کد خبر: 313936
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
بازدید 239
« راوی و انواع روایت»، موضوع نشست انجمن نویسندگان نوجوان

تازه‌ترین جلسه‌ی انجمن نویسندگان نوجوان با موضوع« راوی و انواع روایت»، ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، بیست‌ویکمین جلسه‌ی مجازی انجمن نویسندگان نوجوان کانون گلستان، با حضور اعضای این انجمن و دعوت از عالمه میرشفیعی ، نویسنده و منتقد داستان، به‌عنوان مهمان ویژه برگزار شد.

در ابتدای جلسه ۳ اثر داستان از اعضای نویسنده مراکز فرهنگی هنرس استان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

عالمه میرشفیعی در نقد این آثار، گفت: راوی کسی است که روایت داستان را به عهده دارد وکسی که روایت داستان را به عهده دارد نویسنده نیست بلکه نویسنده از زبان او مسیر روایت را می‌بیند و به آن می‌پردازد.

وی ادامه داد: چیزی که نوع راوی را مشخص می کند زاویه دید است، انتخاب زاویه دید به ما می‌گوید که واقعه‌ی داستانی از چه منظری و چگونه دیده می‌شود و باید پرداخت شود.

کوچکی با بیان اینکه بعضی از داستان‌ها  ظرفیت پرداختن با یک زاویه دید را دارند و نیازی نیست که راویان  متعدد و زاویه دیدها متغیر باشند، گفت: زاویه دیدهای متغیر بیشتر در رمان‌ها، به خاطر وجود یک طرح اصلی و چند طرح فرعی کاربرد دارند؛ در داستان کوتاه چون یک طرح اصلی داریم کمتر ضرورت استفاده از آن ایجاد می‌شود، اما اگر نویسنده‌ای بخواهد اهمیت واقعه‌ای را تاکید کرده یا از طریق زاویه‌ی دید نقاط پنهان موضوع را کشف کند، می‌تواند همزمان از پتانسیل‌های اول شخص و سوم شخص محدود هم استفاده کند که حتما باید با احتیاط این کار را انجام دهد تا پیرنگ داستان و سلسله علت‌های داستان از بین نرود.

 بیست‌ویکمین جلسه‌ی مجازی انجمن نویسندگان نوجوان کانون گلستان، با حضور اعضای این انجمن و دعوت از عالمه میرشفیعی ، نویسنده و منتقد داستان، به‌عنوان مهمان ویژه برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =