رویای رساندن یک تریلی کتاب کودک به روستاهای ایلام

ایسنا/ایلام سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام گفت: آرزو دارم تریلی نمایش سیار کانون را لبریز از کتاب کودک کنم و آبادی به آبادی ، روستا به روستا و بخش به بخش و شهر به شهر بروم و بسته‌های کتاب را به کودکان استان هدیه کنم.

ایسنا/ایلام سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام گفت: آرزو دارم تریلی نمایش سیار کانون را لبریز از کتاب کودک کنم و آبادی به آبادی ، روستا به روستا و بخش به بخش و شهر به شهر بروم و بسته‌های کتاب را به کودکان استان هدیه کنم.

«محمدرضا رستم‌پور» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هر برنامه‌ریزی که متکی بر ایجاد شادمانی و نشاط باشد بدون شک در روحیه‌ی اجتماع‌پذیری و ایجاد آرامش موثر خواهد بود، اظهار کرد: اجتماع ساختن برای نسل کودک یعنی فراهم کردن شرایطی که حضور فعال و سازنده در زندگی اجتماعی پیدا کنند. در این بین حس مشارکتی که در کودک شکل می‌گیرد و  موجب تربیت فرد با خصیصه‌های درست اخلاقی و مهارتی شده خواهد شد.

وی افزود: باید بپذیریم که کودک امروز بسیار بیشتر از چیزی که فکر می‌کنیم از ما جلوتر است، کودک امروز  نیازمند آموزش و مهارت‌های خاص امروز و مدرن و پسامدرن است، نمی‌توان همچنان با «آن مرد داس دارد » به سراغ پرورش فکر این کودک رفت.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام با بیان اینکه مهارت آموزی به کودک امروزی، مهارت خاص خود را می‌خواهد، ادامه داد: درست‌تر این است که ابتدا خودمان به روز باشیم و همچنین به زیر و بم دنیای امروز تسلط پیدا کنیم و در گام بعدی به سراغ یاد دادن به کودک برویم. چرا که دنیای امروز ظرافت‌های خاص خود را دارد و باید دامنه اطلاعات و کنجکاوی و دقت و ظرافتمان را بالا ببریم وگرنه کودک امروز از ما نمی‌پذیرد.

رستم‌پور با اشاره به تاثیر کتاب در رشد و بالندگی کودک، گفت: در واقع پایه و اساس و ریشه تمام فعالیت‌های کانون کتاب و کتاب خوانی است. کتاب در کانون تا آنجا اهمیت دارد که هیچ فعالیتی را از فعالیت‌های ۶۴ گانه کانون بدون وابستگی و تکیه بر کتاب نمی‌بینید هر فعالیتی ااز جمله شعر، داستان، نقاشی، انیمیشن، نمایش، کاردستی، قصه و... همه‌ی اینها بر اساس کتاب‌هایی شکل می‌گیرند که طی یک پروسه علمی و استانداردهای مشخص به کتابخانه مراکز کانون راه پیدا کرده است.

وی افزود: در حقیقت اگر می‌خواهیم جامعه‌ای خلاق، با نشاط اجتماعی، پویا، متفکر و ایده پرداز داشته باشیم باید اول از همه روی کتاب کودک سرمایه‌گذاری کنیم و موفقیت زندگی را در کتاب‌خواتی کودک می‌دانم یعنی کودکی که کتابخوان بار آمد خلاقیت و پویایی و کنجکاوی و مدیریت زندگی و مهارت خوب زیستن و قدرت تشخیص راه از بیراهه را در آینده غیر مستقیم و مستقیم به دست می‌آورد.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام با بیان اینکه  جامعه بانشاط، جامعه‌ای است که کتاب کودک در اولویت برنامه‌هایش باشد، گفت:  آرزو دارم  تریلی نمایش سیار کانون کشور  را لبریز از کتاب کودک کنم و آبادی به آبادی و روستا به روستا و بخش به بخش و شهر به شهر بروم و کتاب  را به دست کودکان  برسانم. الان واقعا با این امکانات محدود ما نمی‌توانیم تمام کودکان روستایی و شهری را پوشش دهیم و هر وقت به روستاها می‌روم حسرت این را می‌خورم که کاش می‌توانستم به همه‌ی کودکان ایلامی بسته‌ی کتاب کودک استاندارد برسانم نه کتاب‌های بازاری و غیر استانداردی که  در حقیقت ضد کتابخوانی می‌شوند و کودک را به راهی دیگر می‌برند و گاه سرخورده از کتابخوانی می‌کنند.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در رابطه با تحقق شعار امسال روز جهانی کودک، گفت: جامعه جهانی در اثر کرونا آسیب جدی دیده است و بازسازی دنیای پیش از کرونا و رسیدن به یک جامعه‌ی پویا و بانشاط همت زیادی می‌طلبد، از طرفی کودکان ما هم واقعا با خانه نشینی اجباری و دیدن ترس و وحشت جامعه و شنیدن صدای رعد کرونا در معرض آسیب جدی هستند. با این وجود دنیای مجازی با تمام مشکلاتش تا حدودی توانست این کمبود را جبران کند و بخشی از نشاط جامعه را حفظ کند اما حالا که واکسن کرونا آمده و دیدن هر روز بیماران کرونایی حتی برای کودکان هم عادی شده، می‌طلبد که مراکز مربوط به کودکان را با رعایت پروتکل‌ها بازگشایی کرد و آن نشاط کودکانه  باز سازی شود.

دبیر هفته ملی کودک در استان ایلام ادامه داد: مدتی است عادت کرده‌ایم که هر شب با اخبار بد می‌خوابیم و با اخبار بد بیدار می‌شویم و با اخبار بد زندگی می‌کنیم باید همتی دو چندان به کار برد که امید، انگیزه، نشاط، شوق، شور و پویایی روحی را در جامعه و اول در کودکان بازسازی کرد و این کار زمانی میسر است که به اندازه‌ی داشتن پتروشیمی، گاز، نفت و برق به کتاب کودک اهمیت بدهیم.

 رستم‌پور افزود: رشد پویایی و رسیدن به حال خوش کودکی، وقت خوش زندگی از همین لحظه هم‌ شروعش شدنی است و در حقیقت آغاز شده است اما زمانی به نتیجه‌ی مطلوب و چشم انداز اصلی می‌رسد که تداوم داشته باشد و ۳۶۵ روز سال را روز کودک بدانیم.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام تاکید کرد: هر وقت  در تریبون‌های مهم به  کودک و نشاط اجتماعی پیش از باقی قضایا توجه شد امیدوار می‌شویم که که این سرمایه‌گذاری اتفاق افتاده و سیاستگذاران در رشد جامعه راه درست را رفته‌اند و در واقع هر وقت کودک اولویت ما شد باید به نشاط و پویایی جوانان و بزرگسالان پرانگیزه‌تر فکر کنیم و امیدوار باشیم که آسیب‌های اجتماعی کم رنگ شده‌اند.

  •  دبیر مجید کیان
  •  خبرنگار رقیه کاظمی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =