روز ملی اردبیل در آیینه فعالیت‌های کانون پرورش فکری

هم‌زمان با چهارم مردادماه «روز ملی اردبیل» ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی‌هنری و ادبی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل به اجرا گذاشته شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، شورای فرهنگ عمومی کشور در سال ۱۳۹۶ بر اساس استنادات تاریخی، روز چهارم مردادماه را که مقارن با سال‌روز استقرار سلسله صفویه و به قولی سالروز تولد شاه اسماعیل نخستین پادشاه صفوی در ایران است، به عنوان روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی جد خاندان صفوی و روز اردبیل و هفته منتهی به این تاریخ را نیز به عنوان هفته اردبیل وارد تقویم رسمی کشور کرده است.

- مرکز شماره یک کانون اردبیل

در گرامیداشت هفته اردبیل که مصادف است با استقرار سلسله صفوی در ایران، فعالیت‌های فرهنگی متنوع در فضای اسکای روم با حضور مجازی و مشارکت اعضای علاقه‌مند مرکز شماره یک کانون اردبیل به اجرا درآمد که به قرار زیر است:

- معرفی روز چهارم مرداد در تقویم ایران با نام روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین‌ اردبیلی و استقرار سلسله صفوی در ایران و بیان فرازهایی از تاریخ حکومت صفویان برای اعضا.

- معرفی شخصیت شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان شیخ زاهد و عالم دینی بزرگ با خوانش بخش‌هایی از زندگینامه ایشان، فعالیت‌ها، سفرها، دستگیری از نیازمندان و... .

- خوانش کتاب با زبان ترکی به همراه اعضا (کتاب پسته و هفت‌برادر) جهت پاسداشت زبان مادری در هفته اردبیل.

- به مناسبت هفته ملی اردبیل مربی فرهنگی مرکز یک در کارگاه آنلاین مجازی تابستانه قبل از شروع کارگاه، در خصوص علت نام‌گذاری روز ۴ مرداد و هفته ملی اردبیل به معرفی این روز پرداخت. «شاه اسماعیل صفوی از نوادگان شیخ صفی‌الدین در کلخوران اردبیل به سال ۸۸۰ هجری متولد شد. ایشان در ۱۳ سالگی سلسله صفویان را با استفاده از قزلباشان و اهالی مناطق تالش، آذربایجان و دیگر مناطق کشور با شکست دادن قراقویونلوها برپا کرد و ایران را با بعد از سال‌ها انزوا و از هم گسیختگی به یک کشور ملی بزرگ گسترش داد که اعضا با دانستن این تاریخ با طرح چند پرسش و بحث و گفتگو درباره اهمیت این روز با کمک‌مربی با همدیگر تبادل‌نظر کردند».

- مرکز شماره دو کانون اردبیل

به مناسبت هفته اردبیل برنامه‌های متنوعی در فضای برخط مرکز شماره دو کانون‌ اردبیل برگزار شد و اعضا با جاذبه‌های تاریخی، بومی و فرهنگی استان آشنا شدند.

معرفی شخصیت افراد برجسته و مشاهیر استان، ازجمله شیخ صفی‌الدین اردبیلی و مقدس اردبیلی، جعفر ابراهیمی«شاهد»، داوود غفارزادگان و ... به عنوان چهره‌های ماندگار تاریخ اردبیل انجام شد.

معرفی جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی در قالب مسابقه پرسش و پاسخ صورت گرفت و اعضا با مناطق گردشگری اردبیل آشنا شدند.

تهیه کاردستی: در این فعالیت مربیان با آموزش کاردستی از بنای تاریخی شیخ صفی، اعضا را با این مکان آشنا کردند و در ادامه با همکاری مربی خوشنویسی بیت شعری در وصف اردبیل تحریر کردند.

تهیه‌ی بروشور الکترونیکی: این فعالیت توسط عضو نوجوان مرکز اجراشده و برای استفاده اعضا در گروه‌های مجازی ارسال شد.

- مرکز شماره چهار کانون اردبیل

جهت گرامیداشت روز ملی اردبیل و آشنایی هرچه بیشتر اعضا با زادگاه خویش، ویژه‌برنامه‌هایی مناسب با گروه سنی مخاطبان در کارگاه‌های مجازی مرکز برگزار شد.

این فعالیت‌ها شامل معرفی  ایام و وقایع بود که توضیح مفصلی در مورد علت نام‌گذاری-۴ مرداد به‌روز ملی اردبیل با ارائه تصاویری از استان انجام شد. از دیگر فعالیت فرهنگی، معرفی کتاب از «اسفریس تا هشت‌بهشت» برای اعضا نوجوان بود و در ادامه معرفی شخصیت شاه اسماعیل صفوی بود که بیشتر از خصوصیات شجاعت، حس وطن‌دوستی، فعالیت‌های فرهنگی شاه اسماعیل و اینکه ایشان چه رشادت‌هایی را جهت تاسیس سلسله صفوی در راستای تحکیم حکومت صفوی و ایجاد یک قدرت یکپارچه در زمان  آشفتگی کشور انجام داده بود، جهت الگوپذیری اعضا نوجوان مرکز ارائه شد. همچنین قدمت تاریخی استان، جاذبه‌های گردشگری و موقعیت جغرافیایی بکر و آب و هوای مناسب و تنوع فرهنگی اقوام ساکن اردبیل در قالب کلیپ برای اعضا پخش شد.

 شایان‌ذکر است که فعالیت کارگاه مجازی هنری در این ایام، خلق نقش برجسته‌ی چهره شاه اسماعیل در کارگاه سفال و آداب رسوم سنتی شهر در قالب  نقاشی بود و آخرین برنامه شرکت همکاران مرکز در ویژه‌برنامه رونمایی از کتاب «نگارگران افتخار» در اداره کل استان بود.

- مرکز شماره پنج کانون اردبیل

به مناسبت هفته ملی اردبیل برنامه‌های متنوعی در کارگاه فرهنگی و هنری مرکز ۵ کانون اردبیل برگزار شد.

برگزاری نمایشگاهی از نقشه اردبیل، مکان‌های گردشگری، معرفی سوغات، بازدید حاضران در مرکز، معرفی ایام و وقایع و شخصیت‌های برجسته استانی همچون؛ عاصم اردبیلی و دکتر معماری و معرفی کتاب «اردبیل در گذرگاه تاریخ»، معرفی پل‌های، خانه‌ها و حکام‌های تاریخی از اهم برنامه‌های اجرایی بود. همچنین ضرب‌المثل‌های خاص استان برای اعضا بازگو شده و در مورد علت نام‌گذاری این هفته به عنوان هفته اردبیل با اعضا بحث و گفتگو شد.

در ادامه برنامه جدولی با محوریت اردبیل طراحی‌شده و در کارگاه با اعضا به صورت بازی و مسابقه اجرا شد. در کارگاه خوشنویسی بر خط مرکز نیز مربی بعد از معرفی این روز و شعرخوانی در مورد اردبیل، اعضا اشعاری را خوشنویسی کرده و آثار فاخری را خلق کردند.

- مرکز شماره یک کانون کوثر

به مناسبت گرامیداشت هفته اردبیل مرکز یک کوثر برنامه‌های متنوعی را برگزار کرد.

شخصیت‌های مهم سلسله صفویه ازجمله شیخ صفی‌الدین اردبیلی، شاه‌عباس، شاه اسماعیل، شاه طهماسب و ... برای اعضا در کارگاه بر خط عمومی معرفی شد. اطلاعات کلی در رابطه با مناطق گردشگری، صنایع‌دستی، سوغات محلی، موقعیت جغرافیایی، شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی و ... استان اردبیل برای اعضا ارائه‌شده و به شیوه مسابقه در کارگاه برخط عمومی با اعضا به اجرا درآمد.

- مرکز شماره دو کانون کوثر

به مناسبت هفته اردبیل برنامه‌های متنوعی در فضای مجازی اسکای روم با اعضای مرکز دو کوثر برگزار شد. در این ویژه‌برنامه‌ها شخصیت مرحوم دکتر حسن احمدی کیوی و زندگینامه ایشان برای اعضا در فضای مجازی معرفی شد و شرکت‌کنندگان در برنامه با چند کتاب مهم ایشان با عنوان‌های «آیین پژوهش و مرجع شناسی»، «از فن نگارش تا هنر نویسندگی»، «دستور تطبیقی زبان ترکی به فارسی»، «دستور تاریخی فعل»، «شوریده و بی‌قرار»، «ادب و نگارش»، «گزیده اشعار و مقالات دهخدا» آشنا شدند.

معرفی مکان‌های گردشگری استان اردبیل به صورت  پخش کلیپ، معرفی سلسله‌ی صفویان و بقعه‌ی شیخ صفی‌الدین اردبیلی که برای اعضای دختر  به مناسبت هفته اردبیل تهیه‌شده بود ازجمله‌ی این فعالیت‌ها بود.

- مرکز شماره دو کانون پارس‌آباد

در مرکز شماره ۲ کانون شهرستان پارس‌آباد معرفی شخصیت شاه اسماعیل صفوی، معرفی ایام و وقایع با موضوع خاندان و سلسله‌ی صفوی، معرفی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و معرفی پوشش‌های زنان در دوره صفویه از اهم برنامه‌ها بود.

- مرکز فرهنگی‌هنری کانون انگوت

به مناسبت گرامیداشت هفته اردبیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انگوت جهت آشنایی کودکان و نوجوانان با مشاهیر، بناهای تاریخی و جاهای دیدنی استان، برنامه‌هایی را در بستر فضای مجازی اجرا نمود.

ابتدا ۴ مردادماه روز اردبیل برای اعضا معرفی و در ادامه  کلیپی از جاهای دیدنی استان عزیزمان برای اعضا پخش شد؛ سپس به معرفی شخصیت بزرگ مقدس اردبیلی و مرحوم آیت‌الله مشکینی از مشاهیر استان پرداخته شد.

در برنامه‌ای دیگر کودکان و نوجوانان با موقعیت جغرافیایی و تاریخی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی آشنا شدند. در ادامه به بحث و گفتگو درباره بازدیدهای انجام‌شده اعضا از این بنای تاریخی پرداخته شد. هم‌چنین اعضا در کارگاه ادبی برخط مرکز به نوشتن متن‌های ادبی خود با موضوع استان سرفراز من پرداختند.

- مرکز فرهنگی‌هنری کانون رضی

در کانون رضی معرفی هفته اردبیل و چرایی نام‌گذاری ۴ مردادماه به این نام، معرفی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، معرفی جاهای دیدنی و اماکن تاریخی، مذهبی، سوغاتی‌ها، شهرها و سنت‌های قدیمی اردبیل توسط مربیان فرهنگی، معرفی چینی خانه بقعه شیخ صفی و ساخت ظروف دوره صفوی در کارگاه سفالگری برخط، توسط مربی هنری و تهیه کلیپ از محوطه بقعه شیخ صفی، چینی‌‍خانه و شاه‌نشین و نوشتن احساس و نظر در این خصوص توسط اعضای ادبی با توضیحات مربی ادبی مرکز، از اهم برنامه‌های اجراشده در هفته ملی اردبیل بود.

- مرکز فرهنگی‌هنری کانون گرمی

چهارم مردادماه سالروز استقرار سلسله صفویه است، برای گرامیداشت این رخداد تاریخی چهار مردادماه را روز استان اردبیل نام‌گذاری کرده‌اند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گرمی نیز با اجرای ویژه‌برنامه‌ها با توجه به شرایط ویروس کرونا به صورت مجازی به استقبال این روز رفت.

برای آشنایی اعضا با تاریخ و مشاهیر اردبیل به معرفی شخصیت عرفانی و پرهیزگاری شیخ صفی‌الدین اردبیلی به صورت مجازی در کارگاه تخصصی پرداخته شد. از برنامه‌های دیگر کانون گرمی در این روز می‌توان به معرفی استان اردبیل با استفاده از نقشه به صورت مجازی برای اعضای نوخوان، برگزاری کارگاه ادبی به صورت مجازی، آشنا کردن اعضا با مشاهیر ادبی استان و همچنین برگزاری کارگاه نقاشی با موضوع لباس محلی و اتفاقات تاریخی دوره صفویه، می‌توان اشاره نمود.

- مرکز فرهنگی‌هنری کانون نمین

هفته‌ی اردبیل در مرکز نمین با اجرای فعالیت‌های مختلف مجازی گرامی داشته شد. مربیان کانون نمین با اجرای برنامه‌های مختلف در خصوص گرامی‌داشت هفته اردبیل، به معرفی جاذبه‌های گردشگری و بناهای تاریخی استان در فضای مجازی پرداختند.

معرفی استان اردبیل به عنوان مهد ادب و فرهنگ صفوی، معرفی شخصیت مفاخر و مشاهیر بزرگ استان به ویژه در دوره‌ی صفویه، معرفی وقایع و ایام، برگزاری کارگاه ادبی با موضوع معرفی اشعار شاعران دوران صفویه به ویژه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، معرفی بقعه‌ی شیخ بدرالدین در نمین و بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، برگزاری کارگاه خوشنویسی، معرفی سرزمین، پخش کلیپ معرفی استان اردبیل و روز استان به همراه تصاویری از جاهای دیدنی، جاذبه‌های گردشگری و بناهای تاریخی استان، توسط مهشید منصوری‌زاده، مربی ادبی مرکز، تهیه بروشور با معرفی جاذبه‌های تاریخی استان، کشیدن نقاشی از جاهای دیدنی و تاریخی به ویژه شهرستان نمین توسط اعضای نوجوان مرکز از برنامه‌هایی بود که در این هفته برای اعضای کودک و نوجوان در فضای مجازی و کارگاه‌های برخط عمومی اجرا شد.

- کتابخانه‌ی سیار شهری کانون اردبیل

کتابخانه سیار شهری در هفته گرامی‌داشت اردبیل مجری ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی‌هنری بود. در این فعالیت‌ها از اعضای مرکز تسهیل‌گری پناه‌آباد خواسته شد در قالب مسابقه، سابقه استان شدن اردبیل، موقعیت جغرافیایی شهرستان اردبیل و شهرستان‌های دیگر را برای دوستانشان و مربی بیان کنند. سپس جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی استان برای آن‌ها تشریح شد.

در ادامه برنامه به نفراتی که بیش‌ترین جواب صحیح و مشارکت در اجرای برنامه داشتند جوایزی با تشویق دوستانشان اهدا شد.

اشاره به ارتفاع قله سبلان و موقعیتش، بهترین گلزن فوتبال جهان علی دایی،آبگرم‌های درمانی سرعین و سردابه، تولیدات کشاورزی و جاذبه‌های شهرستان‌های استان اردبیل، از اهم برنامه‌های این کتابخانه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =