خلاقیت و نوآوری جزء جدایی ناپذیر قصه های آیینی سنتی

داور بخش «آیینی سنتی» جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است قصه های آیینی سنتی علی رغم داشتن قوانین و قواعد خاص خود، به خلاقیت و نوآوری هم برای زنده بودن و پویایی نیاز دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، فهیمه باروتچی داور بخش «آیینی سنتی» با ابراز خرسندی از میزبانی استان یزد در برگزاری آیین اختتامیه بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی (مرحله منطقه ایی)، با اشاره به استعداد و توانمندی قصه گویان یزدی و درخشش آن ها در این عرصه اظهار داشت: بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی در حالی برگزار شد که آثار خوبی را در این زمینه شاهد بودیم اما معتقدم کاری که دارای خلاقیت و نوآوری همراه با حفظ اصول اصلی باشد، اثری درخشان خواهد شد.

وی با بیان اینکه در قصه گویی، کلام بسیار مهم است و می تواند مخاطب را با خود همراه کند افزود: کلام می تواند بیش از هر چیزی مخاطب را با فضای داستان همراه کند اما قصه های آیینی و سنتی باید بر اساس قواعدی که دارند بیان و اجرا شوند و در عین حال خلاقانه برای مخاطب به نمایش درآیند.

داور بخش «آیینی سنتی» جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر لزوم حفظ  قواعد قصه گویی آیینی و سنتی عنوان کرد: دنیای امروز دنیای ابزار و رسانه است و بسیاری از کودکان و نوجوانان ما از این ابزارها بهره مند هستند بنابراین می توان بیشترین استفاده و بهره را با استفاده از این ابزارها در قصه های آیینی و سنتی برد و خلاقیت را در قصه های آیینی و سنتی جای داد.

باروتچی با بیان اینکه خلاقیت و آفرینش در عرصه هنری زنده بودن هنر است افزود: در شکل اجرای قصه اگر حرکات و کلام به اندازه و مناسب با جان مایه ی داستان انتخاب شوند؛ منجر به اجرایی متفاوت خواهد شد.

وی با اشاره به جای خالی خلاقیت در قصه های آیینی و سنتی تصریح کرد: قسمتی از داستان گویی سنتی اجرای نقالی است و نقالان بیشتر به داستان های حماسی با پیام حفظ ایران و پاسداری از آن توجه داشتند اما این نگاه در کودک و نوجوان با خلاقیت همره است که اگر به این موضوع توجه شود قطعا آثار ارزشمندی را در آینده خواهیم دید.

باروتچی اضافه کرد: قسمت دیگر داستان گویی سنتی اما قصه گویی هایی که برگرفته از یک آیین یا شیوه ی خاص قصه در منطقه ای باشند در آثار دیده می شد که در جای خود ارزشمند است.

داور بخش «آیینی سنتی» جشنواره قصه‌گویی بیان داشت: آموزه های دینی تاکید بر انسانیت؛ همدلی و حفظ وطن دارند که دور از این اجراها نبود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =