وبینار توجیهی-آموزشی ساماندهی و ثبت کتاب مراکز کانون استان تهران

با هدف آموزش و ابهام‌زدایی پیرامون دستورالعمل ساماندهی و ثبت کتاب در مراکز فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وبیناری آموزشی به همین منظور با حضور سیدعلی حسینی، سرپرست اداره‌کل کانون استان، همکاران ستادی مرتبط و مسئولین مراکز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران؛ با حضور سیدعلی حسینی، سرپرست اداره‌کل کانون استان تهران، مهرنوش قربانعلی معاون فرهنگی، لیلا شعبانی کارشناس مسئول واحد فرهنگی و یونس بنامولایی کارشناس واحد فناوری این اداره‌کل، وبیناری آموزشی-توجیهی برگزار و نکات ضروری پیرامون دستورالعمل ساماندهی و ثبت کتاب، به مسئولان مراکز ابلاغ و یادآوری شد.

این دستورالعمل با اشاره به اینکه کتاب رکن اصلی مراکز فرهنگی کانون بوده و نیازمند به‌روزرسانی، ساماندهی و نگهداری در شرایط مطلوب است، تبدیل وضعیت سامانه‌ی کتابداری را از آفلاین به آنلاین یکی از برنامه‌ها و اهداف این دستورالعمل عنوان کرده است.

IMG_4633.JPG

در این وبینار مفصل، ابتدا سیدعلی حسینی سرپرست اداره‌کل کانون استان تهران، ضمن تقدیر از زحمات همکاران به ویژه مربیان و مسئولین مراکز و با تاکید بر اهمیت این فرایند و لزوم دقت عمل همه‌ی همکاران در این زمینه؛ به ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص دستورالعمل ارسالی ستاد پرداخت. وی با طرح مواردی که پیش‌بینی می‌شد بیان آنها بخش بزرگی از سوالات را پیشاپیش پاسخ خواهد داد به استقبال توضیحات دیگر همکاران ستادی و سوالات مسئولین مراکز رفت و افزود: ضمن لزوم همراهی و همکاری تمام مربیان فرهنگی، هنری و ادبی در جریان طرح ساماندهی و ثبت کتاب مراکز، برای مراکز تک‌نیرو که به کمک مربی دیگری نیاز دارند، تمهیدی اندیشیده شده تا از نیروهای سایر مراکز جهت تعامل استفاده شود. حسینی در ادامه به اجرای کارگاه‌های برخط تخصصی و پابرجا بودن فعالیت‌های مراکز در زمان آمارگیری و ثبت اشاره کرد و یادآوری کرد که برای بررسی روند کار، معاون فرهنگی کانون کشور، سرپرست، معاون و کارشناسان استان از مراکز بازدید به عمل آورده و از نزدیک شاهد انجام امور و همراه مربیان در برداشتن موانع احتمالی خواهند بود.

IMG_4633.JPG

در ادامه، مهرنوش قربانعلی معاون فرهنگی کانون استان تهران، در تکمیل مباحث مطرح شده در خصوص فعالیت‌های مراکز، به لزوم برگزاری کارگاه‌های برخط اشاره و در خصوص فعالیت‌های عمومی در مراکز تک‌نیرو عنوان کرد: مراکز تک‌نیرو در مدت آمارگیری با صلاحدید مسئول مرکز می‌توانند حداکثر به مدت یک هفته فعالیت‌های عمومی را متوقف کرده و زمان آن را به فرایند ساماندهی و ثبت کتاب مرکز اختصاص دهند.

قربانعلی تأکید کرد مراکزی که امور مربوط به آمارگیری را به پایان رسانده‌اند لازم است بلافاصله کارشناسان اداره‌کل را در جریان اتمام کار قرار دهند. گفتنی‌ست این مراکز پس از آمارگیری می‌توانند مهرهای جدید مرکزشان را که با همکاری واحد روابط‌عمومی طراحی و تهیه شده دریافت کرده و از آن در ثبت کتاب‌های جدید استفاده کنند.

IMG_4633.JPG

بخش دیگر این وبینار، به ارائه‌ی توضیحات کارشناس مسئول واحد فرهنگی اختصاص داشت. در همین راستا، لیلا شعبانی به زعم خود موارد مورد نیاز مسئولین مراکز را مطرح و توضیحات لازم را ارائه کرد. شعبانی بر اساس نکات مندرج در دستورالعمل ساماندهی و ثبت کتاب مراکز، علاوه بر یادآوری مبناهای سنوات گذشته، به نکاتی پرداخت که در شیوه‌نامه‌ی امسال اضافه یا تکمیل شده‌اند. وی در تداوم توضیحات خود، به پرسش‌ها و ابهامات مسئولین مراکز در خصوص نحوه‌ی آماگیری نیز پاسخ داد.

IMG_4633.JPG

در پایان وبینار، مباحث فنی، نرم‌افزاری و نکات مربوط به حوزه‌ی اطلاعات و فناوری مطرح و ارائه شد. در این بخش، یونس بنامولایی کارشناس اطلاعات و فناوری اداره‌کل کانون استان تهران، به ارائه‌ی توضیحات فنی در خصوص نرم‌افزار جدید پرداخته و در خصوص مشکل بک‌آپ برخی مراکز افزود: مراکزی که به آخرین نسخه‌ی نرم‌افزار کتابداری خود دسترسی ندارند، با هماهنگی و کمک واحد فناوری می‌توانند اطلاعات پیشین خود را مشاهده کرده و از آنها در فرایند ثبت کتاب استفاده کنند. وی در ادامه گفت: مسئولین مراکز نیازی به ثبت اطلاعات جدید در نرم‌افزارهای فعلی نداشته و برای ثبت اطلاعات تازه باید منتظر نرم‌افزار جدید بمانند تا در آینده از آن استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =