کد خبر: 311237
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
بازدید 190
تشویق اعضا به فعالیت‌های علمی موضوع دو اقدام‌پژوهی برگزیده

دو طرح پژوهشی برگزیده از استان‌های قم و قزوین با محوریت علاقه‌مند کردن اعضای کانون به فعالیت‌های علمی برای مربیان کانون پرورش فکری استان‌های کرمان، قم، قزوین و بوشهر تشریح شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، به مناسبت سیزدهمین دوره هفته پژوهش طرح اقدام‌پژوهی برگزیده «چگونه می‌توان سطح مطالعه کتاب‌های علمی اعضای دختر مرکز سگزآباد را افزایش داد؟» از اعظم نوری‌زاده مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین و اقدام پژوهی ایمانه خلیلی مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم با موضوع «راه‌های تقویت فعالیت‌های علمی در دوران کرونا» ۲۹ آذر ۱۴۰۰ به میزبانی استان کرمان برای مربیان کانون پرورش فکری قم، قزوین، بوشهر و کرمان به صورت مجازی تشریح شد.

بنابر این خبر، اعظم نوری‌زاده ابتدا با طرح موضوع و چگونگی برخورد با موضوع پژوهشش به توضیح چکیده و هدف پرداخت و گفت: این اقدام‌پژوهی با هدف ترغیب اعضای دختر گروه سنی (ج) به مطالعه کتاب‌های علمی انجام شده و هدف‌های جزئی چون افزایش سطح امانت کتاب‌های علمی و مشارکت اعضا در فعالیت‌های علمی را به دنبال داشته است.

وی با طرح سوال چگونه اعضای دختر کودک را به مطالعه علاقه‌مند کنم، به بیان راه‌حل‌های احتمالی پرداخت و لزوم استفاده از پیشینه تحقیق، کتاب‌هایی با تعاریف دقیق علمی و استفاده از پژوهش‌های مرتبط با موضوع را یادآور شد.

نوری‌زاده در ادامه بسط این طرح پژوهشی، به توصیف وضعیت موجود و بیان مسئله و اقدامات موفق و ناموفق پرداخت و گفت: برای حل این مشکل اقداماتی چون پخش فیلم مستند، قصه‌خوانی با موضوعات علمی، انجام تحقیق کتاب‌خانه‌ای، طرح سوال از کتاب‌های علمی و ... را دنبال کردم که ناموفق بودند و بعد از تحلیل و بررسی مجدد به فعالیت‌هایی چون جزئی کردن موضوع فعالیت علمی، برگزاری اردوی علمی، بکارگیری امکانات کمک آموزشی و ... را انجام دادم.

تجزیه و تحلیل شواهد، اعتباریابی و نتیجه‌گیری مراحل پایانی تشریح این اقدام‌پژوهی برگزیده بود و این گفتگو با پرسش و پاسخ حاضران خاتمه یافت.

این در حالی است که، در بخش دوم این نشست ایمانه خلیلی مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم هم «راه‌های تقویت فعالیت‌های علمی در دوران کرونا» را برای علاقه‌مندان در قالب طرح پژوهشی‌اش شرح داد.

ایمانه خلیلی ابتدا علت‌ تمایل به انجام این پژوهش را مشاهده رکود سنگین فعالیت‌های عمومی از جمله فعالیت‌های علمی و عدم استقبال اعضا از کارگاه‌هایی غیر از نقاشی و سفال دانست و با بررسی مشکلات موجود روند کار را با مصاحبه با اعضا، والدین و مربیان و تجزیه و تحلیل اطلاعات شواهد دنبال کرد.

مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم برای علاقه‌مند کردن اعضا به فعالیت‌های علمی، برگزاری کلاس‌های علمی به هر دو صورت حضوری و غیرحضوری، به کارگیری شیوه‌های جذاب و خلاق در برگزاری کارگاه‌های علمی، معرفی کتاب‌های علمی مرکز و ... را از راهکارهایی اجرایی برای بهبود این مشکل ذکر کرد.

وی تغییر عنوان کلاس و توجیح والدین را برای کلاس‌های حضوری و مشروط ‌کردن کلاس‌های حضوری و غیر حضوری به یکدیگر برای شرکت بچه‌ها در کارگاه‌های مجازی را به عنوان راهکار معرفی کرد و مراحل برگزاری کلاس‌ها را توضیح داد.

محتوای کارگاه‌های حضوری و غیر حضوری، محدودیت‌ها، مشکلات، گردآوری شواهد و نتیجه‌گیری مراحل بعدی این پژوهش کاربردی بود که از سوی این اقدام‌پژوه مورد بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =