ایجاد پارک بازی‌های بومی و محلی از ضروریات است

محسن حموله در اختتامیه جشنواره‌ی استانی بازی‌های بومی و محلی کانون پرورش فکری گلستان، توجه و ایجاد پارک بازی‌های بومی و محلی به منظور ترویج و گسترش بازی‌های بومی و محلی را از ضروریات دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، آیین اختتامیه جشنواره بازی‌های بومی و محلی کانون گلستان در نهمین روز دهه فجر برگزار شد.

محسن حموله، مدیرکل مدیر کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به همین مناسبت، با حضور در این آیین پیامی را برای مدیران کانون و دست‌اندرکاران بازی و سرگرمی به‌ویژه حوزه کودک و نوجوان، داشت.

متن کامل پیام بدین شرح است:

سلام عرض می کنم خدمت تمامی حاضرین در این مراسم که از طریق مجازی در حال برگزاری است و خدای مهربان را شکر می‌کنم امروز توفیق داد بنده حقیر هم سهمی داشته باشم دراین جریان فرهنگی تاثیرگذار و ماندگار در حوزه بازی‌های بومی و محلی استان گلستان؛ لازم است تشکر و قدردانی کنم از تمامی دست‌اندرکاران و زحمتکشان این جشنواره و تمامی شرکت‌کنندگان و مربیان ارزشمند کانون استان گلستان،  سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را هم به تمام ملت ایران تبریک و شادباش عرض کنم.

با توجه به اینکه توسعه و ترویج فرهنگ بازی‌های بومی و محلی در جامعه، هدف برگزاری این جشنواره بود، چند نکته کوتاه را عرض می‌کنم.

بازی های بومی و محلی بخشی از فرهنگ نامحسوس جامعه ما هستند، پژوهندگان بازی‌های بومی و محلی بیشتر زبان‌شناس و مردم‌شناس هستند، از این‌رو در بیشتر این بازی‌ها به مقوله زبان و اصالتِ بازی در بطن فرهنگ منطقه توجه شده است، از طرفی چون مخاطب این بازی‌ها خردسالان،کودکان و نوجوانان هستند، باید  به مناسب‌سازی این بازی‌ها به دو نگاه اصالت و زبان توجه شود و مورد عنایت دست اندرکاران قرار گیرد.

مسئله دیگردر بازی های بومی و محلی توجه به انواع روایت‌های مختلف است که از یک بازی در بین اقوام ایرانی موجود است، مثلاً ۴۸ روایت از بازی اتل متل موجود است که در دسته‌بندی وتیپ شناسی فرمی هر بازی باید مورد توجه قرار گیرد.

براساس پژوهش منتشر نشده‌ای ما حدود ۵۰۰ تیپ بازی از ۸۰۰۰ روایت بازی داریم، البته تمام این بازی‌ها مختص کودکان نبوده و بزرگسالان هم بازی‌های مختص خود را داشته اند.

جمع آوری، ثبت، ضبط و ترویج بازی‌های بومی و محلی سنتی در هر اقلیم جغرافیایی و قومی باید از دغدغه‌های فرهنگی مسولین آن منطقه و کشور باشد که در استان گلستان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این موضوع توجه داشته است وجشنواره‌ای را برگزار کرده است.

در اداره کل انتشارات کانون پرورش فکری نیز مدتی است که یک کار پژوهشی ارزشمند در این خصوص در ۷ جلد توسط کارشناسان متخصص در حال انجام است و به زودی منتشر خواهد شد.

در آخر یک پیشنهاد دارم؛ آن هم توجه و ایجاد پارک بازی‌های بومی و محلی به منظور ترویج و گسترش بازی‌های بومی و محلی در هر استان کشور است، که برای ترویج فرهنگ و آشنایی کودکان و نوجوانان و انتقال به نسل های آینده از ضروریات است.

امیدوارم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان با مساعدت شهرداری و سازمان‌های مسوول و متولی، اولین پارک بازی‌های بومی و محلی را در کشور افتتاح کند.

باز هم از تمامی همکاران خوبم در کانون استان گلستان، مدیر کل محترم استان، کارشناسان، مربیان و تمامی کودکان، نوجوانان و خانواده‌های آنها که این فرصت را در این شرایط سخت جامعه که می‌بایست در قرنطینه باشند و کمتر در اجتماع حضور داشته باشند آثاری را برای جشنواره ارسال کرده‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

آرزوی بهترین‌ها را برایتان از خدای مهربان دارم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =