روز بزرگداشت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در مراکز کانون استان اردبیل

در تقویم رسمی کشور ایران روز هشتم مهرماه به عنوان «روز بزرگداشت مولوی» عارف و شاعر بزرگ قرن هفتم هجری– قمری ثبت‌شده است و به همین مناسبت مراکز کانون پرورش فکری کانون استان اردبیل این روز را گرامی‌داشتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، هشتم مهرماه، روز بزرگداشت شاعر نامی و بلندآوازه ایرانی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی است که این نام شهرت جهانی داشته و بر همگان آشناست؛ ازاین‌رو مراکز کانون استان اردبیل با اجرای فعالیت‌های مختلف فرهنگی و ادبی از این روز استقبال کردند.

- مرکز نمین

مربیان مرکز کانون شهرستان نمین با اجرای برنامه‌های متنوع در فضای مجازی، روز بزرگداشت مولوی را گرامی داشتند. در این روز مربیان در فضای مجازی برای اعضا به قصه‌گویی کتاب «دوطوطی» یکی از داستان‌های بسیار جذاب و خواندنی مولوی پرداختند و قصه‌ی طوطی و بازرگان را برای آن‌ها روایت کردند.

معرفی کتاب‌های مختلف با داستان‌های خواندنی و جذاب ازجمله حکایت مرد و دریا، قصه طوطی و بقال و هم‌چنین معرفی شخصیت مولوی با تهیه طرح دیواری و نصب در پانل دیواری، معرفی شخصیت، شعرخوانی چند شعر زیبا، ازجمله: بشنو از نی، موسی و شبان و اندک‌اندک و... از کتاب گزیده اشعار مولوی از شاعران بزرگ و نامدار ایرانی؛ انتشارات کانون و... ازجمله فعالیت‌هایی بودند که برای اعضا در فضای مجازی کارگاه برخط عمومی اجرا شد.

- مرکز نیر

به مناسبت گرامی‌داشت روز مولانا و باهدف آشنا کردن کودکان و نوجوانان با این شاعر عارف و نامدار ایرانی فعالیت‌هایی در کانون نیر اجرا شد.

تولید محتوا و تهیه کلیپ پاییزانه، مجموعه‌ای از ابیات کوتاه و پرمعنی از اشعار مولانا، معرفی شخصیت جلال‌الدین محمد بلخی، شعرخوانی توسط اعضا و مربی از اشعار مولانا و معرفی کتاب هزار سال شعر فارسی ازجمله فعالیت‌های اجراشده بود.  

- مرکز انگوت

به مناسبت سالروز بزرگداشت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، شاعر و عارف قرن هفتم هجری فعالیت‌هایی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز انگوت در کارگاه برخط  عمومی اجرا شد.

ابتدا به معرفی شخصیت مولانا و این‌که مولانا کیست؟ و آثار او جهت آشنایی اعضا، پرداخته شد و در ادامه  کتاب «دو طوطی» که براساس داستانی از مثنوی مولوی بود، برای اعضا قصه‌خوانی شد. اعضا سپس به شعرخوانی از این شاعر نامی قرن هفتم پرداختند که در ادامه معرفی کتاب‌های در مدرسه مولانا و کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب که برگرفته از مثنوی معنوی بود، معرفی شد.

- مرکز اصلاندوز

به مناسبت روز بزرگداشت مولوی برنامه‌های مختلف فرهنگی در کانون اصلاندوز اجرا شد.

به همین مناسبت مربی درباره زندگینامه و آثار جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا شاعر ایرانی، توضیحاتی را ارائه داد و اعضا با بخشی از زندگینامه و آثار این شاعر بزرگ ایرانی آشنا شدند.

از آثار این شاعر ایرانی؛ کتاب‌های طوطی‌وبازرگان و قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب  برگرفته از مثنوی مولوی به اعضا معرفی و قصه «شیر بی‌یال‌ودم» از حکایت‌های مثنوی برای اعضا قصه‌خوانی شد. در ادامه اعضا درباره آثار و اشعار مولوی نظرات خود را بیان کرده و فعالیت‌ها با خوانش اشعار مولوی ادامه یافت.

- مرکز شماره یک پارس‌آباد

روز بزرگداشت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی با اعضای فعال ادبی در مرکز یک کانون پارس‌آباد گرامی‌داشته شد. شهلا شمس مربی ادبی مرکز ضمن تبریک این روزبه اعضای فعال ادبی، به معرفیِ این شاعر و آثار معروفش همچون مثنوی معنوی، مجموعه غزلیات مولانا، فیه مافیه، مکاتب و مجالس سبعه و نظایر آن پرداخت.

در ادامه برنامه؛ اعضا زیر نظر مربی به خوانشِ شعرِ انتخابیِ خود از کتابِ برگزیده شعرهای مولوی پرداختند و مورد تحسین هم قرار گرفتند. شهلا شمس هدف از برگزاریِ این برنامه را آشناییِ بیشتر اعضا با شخصیت مولانا و آثار ایشان و همچنین نحوه خوانشِ صحیح خوانیِ اشعارِ متون کهن عنوان کرد. در پایان؛ کتاب‌های هزارسال شعر فارسی و در سایه‌ی مولانا به همراه برگزیده شعرهای مولوی برای امانت و مطالعه کتاب برای اعضای شرکت‌کننده توسط مربی معرفی شد.

- مرکز شماره یک کوثر

یکی از بزرگان نام‌آور عرصه عرفان، شاعر سرشناس پارسی‌گو مولانا جلال‌الدین محمد بلخی است و هشتم مهرماه هرسال در تقویم ایرانی به عنوان روز بزرگداشت مولوی ثبت‌شده است.

به مناسبت گرامیداشت همین روز، کلیپی از شخصیت و منش مولانا جلال‌الدین محمد بلخی تهیه‌شده و در کارگاه برخط عمومی برای اعضای مرکز یک کانون کوثر پخش شد. در این کلیپ به زندگی‌نامه مولوی، ارتباطش با شاگردان، وابستگی‌اش به شمس تبریزی و آثار بی‌نظیر او اشاره‌شده است.

- مرکز شماره دو کوثر

به مناسبت بزرگداشت مولوی مرکز دو کانون کوثر برنامه‌های متنوعی در فعالیت‌های عمومی برخط اجرا نمود. معرفی شخصیت مولانا جلال‌الدین‌محمد بلخی با استفاده از کتاب «خداوندگار کوچک» و «گنجینه متون کهن» که به صورت مسابقه‌ی پرسش و پاسخ اجرا شد و سپس مربی با توضیحات بیشتر معرفی را کامل نمود.

معرفی آثار مولانا و خواندن بخشی از قصه‌های شیرین «فیه ما فیه»، بازنویسی محمدکاظم مزینانی که چند مورد از آن‌ها قبلا توسط مربی در صفحه فعالیت‌های عمومی بار گزاری شده بود، جهت خوانش اعضا پخش شد. شعرخوانی اشعار مولانا توسط ۷ نفر از اعضا و انتخاب خوانش سجاد پیرقلی توسط دوستانش، که به صورت تولید محتوا ضبط شد از برنامه‌ها بود.

- مرکز شماره دو اردبیل

جایگاهی که مولانا در ادبیات ایران دارد، ستودنی و مایه افتخار است و ضروری است که کودکان و نوجوانان با این شاعر بزرگ و اندیشه‌های جهانی‌اش آشنا شوند. به همین منظور در روز گرامیداشت این شاعر پرآوازه فعالیت‌هایی به صورت مجازی در مرکز ۲ کانون اردبیل به اجرا درآمد که به آن اشاره می‌شود؛ معرفی کتاب: کتاب برگزیده‌ی شعرهای مولوی به منظور آشنایی بیشتر اعضا با شاعر معرفی شد و بخش‌هایی از کتاب قرائت شد. شعرخوانی: مربی  پس از معرفی کتاب برگزیده‌ی شعرهای مولوی، دو نمونه از غزلیات حضرت مولانا با عناوین «بنمای رخ» و«روز و شب» را  برای اعضا شعرخوانی کرد. معرفی شخصیت: در این فعالیت اعضا بازندگی و شخصیت این شاعر نامدار آشنا شدند و مربی از اتفاقات مهمی که در طول زندگی ایشان روی‌داده بود، ازجمله ملاقات با شمس تبریزی که منجر به سرودن برترین اشعار مولانا شده است، سخن گفت. معرفی آرامگاه مولوی در قونیه و ایجاد شوق مطالعه تکمیلی در زمینه این شاعر، ازجمله اقداماتی بود که در این روز انجام شد.

- مرکز شماره سه اردبیل

به مناسبت روز بزرگداشت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، بخش‌هایی از زندگی‌نامه و آثار شاعر این شاعر بزرگ و نامی  برای اعضای مرکز ۳ اردبیل معرفی شد.

در این فعالیت که به صورت برخط اجرا شد، مربی مسوول مرکز ضمن گرامیداشت ۸ مهرماه و روز بزرگداشت مولوی، بر شناخت بیشتر اعضا از مفاخر کشور تاکید کرد. در ادامه این فعالیت کتاب‌های «طوطی و بازرگان» و «طوطی و بقال» از انتشارات کانون پرورش فکری که بازنویسی از حکایت مثنوی مولوی می‌باشد، برای اعضا معرفی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =