کد خبر: 311339
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۲
بازدید 120
یلدا با حافظ

به مناسبت فرارسیدن شب یلدا ؛ نشستی به همین مناسبت به همت انجمن ادبی حافظ ؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عسلویه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، 

به مناسبت فرارسیدن شب یلدا ؛ نشستی به همین مناسبت به همت انجمن ادبی حافظ ؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عسلویه برگزار شد.

در ابتدای نشست علی رضی دبیر انجمن و مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عسلویه ؛ ضمن ابراز خرسندی از برگشتن به روال برگزاری جلسات انجمن ؛  ابراز امیدواری کرد که با رو به بهبود رفتن اوضاع؛ جلسات و ویژه برنامه های انجمن طبق روال قبل برگزار خواهد شد.

رضی با تبریک پیشاپیش شب یلدا به اعضا حاضر ، پاسداشت و برگزاری و شناساندن آیین های کهن به نسل آینده را امری مهم و ضروری دانست.

وی افزود: شب یلدا به عنوان یک تلنگر و نشانه ؛ بهانه ای برای دورهم جمع شدن و نزدیکی آدمها در این زمانه ی دوری است.

او  هدف از تشکیل و برگزاری انجمن حافظ را فرهنگ سازی شناساندن شعر پارسی ، مشاهیر ، بزرگان ادب و هنر و آیین های کهن و سنتی  ایران زمین به نسل جدید ، به خصوص  نوجوانان بیان کرد و افزود روال جلسات انجمن بر این سیاق است که هر جلسه در بخش اول ؛ غزلی از حضرت حافظ خوانش می شود و در ادامه پیرامون آن غزل گفت و گو و تبادل نظر صورت می گیرد، در بخش دوم نیز اعضا و شرکت کنندگان اشعاری از خود می خوانند.

در این نشست که شامگاه ۲۹ آذرماه با حضور جمعی از شاعران و حافظ دوستان برگزار گردید غزل  «به سّر جام جم آنگه نظر توانی کرد/که خاک میکده کحل بصر توانی کرد» به شماره ۱۳۷ بر طبق ترتیب دیوان حافظ تصحیح دکتر خانلری خوانش شد و در خصوص آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

از جمله نکات جالب توجه مطرح‌شده در شرح این غزل حافظ، اشاره خواجه در بیت «دلا ز نور ریاضت گر آگهی یابی/چو شمع خنده زنان ترک سر توانی کرد» به داستان منصور حلاج  و لبخند او در هنگام مرگ و همچنین دو تعبیر نور ریاضت و خنده شمع می توان اشاره کرد که مورد   بحث و تبادل نظر قرار گرفت ؛ از آن جمله نظراتی که در مورد نور ریاضت مطرح شد ، خلیل خادمی اشاره کرد که در تفاسیر به این معتقدند که نور معمولا با هدایت همراه است و معنا پیدا می کند و ریاضت هر چند که در پس سختی نوری داشته باشد ولی به خودی خود فاقد نور است و قاعدتا باید به نسخه ای رجوع کرد که نور هدایت ضبط کرده است.

در ادامه ی این بحث  علی رضی ؛ نور ریاضت را  ضبط درستی دانست با این استدلال که شاعر در این بیت اشاره می کند که اگر سالک یا همان شاعر از نور ریاضت آگاه شود ؛یعنی دانستن اینکه این نور در پس ریاضت(سختی و دشواری راه) و نه در بطن آن است ، آنگاه درستی این ضبط روشن می شود. همچنین به تعبیر خنده ی شمع اشاره کرد و این تصویر را تصویری عینی و زیبا تعبیر کرد که با نگاه مرسوم در ادبیات که معمولا گریه را به شمع نسبت می دهند در تضاد است.او اشاره کرد با دقیق شدن در تصویر شمع می توان این تصویری را که حافظ ساخته دید.

در بخش دوم نیز شاعران حاضر اشعاری از خود قرائت نمودند.

شایان ذکر است که انجمن ادبی حافظ کانون پرورش فکری از سال ۱۳۹۴ شروع به کار کرده و تا امروز ۱۳۷ نشست حافظ خوانی برگزار کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =