چشم انداز مهرواره پویانمایی،رشد آینده حرفه ای اعضا است

پویانمایی یکی از تولیدات کاربردی تاثیرگذار کانون پرورش فکری برای کودکان و نوجوانان است. براین اساس واحد هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان یزد بر آن شد تا مهرواره استانی پویانمایی تک فریم های کودکانه را در سطح مراکز فرهنگی هنری کانون برگزار کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد ،با روح الله زارع کارشناس حوزه ۲ هنری کانون دبیراجرایی این برنامه گفت و گویی ترتیب دادیم تا از چند و چون مهرواره بگوییم و بشنویم.

نخستین مهرواره تک فریم های کودکانه کی با چه هدفی برگزارمی شود درواقع بفرمایید قصه این مهرواره هنری از کجا شروع شد؟

این مهرواره در حقیقت دومین جشنواره تک فریم های کودکانه هست که اولین جشنواره سال۹۵ برگزارشد و به صورت حضوری بچه ها آثاررودیدند و حتی در کنار داوران جشنواره داوری کردند.

منتها جدی گرفته نشدن این فعالیت وحمایت نشدن آن برگزاری دومین جشنواره را به تاخیر انداخت.

امسال باتوجه به دو سال شیوع و عدم حضور اعضا در مراکز مربیان در فضای مجازی آنها را هدایت و  آثار متنوعی را دریافت کردند. و چه بهتر بود که این آثار جمع آوری و به نمایش و داوری گذاشته شود.

و ۲۴ و۲۵ بهمن ماه با هدف شروع فعالیت پویانمایی به صورت جدی در مراکز کانون استان یزد و کشف استعدادهای کودک و نوجوان در این حوزه تاکنون چند اثر به دبیرخانه رسید.

همچنین آثاری که شرایط و مقررات فراخوان را رعایت کرده باشند مورد داوری قرار خواهند گرفت. شرکت کنند گان در گروه های سنی نونهال که ۹تا۱۲ سال گروه های سنی نونگاه و نوجوان که ۱۲تا۱۸ سال می توانند آثار پویانمایی خود را  به دبیرخانه  این مهرواره ارسال کنند.

به نظر شما این نوع مهرواره ها چه تاثیری درروند تولید آثار پویانمایی دارد؟

 بی شک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یگانه مامنی برای کشف استعدادها همراه با پرورش خلاقیت بچه هاست و فعالیت پویانمایی در مراکز سبب میشود بچه ها علاوه بر آشنایی با تکنیک به محتوای آثار خود بیشتر اهمیت بدهند تا به تولید اثری خوب هم از نظر فنی و تکنیکی و هم از نظر مفهومی بپردازند تا بتوانند با هم گروه های سنی خود به رقابت بپردازند، کما اینکه جشنواره و مهرواره جایی است برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و دیده شدن. این حس خوب باعث ادامه مسیر و در نهایت وارد شدن به عرصه حرفه ای و هنری این حوزه توسط همین بچه ها خواهد شد و در یک جمله: چشم اندازاین نوع برنامه ها، آینده حرفه ای اعضا و در نهایت رشد پویانمایی کشورعزیزمان ایران است.

آیا استان های دیگر تجربه برگزاری چنین مهرواره ای داشته اند  یا استان یزد اولین برگزار کننده است؟

استان های دیگر نیز شروع کرده اند و شاهد فراخوان های کشوری نیز بوده ایم.

؟ در خصوص سطح داوری این مهرواره هم توضیحاتی بفرمایید

خانمها فائقه السادات کمالی و فروزان دهقان مدرسان پویانمایی در مدرسه انیمیشن و دانشگاه شهید صدوقی و میبد و آقای محمدرضا آخوندی معاون فرهنگی کانون استان یزد که آثار را در زمینه محتوا و مفهوم قضاوت خواهند نمود.

چه تعداد از مراکز فرهنگی هنری کانون استان تولید اثر کردند و سطح مشارکت همکاران چطور بوده است.

تقریبا همه مراکز بجز مراکز پستی و سیار موفق به ارسال به دبیرخانه این مهرواره شده اند.

به عنوان سوال پایانی بفرمایید که چشم انداز این گونه مهرواره ها و جشنواره ها را در کانون چگونه می بینید؟

حضور آثار اعضا و مربیان فعال این حوزه در بخش های رقابتی جشنواره پویانمایی  بین المللی که دو سال یکبار در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران برگزار میشود و تولیدات آثار داخلی با محتواهای مناسب مخاطب ایرانی است که تا حدود بسیارزیادی بازی های رایانه ای را هم شامل می شود.

جای تشکر و تقدیر است از جناب آقای محمدرضاکریمی صارمی مدیرکل امور سینمایی و تولیدتئاتر کانون که ۲۲سال متوالی با اجرای جشنواره بین المللی پویانمایی حس خوب و زیبا و پویای دنیای انیمیشن را در کانون یادآوری می کنند و باعث انگیزه بیشتر کانونی ها در این حوزه می شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =