معرفی برگزیدگان بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مرحله استانی اردبیل

هیات داوران بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مرحله استانی اردبیل برگزیدگان این مرحله را در سه بخش مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها، زنان و مردان، دختران و پسران معرفی کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مرحله استانی اردبیل با برگزاری مراسم اختتامیه به‌صورت مجازی روز چهارشنبه۲۰ مرداد سال۱۴۰۰ به کار خود پایان داد.

این مراسم در سالن آمفی‌تئاتر استاد جعفر ابراهیمی(شاهد) کانون اردبیل با سخنرانی مدیرکل کانون استان اردبیل آغاز شد و زعفر احدزاده در سخنانی عنوان کرد: قصه‌گویی هنری برای تمرین زندگی است.

احدزاده اظهار کرد: شاید در نگاه نخست هدف از قصه‌وقصه‌گویی، ایجاد لذت و سرگرم‌کنندگی بیان شود، اما گسترش تخیل، ارتقا و تقویت مهارت‌های مختلف از دیگر ثمرهای این میراث کهن بشری است؛ لیکن تقویت فکر و اندیشه، قدرت بیان و مهارت‌های زندگی نیز از خروجی‌های قصه‌وقصه‌گویی بوده و مازاد بر این‌ها، کاربرد آموزش نیز دارد.

او بابیان اینکه قصه‌گویی انتقال بخشی از فرهنگ شفاهی گذشتگان به نسل امروزی است، اضافه کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرچم‌دار احیا و توسعه فرهنگ قصه‌گویی در کشور بوده و در شرایطی که تغییرات گسترده در زندگی اجتماعی شرایط جدیدی را برای نسل جدید بشر موجب شده، احیای چنین مهارت‌هایی باعث نزدیکی عاطفی اعضای خانواده‌ها می‌شود و هم قصه‌وقصه‌گویی جایگاه لازم را در مصرف فرهنگی جامعه، پیدا می‌کند.

دبیر بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی استان اردبیل یادآور شد: در سالیان اخیر با شعار «آینده را باید ساخت» هنر قصه‌وقصه‌گویی موردتوجه بایسته و مؤثری قرارگرفته، به‌طوری‌که شب یلدا در تقویم ملی «روز قصه‌وقصه‌گویی» نام‌گذاری شده است و ریشه در فرهنگ کهن و گذشته ما دارد و نمودی از خردمندی و تعقل مردمی بوده که از اعصار دور برای ما به یادگار مانده است.

براساس این گزارش، هیات داوران بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مرحله استانی اردبیل با حضور زهتاب وداد هیر، فرزانه لطیفی و محسن وظیفه پشتکوه، قصه‌گویان برگزیده این مرحله از جشنواره را در سه بخش «مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها، زنان و مردان، دختران و پسران» معرفی کردند.

نفرات اول تا سوم راه‌یافته به مرحله منطقه‌ای در دو بخش ملی و آیینی سنتی به شرح زیر اعلام شد:

بخش ملی: مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها

نفر اول- احمد پروستان با قصه‌ی «خوبی در برابر خوبی» از شهرستان اردبیل.

نفر دوم- شهین راضی کیوی با قصه‌ی «مورچه و کرم شب‌تاب» از شهرستان کوثر.

نفر سوم- «عالیه اسدپور با قصه‌ی «فاطما» از شهرستان اردبیل.

شایسته تقدیر- گل‌اندام عسگری با قصه‌ی «خان» از شهرستان انگوت.

بخش ملی: زنان و مردان

نفر اول- لیلا خلیفه سقا با قصه‌ی ناغلسئز بئشیک(گهواره‌ی بی قصه) از شهرستان اردبیل.

نفر دوم- لیلا مستعلی‌زاده با قصه‌ی «سفر مرد بی‌لبخند» از شهرستان مشگین‌شهر.

نفر سوم- سنا زارعی با قصه‌ی «پهلوان‌پنبه» از شهرستان پارس‌آباد.

شایسته تقدیر- سارا وطن‌خواه با قصه‌ی «سفر مرد بی لبخند» از شهرستان اردبیل.

بخش ملی: دختران و پسران  

نفر اول- فاطمه حسینی آلنی با قصه‌ی «پسته و هفت برادر» از شهرستان مشگین‌شهر.

نفر دوم- حدیث محسن‌زاده با قصه‌ی «یاخشلیقا یاخشلیق» از شهرستان اردبیل.

نفر سوم- هستی عبادی با قصه‌ی «خرس دم‌کوتاه» از شهرستان خلخال.

شایسته تقدیر- عسل سیدزاده با قصه‌ی «سرزمین آفتاب» از شهرستان اردبیل.

بخش آیینی سنتی: در این بخش هیات داوران استانی هیچ انتخابی نداشتند.  

یادآوری می‌شود، طبق اصول مندرج در شیوه‌نامه، رقابت مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها در مرحله استانی خواهد بود و هم‌چنین در هر بخش، تنها ۳ نفر اول زنان و مردان ملی و آئینی سنتی و ۳نفر اول دختران و پسران ملی و آئینی سنتی وارد رقابت منطقه‌ای خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =