نوجوانان علاقه‌مند به نجوم با پروفسور پائولو برتونز گفتگو کردند

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، مرکز فرهنگی هنری پاسارگاد میزبان پروفسور پائـولو برتونز، رئیس سابق کمیته آموزش و ترویج اتحادیه بین‌المللی نجوم از دانشگاه دولتی سائوکارلوس برزیل بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، در این برنامه که با حضور بیش از ۸۰  علاقه‌مند به نجوم در مرکز پاسارگاد برگزار شد، سعیدرضا کامرانی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس فعالیت‌های علمی و نجوم و ظرفیت‌های کانون پرورش فکری در زمینه ترویج و توسعه علم نجوم را برشمرد و برگزاری چنین برنامه‌هایی با حضور متخصصان این حوزه را گامی بزرگ در پیشرفت علمی کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به نجوم و ستاره‌شناسی دانست.

جلسه با صحبت‌های دکتر برتونز درباره نجوم، منظومه شمسی، ساختار جهان و پرسش و پاسخ  ادامه یافت.

او گفت: به نظر من حیات در جای دیگری غیر از کره زمین وجود دارد. ما میلیارد کهکشان و هزاران میلیارد ستاره داریم که در نزدیکی برخی از این ستاره‌ها، سیستم‌هایی به نام پیش‌سیارات شکل می‌گیرند و ممکن است که با توجه به پارامترهای فیزیکی حیات در آنجا شکل بگیرد.

برتونز ادامه داد: چون تعداد سیارات فراخورشیدی هم زیاد است و روز به روز بر تعداد اکتشاف آنها افزوده می‌شود روزی احتمالا سیاره‌ای پیدا می‌شود که در آن حیات شکل بگیرد.

این استاد دانشگاه در قسمتی از سخنرانی خود به نقش اسطرلاب در میان ایرانیان و مسلمانان برای تعیین قبله، جهت‌یأبی و همین‌طور تعیین مواضع اجرام سماوی پرداخت.

بخشی‌هایی از صحبت‌های دکتر برتونز نیز به تفاوت صورت‌های فلکی در دو نیم‌کره شمالی و جنوبی کره زمین اختصاص داشت. او به شروع تاریخ نجوم از کپرنیک و گالیله و نیوتن اشاره کرد و ساختار ستارگان، انواع سحابی‌ها و کهکشان‌ها و خوشه‌های ستاره‌ای را بررسی و توضیح داد که پرسش‌های زیادی را در ذهن کودکان و نوجوانان بوجود آورد و او مشتاقانه به آنان پاسخ داد.

رییس آموزش و پرورش پاسارگاد به همراه جمعی از اولیای تربیتی نیز در کنار اعضا و مربیان کانون در این برنامه حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =