اختتامیه و اعلام نتایج جشنواره استانی بازی‌های بومی و محلی

نفرات برتر و برگزیدگان جشنواره استانی بازی‌های بومی و محلی کانون پرورش فکری گلستان معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، آیین اختتامیه جشنواره استانی بازی‌های بومی و محلی  با حضور مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی های رایانه ای کانون پرورش فکری، مدیرکل کانون استان، معاون، کارشناسان، جمعی از اعضا و خانواده‌ها برگزار شد.

مدیرکل کانون گلستان در سخنانی ضمن تبریک دهه فجر، گفت: هدف اصلی برگزاری این جشنواره احیای بازیهای بومی محلی و آشنا سازی نسل امروزی با آنها با توجه به ظرفیت غنی  تنوع قومی و زبانی در استان گلستان است

محبوبه رجب نسب با اشاره به اینکه یکی از اهداف این بازی‌ها، تمرین کار گروهی و ایجاد تحرک و نشاط در بین کودکان و نوجوانان است، اظهار داشت: ثبت، احیا و ترویج بازی‌های بومی محلی، غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با بازی، ایجاد شور، نشاط و وحدت رویه، ساماندهی و جهت دهی در بازی‌های مراکز از دیگر اهداف جشنواره بازیهای بومی و محلی است.

وی در پایان از دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره و همچنین حمایت‌های مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی های رایانه ای کانون پرورش فکری تشکر و قدردانی کرد.

ایجاد پارک بازی‌های بومی و محلی از ضروریات است

در قسمت دیگری از این برنامه، مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی های رایانه ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن تبریک دهه فجر و خداقوت به برگزار کنندگان این برنامه، گفت: بازی‌های بومی و محلی بخشی از فرهنگ نامحسوس جامعه ما هستند؛ پژوهندگان بازی‌های بومی و محلی بیشتر زبان‌شناس و مردم‌شناس هستند، از این رو در بیشتر این بازی‌ها به مقوله زبان و اصالتِ بازی در بطن فرهنگ منطقه توجه شده است؛ از طرفی چون مخاطب این بازی‌ها خردسالان،کودکان و نوجوانان هستند، باید  به مناسب‌سازی این بازی‌ها به دو نگاه اصالت و زبان توجه شود و مورد عنایت دست اندرکاران قرار گیرد.

محسن حموله با ذکر مثال اینکه مثلاً ۴۸ روایت از بازی اتل متل موجود است، بیان داشت:مسئله دیگردر بازی‌های بومی و محلی توجه به انواع روایت‌های مختلف است که از یک بازی در بین اقوام ایرانی موجود است که در دسته‌بندی وتیپ‌شناسی فرمی هر بازی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: جمع‌آوری، ثبت، ضبط و ترویج بازی‌های بومی و محلی سنتی در هر اقلیم جغرافیایی و قومی باید از دغدغه‌های فرهنگی مسولین آن منطقه و کشور باشد که در استان گلستان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این موضوع توجه داشته است وجشنواره‌ای را برگزار کرده است.

حموله در انتهای سخنان خود پیشنهادی را مطرح کرد و گفت: توجه به سرگرمی و ایجاد پارک بازی‌های بومی و محلی به منظور ترویج و گسترش بازی‌های بومی و محلی در هر استان، لازمه‌ی ترویج فرهنگ و آشنایی کودکان، نوجوانان و انتقال آن به نسل‌های آینده است.

برای مشاهده کامل صحبت‌های محسن حموله، مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی های رایانه ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به –اینجا- مراجعه نمایید.

در ادامه حامی مالی برنامه‌ مریم عباسی، مدیر نمایندگی آموزش مفاهیم ریاضی«آی‌مت» به ارائه گزارشی از روند چگونگی انجام روش‌های آموزش ریاضی توسط این موسسه پرداخت.

گفتنی‌است تعداد کل شرکت کنندگان در این جشنواره ۱۹۹ اثر بود که در بخش کودک، نوجوان و بزرگسال به ترتیب ۱۷۹، ۲۱ و ۵ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

پخش بازی‌های برگزیده، شعرخوانی، کتاب‌خوانی، اجرای مسابقه و بازی خلاقانه توسط مجری برنامه و اعلام برگزیدگان از جمله برنامه هایی بود که در این آیین برگزار شد.

اسامی برگزیدگان جشنواره استانی بازی‌های بومی و محلی کانون پرورش فکری گلستان

گزارش تصویری این خبر را در -اینجا- ببینید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =