اعتقاد به زیبایی و وحدت در جهان هستی، زیربنای صلح با خویشتن و جهان است

به مناسبت روز بزرگداشت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، کانون پرورش فکری گلستان، ویژه برنامه‌ای مجازی با عنوان« نیستان» و با حضور مرجان فولادوند، نویسنده‌ی کتاب‌های کودک و نوجوان، اسطوره‌پژوه و شاهنامه‌شناس برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، این برنامه با حضور معاون فرهنگی‌اجرایی ،کارشناسان، مربیان و اعضای کانون گلستان در فضای اسکای روم و به میزبانی مرکز فرهنگی هنری کانون گالیکش برگزار شد.

محمدحسین منتظری، کارشناس مسوول آفرینش‌های فرهنگی‌هنری و ادبی کانون گلستان

در ابتدای برنامه محمدحسین منتظری کارشناس مسوول آفرینش‌های فرهنگی‌هنری و ادبی کانون گلستان با خواندن شعری از مولانا، به حاضرین در برنامه خیر مقدم گفت.

وی با اشاره به ابعاد مختلف زندگی مولانا درباره غنای فرهنگی ایران اسلامی گفت: یکی از برجستگی‌های فرهنگ ایرانیان که از نسل‌های گذشته به ما منتقل شده است، موضوع ارتباطات فرهنگی است که ایرانیان با جوامع مختلف داشته‌اند.

منتظری تصریح کرد: از همان قدیم‌الایام، ایرانیان اصل بیاموز و بیاموزان را سرلوحه کار خود می‌دانستند و این غنی‌بودن فرهنگ ما را  می رساند که از گذشته تا به حال ادامه دارد.

وی همچنین در ادامه افزود: شعر شاعران قالبا بازتابی از حیات اجتماعی آنها بوده و تصویرگر زندگی و واقعیتهای دوران خودشان بوده است و توفیق مولانا هم در این بوده که از شیوه تمثیل و قصه‌پردازی در نشان دادن اوضاع اجتماعی خود در آن استفاده کرده و همچنین از قصه‌های قرآنی و روایت‌های تاریخی انبیا بهره گرفته است.

مرجان فولادوند

در ادامه برنامه مرجان فولادوند صحبت‌های خود را با خواندن غزلی از مولانا شروع کرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های ارزشمند مربیان در کانون، بیان کرد: هرکتاب‌خانه‌ی کانون می‌تواند چراغ راه روشن بچه‌ها باشد و این چراغ با حضور مربیان توانمند کانون همیشه روشن خواهد بود.

نویسنده‌ی کتاب «من و یک گلدان خالی» باتشریح بخشی از زندگی‌نامه مولوی، اظهار داشت: مولوی جان واحدی را در همه موجودات دنیا می‌بیند و معتقد به عشق، زیبایی و وحدت در همه جهان هستی بود و آنچه ما در کتابخانه‌های کانون به‌عنوان ادب و هنر کسب می‌کنیم نیز در واقع همین است.

فولادوند با بیان اینکه وحدت مولوی، زیربنای صلح با خویشتن و جهان است، گفت: اندیشه شیوا و موزون مولانا بر هیچ کس پوشیده نیست؛ او اسطوره‌ آزاداندیش ادبیات است و دلیل آن هم  فهم درست مولانا از حقایق لایتغیر هستی است.

این نویسنده و شاعر کودک و نوجوان کشور با طرح سوال اینکه مولوی این نگاه یگانه به اجزای جهان را از کجا آورده است، اظهار داشت: مولانا همانند درختی است با ریشه‌هایی در اطراف جهان که آنچه در هستی وجود داشته را جذب خود کرده است.

شعر خوانی اعضای کارگاه برخط خوانش متون کهن استان گلستان از داستان طوطی و بازرگان، غزل‌خوانی اعضای کانون پرورش فکری گلستان و پرسش و پاسخ اعضا با مهمان پایان‌بخش برنامه بود.

نشست مجازی با عنوان«نیستان» به همت کانون پرورش فکری گلستان و به میزبانی مرکز فرهنگی هنری گالیکش،  همزمان با روز بزرگداشت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، با حضور مرجان فولادوند، نویسنده‌ی کتاب‌های کودک و نوجوان، اسطوره‌پژوه و شاهنامه‌شناس برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =