با اشاره به خدمات کانون گفت: کانون می‌تواند سرنوشت کودکان ونوجوانان را عوض کند و در ادامه زندگی آنان موثر باشد.

این عضو سابق کانون گفت: کانون می تواند به رشد فکری کودکان ونوجوانان کمک کند و  بهترین خاطرات زندگی من در کانون رقم خورده است.

وی استان خراسان جنوبی را در حوزه منابع انسانی غنی دانست و افزود: مربیان توانمند کانون در قالب برنامه‌های مختلف در رشد کودکان  و نوجوانان و گسترش فرهنگ موثر هستند.

پس از نخعی حسین زنگویی از اساتید دانشگاه، نویسنده و  پژوهش‌گر حوزه قصه و قصه‌گویی نیز طی سخنانی به اهمیت قصه و قصه گویی پرداخت.

در بخش پایانی این جشنواره بیانیه هیات داوران توسط« فردین مقدوری» نماینده هیات داوران مرحله استانی بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی قرائت و برگزیدگان این مرحله مشخص شدند.

بر همین اساس در بخش قصه‌های مدرن و کلاسیک گروه پدر بزرگ و مادربزرگ‌ها، محمد جواد الاهی از شهرستان طبس با قصه خانه شیرها رتبه اول و مریم رضازاده از شهرستان قاین با قصه مشکل گشا به عنوان رتبه دوم معرفی شدند.

در بخش زنان و مردان قصه‌های کلاسیک و مدرن «سیده معصومه کاظمی» از بیرجند با قصه راز بزرگ جهانگرد، «مریم فرخ فال» با قصه بادی که خوابش می آمد و «مریم محمدی» با قصه هلر و شلر و سنگ مدد، هر دو از شهرستان نهبندان، رتبه اول تا سوم را کسب کردند و «الهام نیک بین» از بیرجند، عنوان شایسته تقدیر را از آن خود کرد.

در بخش قصه‌های آیینی و سنی گروه زنان و مردان نیز تنها «فاطمه اخباری» از قاین موفق به کسب رتبه دوم شد.

بر همین اساس در بین دختران و پسران شرکت کننده در بخش قصه‌های مدرن و کلاسیک، «زینب نیکفر» با قصه محاکمه سنگ و «ریحانه طالبی»، هر دواز بیرجند با قصه عشق مادرانه و «منیره سادات صدیقی» از قاین با قصه زال و رودابه، به ترتیب عناوین اول تا سوم را کسب کردند و «الهه نادی» از بیرجند با قصه دختر نارنج شایسته تقدیر شد.

در ادامه «آرمیتا نوروزی» از قاین با قصه رزم گرد آفرید و سهراب، «بهاره اسماعیلی» از مرکز فردوس با قصه داستان‌های شاهنامه (روزگار جمشید) و «نرگس سادات رضوی» از شهرستان سرایان با قصه رزم رستم و سهراب در بخش دختران و پسران قصه‌های آیینی و سنتی به ترتیب اول تا سوم شدند و «نازنین فنودی» از بیرجند عنوان شایسته تقدیر را ازآن خود کرد.

گفتنی است بر اساس شیوه‌نامه‌ی اجرایی این رویداد فرهنگی رقابت مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها در مرحله استانی خواهد بود و همچنین در هر بخش، 3نفر اول زنان و مردان ملی و آئینی سنتی و 3نفر اول دختران و پسران ملی و آئینی سنتی و در مجموع 9 نفر در استان وارد رقابت منطقه‌ای خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =