کد خبر: 313079
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
بازدید 171
بیانیه هیأت داوران دومین مهرواره ملی پرواز لالایی‌ها

هیات داوران نخستین مهرواره ملی پرواز لالایی‌ها متشکل از لطیفه انصاف، اکرم گلسرخی و سیده محدثه حسینی با صدور بیانیه‌ای به کار این مهرواره پایان داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان، متن بیانه هیات داوران به شرح ذیل می باشد: 

به نام خداوند بخشنده ی مهربان

خواب و استراحت در آدمی یکی از نیازها و احوالاتی ست که برای ادامه ی حیات جسمی و روانی و روحانی او ضروری ست . و بشر همانقدر که به لوازم و امکانات زندگی در بیداری نیازمند است به مقدمات یک خواب شیرین و آرام نیز محتاج است .

و لالایی یکی از اوراد و اذکاری ست که نه تنها می تواند  سال‌های نخست زندگی هر انسانی را پر از رویاهای شیرین کند بلکه خواهد توانست  آینده ی او را نیز رقم بزند.

با این مقدمه، هیئت داوران دومین مهرواره ی کشوری پرواز  لالایی ها ، ضمن تشکر فراوان از تمامی شرکت کنندگان از سراسر ایران عزیزمان ، که با ارسال ۸۵۸  اثر که در  رده ی  سنی کودک ۳۴۲ اثر  ، نوجوان ۱۸۱ اثر  ، بزرگسال  ۲۲۰ اثر و در بخش پدربزرگ ها و مادربزرگ ها  ۱۱۵ اثر در قالب های : صوتی ، تصویری ، کلیپ و پادکست  در این رقابت زیبا همراه مان بودند، لازم می داند پیش از اعلام نفرات و آثار برگزیده ، نکاتی را جهت شفاف سازی در نحوه ی انتخاب برگزیدگان و نیز ارتقا آثار در دوره های بعد اعلام نماید.

توصیه ها :

۱_ توجه بیشتر به شیوه نامه ی تدوین شده از سوی دبیرخانه ی مهرواره ی پرواز لالایی ها 

شیوه نامه ی مذکور جهت  هماهنگی بیشتر در تولید و ارسال آثار ، و داوری عادلانه ، تدوین شده که برخی از آثار با وجود ویژگی های مثبت،  به دلیل رعایت نکردن اصول مندرج در شیوه نامه  و نیز رعایت عدالت بین شرکت کنندگان عزیز، از صعود به مرحله ی نهایی محروم شدند.

هیئت داوران و دبیرخانه ی محترم توصیه می کند جهت جلوگیری از این موارد ، علاقمندان محترم حتمادر دوره های بعد با رعایت ضوابط شیوه نامه در مهرواره شرکت فرمایند.

۲_ هر اثر می بایست شناسنامه ای  داشته باشد که متشکل نام و نام خانوادگی شرکت کننده ،  گروه سنی و بخش رقابتی مورد نظر است که در موارد پادکست و کلیپ نیز منطبق با محتوای خود می بایست این شناسه تکمیل شود . متاسفانه در برخی آثار این شناسنامه ناقص و یا مغایر با محتوا تکمیل شده بود .و یا محتوای تولید شده با تعریف قالب مندرج در شناسه ی اثر مطابقت نداشت.

۴_ مهرواره ی پرواز لالایی ها ، در ۴ قالب تصویری ، صوتی، کلیپ و پادکست فراخوان شده بود که آثار بسیار کم و ضعیف تری در بخش کلیپ و پادکست به دبیرخانه ارسال شد . باتوجه به سویه های دنیای مجازی و فضای مطالعه ی الکترونیکی جهان امروز، به شرکت کنندگان عزیز  توصیه می شود در این زمینه مطالعه و فعالیت بیشتری داشته باشند.

۵_ مشارکت تمام گروه های سنی ورای جنسیت از اتفاقات خوب و ارزشمند این مهرواره بود  و جای خوشنودی ست که ایران عزیزمان پسران و مردان بسیاری دارد که خود را در قبال فرزند ،خواهر و برادر و اطفال پیرامون شان مسئول می دانند و  فراتر از عرف ، به زنده نگهداشتن سنت ها می پردازند . و این نگرش جای تقدیر دارد ‌ . و امید است در دوره های پیش رو این همراهی بیشتر و بیشتر شود.

۶_ هراس خواندن در بانوان و بی پروایی آقایان شرکت کننده در سردادن  لالایی ها ‌ و حسرت و دقت توامان در داوری.

هیئت داوران با دقت بسیار و با در نظر گرفتن پیشینه ی ملاحظات فرهنگی ، عرفی و مذهبی بین زنان و مادران کشورمان ، به بررسی آثار در بخش بزرگسالان پرداخت تا هیچ حقی تضییع نشود . با وجود این بازهم تعداد شرکت کنندگان در حوزه ی بانوان بیشتر بود و شکی نیست که این لالایی ها در چهارچوب خانه و خانواده و دور از گوش جشنواره ها  ، با زیبایی و رونق بیشتری همراه ست که همین اتفاق غایت هدف و آرزوی این مهرواره و سایر مسابقات از این دست می باشد.

۷_ توجه نسل جدید  به زبان مادری و گویش محلی و بومی و آشتی با فرهنگ و ادبیات این مرزو بوم که در زمانه ی امروز رو با کهنگی رفته است ، از اهداف این مهرواره بود که توانست نظر عده ی زیادی از کودکان و نوجوانان را به خود جلب کند . لذا با وجود این تمایلات ، بین آثار دریافتی مان گاه با چاووشی خوانی، لاله خوانی، مدحیه ، مویه و مرثیه خوانی ، ترانه ی کار ، نوروز خوانی و  مواردی از این قبیل که ریتم و آوای مشابه لالایی داشت مواجه می شدیم که گویای نا آشنایی نسل جدید با شان نزول این ترانه ها و آوازهاست.

لذا توصیه می شود در این زمینه توجه ، راهنمایی  و مطالعه ی بیشتری هم از طرف بزرگترها و هم از سوی جوان ترها و نسل امروز انجام شود.

۸_ توجه به میراث فولکلور و ذائقه ی کودک امروز از دیگر مواردی ست که می توان در خروجی این مهرواره به آن پرداخت.

لذا با وجود احترام به ادبیات عامه و محتوای لالایی های کهن که حس نوستالژیک برای همه ی  ما دارد،  توصیه می شود در تولید آثار از این دست به ذائقه و نگاه کودک امروز توجه بیشتری شود.

۹_ لالایی های ارسالی به زبان و گویش و لهجه ی ی بومی و فولکلور درصد زیادی از آثار را به خود اختصاص داده بود ، ضمن تشکر از شرکت کنندگان محترم که با لالایی های زیبای خود به احیای فرهنگ فولکلور و ادبیات عامه پرداختند ، توصیه می شود جهت کمک به داوری صحیح و ترویج  زبان مادری مناطق مختلف ، طبق شیوه نامه،ترجمه ی متن لالایی ها را نیز به پیوست ارسال نمایند. 

۱۰_ در پایان  از سوی دبیرخانه ی محترم ، نوید انتشار کتابی حاوی لالایی های منتخب این‌مهرواره را به شما عزیزان می دهم وضمن سپاس از این نگاه و ایده ی ارزشمند، از شما خواهشمندم در تدوین و گردآوری متن لالایی و ترجمه ی آنها همراهی مان فرمایید .

با سپاس _ هیئت داوران دومین مهرواره ی کشوری  پرواز  لالایی  ها :

لطیفه انصاف _ اکرم گلسرخی _ سیده محدثه  حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =