عروسک‌های غول پیکر، میزبان میهمانان جهان شهر یزد بودند

عروسکهای غول پیکر یزدی که از روی شخصیتهای واقعی ساخته شده‌اند، در برنامه‌های مختلف نوروز 1401 در اماکن تاریخی و گردشگری میزبان مسافران و گردشگران بودند.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، این عروسک‌ها خانواده‌ای بودند غول پیکر اما دوست داشتنی که یکی از خاطرات شیرین مسافران نوروزی شدند. آنها در بافت سنتی پا به پای میهمانان جهان شهر یزد قدم زدند و دیدنی‌های یزد را معرفی کردند و با آنها عکس یادگاری گرفتند.

مربی فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری یزد و خالق  این عروسکهای غول پیکر در خصوص حضور این عروسکها در بافت سنتی گفت: این عروسکها یک خانواده یزدی را تشکیل می دهند که آبا و آبی‌بی، پدربزرگ و مادربزرگ، پسر (38 ساله) و عروس (32)  آنها مجتبی و پرنیان و فرزندان آنها سها(18 سال) و سامیار(14 ساله) هستند و دو عروسک بختیاری که دهل زن و سورنازن بودند در چند ایستگاه نوروزی اجرای برنامه داشتند.

محسن اکرمی ادامه داد: خانواده عروسکهای غول پیکر یزدی به صورت نمادین در باغ دولت آباد به عنوان بازدید کننده قدم زدند و با عمارت باغ و بازدیدکنندگان و میهمانان نوزوزی یزد عکس یادگاری گرفتند. این در حالی است که این دو خانواده با  دو عروسک بختیاری دهل زن و سورنا زن در پایگاههای نوروزی آب انبار رستم گیو، بوستان ناجی، روستای اسلامیه تفت به مناسبت روز تفت و باغ پهلوان‌پور مهریز اجرای برنامه داشتند.

وی افزود:‌ این عروسکها سبک هستند و با تکنیک گرندپرسونز فرانسه و به وسیله‌ی یک کوله حمل و توسط یک عروسک‌گردان به حرکت در می‌آیند. بلندای مادربزرگ 3متر و 80 سانتی متر و پدربزرگ و پسر و عروسش هم چهارمتر است، این در حالی است که دختر نوجوان این خانواده سه متر و پسر آن ها 2 متر و 80 سانتی متر قد دارند.

سازنده این عروسکها با بیان این که ساخت این عروسکها یک ماه زمان می‌برد تصریح کرد: آبا و آبی‌بی  بخشی در کارگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بخشی در کارگاه شخصی به سفارش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ساخته شدند.

وی با اشاره به این که همه این عروسکها از روی مدل زنده ساخته شده‌اند در خصوص عروسکهای غول پیکر بختیاری خاطرنشان کرد: این عروسکها 4 متر قد دارند و سورنا و دهل به دست آهنگ نوروزنامه  را می‌نوازند و از روی دو چهره سنتی‌نواز استاد مهدی‌پور و حیدری ساخته شده‌اند که این دو بزرگوار 26 سال پیش آهنگ نوروزنامه را نواختند و این آهنگ در یونسکو ثبت و جهانی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =