هفته ملی کودک در کردستان با کاشت نهال به نام نویسندگان کودک و نوجوانان بومی پایان یافت

برنامه های هفته ملی کودک در کردستان با شعار «حال‌خوش‌کودکی، رنگ خوش زندگی» با کاشت نهال به نام نویسندگان کودک و نوجوانان بومی استان در بوستان کوچک ره ش سنندج پایان یافت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، سهیلا شیخی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان در مراسم «یادگار ماندگار» که به مناسبت هفته ملی کودک در بوستان کوچک ره‌ش سنندج برگزار شد با بیان ‌اینکه هفته ی ملی و روز جهانی کودک از 16 تا 22 مهرماه نامگذاری شده است، گفت: انتخاب شعار «حال‌خوش‌کودکی، رنگ خوش زندگی» برای این هفته گامی برای ایجاد وحدت‌رویه در پیش‌بینی و اجرای ویژه برنامه‌های حضوری و مجازی بوده است.

شیخی هم‌چنین جلب‌نظر جامعه به اهمیت ‌دوران‌کودکی، ویژگی ‌و خواسته‌های کودکان را از اهداف این ویژه‌برنامه‌ها دانست و افزود: ارتقای سطح دانش و آگاهی فعالان حوزه‌ی کودک، هم‌گرایی و هم‌افزایی دستگاه‌های دست‌اندرکار این عرصه و معرفی کانون به جامعه از اولویت‌ها به‌شمارمی‌رود.

وی به روزشمار هفته ی ملی کودک اشاره‌ کرد و افزود: «کودک، صلح، بازی و نشاط»، «کودک، باورهای دینی و معنویت»، «کودک، خانواده، آموزش و مهارت‌های زندگی»، «کودک، امنیت، بهداشت و سلامت جامعه»، «کودک، کتاب، هنر و ادبیات»، «کودک، هویت، میراث طبیعی و فرهنگی» و «کودک، رسانه و فناوری‌های نوین» را عناوین روزهای این هفته است.

مدیرکل کانون استان کردستان افزود: کودکان ارزشمندترین سرمایه ملی هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند و ما امانت‌داران این هدیه‌های الهی هستیم هفته ملی و روز جهانی کودک فرصت مغتنمی برای معطوف نمودن توجه مسئولان نسبت به مسایل و نیازهای این قشر از جامعه است.

شیخی گفت: برنامه‌های هفته ملی کودک با هدف توجه افکار عمومی نسبت به اهمیت دوران کودکی، ویژگی‌ها، نیازها، و خواسته‌های کودکان امروز برگزار می‌شود.

وی در ادامه به همه‌گیری ویروس کرونا و لزوم توجه به شیوه‌نامه‌های بهداشتی پرداخت گفت: نشاط‌بخشی به آینده‌سازان ایران اسلامی نیز از مهم‌ترین اولویت‌ها محسوب‌می‌شود و برهمین اساس، تکیه بر شادی، نشاط و بازی و فراهم‌سازی بسترهای لازم برای ایجاد فضایی با نشاط، از رویکردهای برنامه‌های این ایام خواهدبود..

مدیر کل کانون استان کردستان گفت: ویژه برنامه یادگار ماندگار در راستای بزرگداشت شاعران و نویسندگان و کاشت نهال در پارک (کوچک ره‌ش) با کاشت نهال و یادبود ۲۰ شاعر و نویسنده بومی و محلی با همکاری شهرداری سنندج، با هدف ارزش‌گذاری برای قلم ادبیات بومی و محلی برگزارمی شود.وی افزود: این برنامه در طی یک فرآیند مشخص تعریف شده و در مناسبت های  دیگر با معرفی دیگر شاعران و نویسندگان بومی استان ادامه پیدا خواهد کرد.

در ادامه برنامه عزت رضایی نایب رئیس شورای شهر سنندج نیز در این مراسم ضمن تبریک هفته ملی کودک گفت: هفته ملی کودک از زمانی شروع شد که دو دانش آموز در سال 1983 در نیویورک طی نامه‌ای از جهانیان خواستند تا در روز ملی کودک صلح بر جهان حاکم باشد.

وی افزود: در همین راستا پیمان‌نامه‌ای توسط سازمان ملل نوشته شد که به امضا 143 کشور در جهان رسید که کشور ایران نیز شامل آن می‌شد.

وی افزود: این کنوانسیون شامل ۵۴ ماده و دو پروتکل اختیاری بوده که چهار اصول پایه‌ای آن را جهت می‌دهد.

رضایی اظهار داشت: براساس این تعهدنامه هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد و زمانی‌که در رابطه با کودکان تصمیم‌گیری می‌شود، باید منافع عالیه آنان در رأس قرار گیرد.

نایب رئیس شورای شهرسنندج با تاکید بر اینکه کودکان حق حیات داشته و باید رشد کنند افزود: بر اساس این عهدنامه کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و این نظرات در تمامی اموری که به آنها مربوط می‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان افزود: هرچه بیشتر بر آموزش و پرورش کودکان تاکید شود سرمایه‌گذاری بهتری در جامعه صورت گرفته  چرا که کودکان امروز پدر و مادرهای آینده جامعه هستند.

در ادامه برخی از شاعران و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان به ارائه شعر و مطالبی پرداختند و در پایان این مراسم نیز به رسم ادب چند نهال توسط شعرا و کودکان در بخشی از بوستان کوچک ره‌ش غرس شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =