برگزاری سی و هفتمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان صبا اهواز

سی و هفتمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلان‌شهر اهواز به‌صورت مجازی برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، سی و هفتمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان صبا با موضوع نقد و بررسی آثار نوجوانان و با حضور اکرم الف‌خانی، کارشناس آفرینش‌های ادبی استان قم، نویسنده و منتقد ادبی، کارشناسان و مربیان واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان و اعضای مراکز اهواز، در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

الف‌خانی در ابتدای نشست گفت: پیش از این به استان خوزستان سفر کرده‌ام و احوال درخت‌های نخل و رود اروند و صفای باطنی خاص اهالی جنوب را خوب می‌شناسم.

او در خلال نقد آثار اعضا اشاره کرد: شروع داستان، مخاطب را به خوانشِ ادامه‌ی آن و پیگیری ماجرا دعوت می‌کند. شروع داستان، قدم اول داستان است و باید محکم برداشته شود.

این نویسنده و منتقد ادبی ضمن ابراز خرسندی از نقدهای دقیق اعضای انجمن به ریتم و تمپو در داستان اشاره کرد و گفت: ریتم و تمپو که میزان و تعداد رویدادها در زمان را نشان می‌دهد، باید با فضاسازی داستان تناسب داشته باشد.

کارشناس واحد آفرینش‌های ادبی استان قم با اشاره به عبارت " نگو! نشان بده"، بیان کرد: نویسنده‌ی موفق حالت‌ها و تصمیماتِ شخصیت‌ها را در قالب عمل داستانی و کنش و واکنش‌ها نشان می‌دهد و از مستقیم‌گویی پرهیز می‌کند.

این نویسنده و منتقد ادبی، با اعتقاد به پرهیز از مستقیم‌گویی، بیان کرد: زمان و مکان داستان را می‌توان در قالب همین نشانه‌ها، برای مخاطب تشریح و تصویر کرد. به‌عنوان مثال استفاده از پوشش گیاهی خاص یک اقلیم و یا بهره بردن از گویش یا لهجه‌های خاص یک ناحیه، به شکل غیرمستقیم اقلیمی که داستان در آن جریان دارد را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، سوگند سلطانی، مریم زکی‌زاده و حسین بازپور از جمله اعضای نوجوان کانون استان خوزستان بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش داستان خویش در این نشست پرداختند.

این رویداد ادبی توسط فاطمه رشیدی، نماینده‌ی انجمن نویسندگان نوجوان صبا برگزار و با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =