بوم گرایی در شعر را خیلی مهم دانست

انجمن شاعران نوجوان هونیا آفرینش های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان اولین جلسه سال 1401 را که شانزدهمین نشست مجازی بود با حضور فاطمه ناظری شاعر و منتقد ادبی در روز پنج شنبه بیست و پنجم فروردین ماه برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان ، این نشست مجازی با اشتراک گذاری آثار اعضا نوجوان آغاز شد و کارشناس برنامه فاطمه ناظری به نقد و بررسی اشعار اعضا پرداخت.

اولین شعر از عضو توانمند انجمن سارینا رستمی بود که مورد نقد قرار گرفت و ناظری ، سارینا را برای سرودن شعر تصویری که در قالب سپید بود مورد تشویق قرار داد و گفت: به شعرهایی که تصویر دارند  شعرهای کارت پستالی می گویند و شعر تصویری شما هم از مرگ در زمره این اشعار قرار می گیرد پس شاعری که شعر تصویری می سراید باید به اطرافش خوب نگاه کند تا بتواند شاعرانه تر بنویسد.

در ادامه این جلسه دومین شعر که مورد نقد و بررسی قرار گرفت از ندا ملایی بود که ناظری از شعر ندا به عنوان شعر گزارشی یاد کرد و گفت : توصیفات در شعر ندا بسیار زیبا بود و یک فضای خیال انگیز را در روبروی مخاطب قرار داده بود. فاطمه ناظری اعضا را به خواندن اشعار قدما تشویق کرد.

او به اعضا گفت : برای اینکه پشتوانه شعری شما محکم شود و شما حرف یاد بگیرید و بدانید فلسفه بعضی از کلمات از کجا آمده است و به ماهیت کلمات و فکرها دست پیدا کنید اشعار قدما را بخوانید تا با زبان امروز حرفها را برای مخاطبین پیاده کنید پس اشعار شاعرانی هم چون حافظ ، سعدی ،عطار ، خیام ، بابا طاهر و مولوی را بخوانید.

و شعر آخر متعلق به دیلان یوسفی بود که فاطمه ناظری گفت : دیلان در شعرش از عنصر مشاهده نویسی استفاده کرده است و توصیف های بسیار زیبایی را درشعرش به کار برده است وی از اعضا خواست  کتاب شعر اقای گروس عبدالمکیان و مصطفی علیپور را بخوانند که پر از ساختار های شعر سپید هست.

گفتنی است در این نشست ناظری به یکی از مباحث شیرین و اصلی شعر که استفاده از خیال و خیال پردازی است اشاره کرد و گفت: خیال عناصر مختلف و زیبایی را در خود جای می دهد تشبیه، تمثیل، کنایه، استفاده از استعاره از عناصر خیال هستند و اعضا را تشویق کرد که در اشعارشان از کلمات بوم گرا استفاده کنند. ریشه کلمات را پیدا کنند و در سرودن اشعار از کلمات بوم گرا استفاده کنند تا باعث ماندگار شدن شعرشان شود. ناظری بوم گرایی در شعر را خیلی مهم دانست و از اعضا خواست در این مورد اشعار نیما یوشیج را بخوانند که ریشه در زبان طبری دارد.

در پایان جلسه فاطمه ناظری انجمن شاعران نوجوان هونیا را به شنیدن شعری مهمان کرد و دفتر شانزدهمین و اولین جلسه انجمن هونیا در سال 1401 بسته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =