نویسنده باید برای شخصیت هایش، شناسنامه داشته باشد

راضیه احمدی نویسنده و پژوهشگر ادبی در بیست و چهارمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان به اعضا توصیه کرد تا برای شخصیت های داستانشان، شناسنامه داشته باشند و تمام ویژگی ها و اطلاعات کامل را درباره آن شخصیت بیاورند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، راضیه احمدی نویسنده و پژوهشگر ادبی در بیست و چهارمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان به اعضا توصیه کرد تا برای شخصیت های داستانشان، شناسنامه داشته باشند و تمام ویژگی ها و اطلاعات کامل را درباره آن شخصیت بیاورند.

میهمان نشست بیست و چهارم انجمن در خصوص شناسنامه شخصیت ها تصریح کرد: در این صورت اطلاعات دقیقی درباره شخصیت ها در دست  شما هست که باعث می شود، حتی در برخورد شخصیت با اتفاقات دقیقا بدانید که شخصیت قرار است، چه واکنشی نشان بدهد. این کمک می کند که منطق داستان بالاتر برود.

عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که نوشتن طرح کمک می کند تا عناصر داستان به راحتی کنار هم گنجانده شود. در طرح، شخصیت اصلی، عدم تعادل و اتفاق اصلی داستان که درواقع گره داستان است و هم چنین گره گشایی و پایان داستان مشخص می شود.

احمدی یادآور شد: بهتر است قبل از اینکه دست به قلم ببریم و داستان را شروع کنیم، طرح داستان را یا روی کاغذ و یا در ذهنمان بنویسیم. اتفاق داستان باید آن قدر ضرورت داشته باشد که اگر حل نشود، زندگی شخصیت اصلی دچار چالش شود.

این مدرس داستانویسی خلاق در ادامه در خصوص تفاوت خاطره نویسی با داستان نویسی گفت: هرچند که داستان با خاطره ویژگی های مشترک دارد؛ اما در خاطره کسی دنبال رابطه علی و معلولی نیست؛ اما برای اینکه خاطره را به داستان تبدیل کنیم باید آن را درونی کنیم.

وی در خصوص درونی کردن خاطره ها تشریح کرد: این دورنی کردن چند مرحله دارد: ایده های بیرونی را که خاطره ها هم جزئی از آنها هستند، می گیریم و آنها را در کارخانه ایده سازی ذهنمان می بریم و آن را درونی می کنیم و خروجی این کارخانه داستان خواهد بود.

در این نشست احسانه بیگی داستان بن بست آخر، مونا میرجلیلی داستان سالاد شیرازی و فائزه دهستانی داستان قهوه ترک را به اشتراک گذاشتند و مورد نقد و بررسی اعضا، مربیان و میهمان برنامه قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =