برگزاری هفتمین نشست "باشگاه نقد ادبی نوجوانان" کانون استان تهران

هفتمین نشست "باشگاه نقد ادبی نوجوانان" کانون استان تهران، با نگاهی به کتاب فرشته خداجو با عنوان "من و عجیب و غریب" با حضور اعضای نوجوان، مربیان و کارشناسان کانون استان تهران برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران؛ این جلسه‌ی مجازی با حضور نگین صدری‌زاده، کارشناس ادبی کانون استان تهران، مربیان و رابطان ادبی، اعضای نوجوان مراکز و با اجرای آزاده شعفی مربی ادبی مرکز ۲۲ تهران، در بستر kpf.ir به اجرا در آمد.

نشست هفتم باشگاه نقد ادبی نوجوانان کانون استان تهران، با رویکرد آشنایی با نظریه‌ی قهرمان درون و نقد اسطوره‌ای کتاب "من و عجیب و غریب" نوشته‌ی فرشته خداجو، برنامه‌ریزی و اجرا شد. در همین راستا، همزمان با ارسال فراخوان نشست، منبعی مختصر جهت آشنایی اعضا با اسطوره و نقد اسطوره‌ای در اختیار آنان قرار گرفت تا بتوانند همزمان با مطالعه‌ی کتاب از این منظر به بررسی داستان بپردازند.

در جریان این نشست، پس از توضیحات کوتاه نگین صدری‌زاده، کارشناس جلسه، کلیپی کوتاه از معرفی کتاب با تدوین و اجرای محدثه سادات حبیبی عضو مرکز ۳۵ تهران پخش شد و سپس اعضای نوجوانی که نقدشان برای ارائه انتخاب شده بود، به خواندن دیدگاه خود در مورد کتاب مورد بررسی پرداختند. بر همین اساس، حنانه غفاریان عضو مرکز ۳۳ تهران، عرفان اختریان عضو مرکز ۹ تهران و زینب محمدی عضو مرکز شهر قدس، نقدهای خودشان را از منظر اسطوره‌ای با دوستان خود و مربیان مراکز به اشتراک گذاشتند. پس از ارائه‌ی نقد توسط اعضا، نگین صدری‌زاده در خصوص نوشته‌های آنان و مبناهای نقد اسطوره‌ای و نظریه‌ی قهرمان درون، توضیحاتی تکمیلی ارائه کرد.

در ادامه‌ی این باشگاه مجازی، تینا فتح‌الهی از مرکز ۱۴، سروش هوشمند از مرکز ۱۵ و ستایش نامور از مرکز ۲۲ نیز به ارائه‌ی نقدهای مکتوب خود پرداخته و طبق روال معمول، کارشناس نشست و اعضا و مربیان در خصوص دیدگاه‌های مطرح شده به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند. در این نشست، به گوناگونی نظریه‌های نقد اسطوره‌ای اشاره و مخاطبان با مراحل سفر قهرمان و چگونگی تکوین و تکامل شخصیت‌ اصلی آشنا شدند.

در بخشی از جلسه‌، سید یاسین موسوی به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی کتاب گویا پرداخته و تجربیات خود را در این حوزه با اعضای دیگر مراکز مطرح کرد. گفتنی‌ست در جریان فرایند نشست هفتم باشگاه نقد، داستان "من و عجیب و غریب" به شکل کتاب گویا توسط اعضای باشگاه تهیه و تدوین شده و در دسترس اعضای باشگاه قرار گرفت که با استقبال خوب آنان مواجه شد. راویان "من و عجیب و غریب" به ترتیب: محدثه سادات حبیبی از مرکز ۳۵، سید یاسین موسوی از مرکز ۱۵، سارا پورعبدالله از مرکز ۲۵، زهره غنی‌آبادی از مرکز ۳، محمدمهدی رحیمی از مرکز نسیم‌شهر، ملیکا محمدهاشمی از مرکز ۱۰ و رضا قاضی‌میرسعید از مرکز ۱۵ بوده و مقدمه‌ی این کتاب گویا توسط کبرا بابایی کارشناس مسئول واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان تهران اجرا شده است. ضمناً کارگروه باشگاه نقد کتاب، در نظر دارد با برنامه‌ریزی زمانی مناسب و هماهنگی با نویسندگانی که اثرشان در جلسات باشگاه مورد نقد قرار می‌گیرد، به بازتولید کتاب صوتی نویسندگان حوزه‌ی نوجوان اقدام نماید. 

لازم به ذکر است که در پایان هر نشست باشگاه نقد نوجوانان، درس‌نامه‌ای با موضوع نشست برای استفاده‌ی اعضای باشگاه توسط واحد آفرینش‌های ادبی تهیه و تدوین می‌شود و در اختیار اعضا قرار می‌گیرد. 

برای دانلود و مطالعه‌ی هفتمین شماره‌ی درس‌نامه‌ی نقد ادبی با موضوع آشنایی با نقد اسطوره‌ای اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =