نشست سیر مطالعاتی مربیان ادبی کانون پرورش فکری خراسان جنوبی برگزار شد

با حضور مربیان ادابی مراکز کانون در استان خراسان جنوبی، نشست سیر مطالعاتی بر اساس کتاب رستاخیز کلمات اثر دکتر شفیعی کدکنی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان خراسان جنوبی؛ اولین نشست سیر مطالعاتی کارشناسان ادبی بر اساس کتاب رستاخیز کلمات اثر شفیعی کدکنی همزمان با چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به صورت مجازی در حالی با ارایه محبوبه شواکندی مربی ادبی و مربی واحد مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی کانون استان برگزار شد که فروغ سادات شایگان معاون آفرینش‌های ادبی کانون کشور و یکتا میر حسینی از کاشناسان ادبی این حوزه حضور داشتند.

بر اساس این خبر  شواکندی، در ابتدای مباحث خود که با هدف آشنایی مربیان ادبی با نظریات ادبی صورتگرایان روس ارایه شد به تشریح مختصری از نظریه ادبی صورت گریان روس پرداخت و گفت: اصطلاح رستاخیز کلمات در اصل از ابداعات یک شاعر فرانسوی بود اما شکل تحلیلی یا نظریه پردازانه‌ی آن محصول ذوق و اندیشه صورتگرایان روس است.

وی بر اساس مطالب این کتاب و نظریات مطرح شده درآن با بیان دو مرحله‌ی اصلی جریان فرمالیسم روسی, در خصوص ارزش ذاتی کلمه ادامه داد: کلمه در شعر خود یک واحد جمال شناسیک دارد و به هیچ وجه روی وظیفه انتقال معنی به مخاطب ندارد و این موسیقی کلمات است که در شعر تمام وظایف را عهده دار است.

لهجه و ورود کلمات بیگانه، عوامل رستاخیر کلمه، ماده و صورت، کاربرد عملی و تزیینی تصویرها از دیگر مواردی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.

گفتنی است نشست سیر مطالعاتی کارشناسان و مربیان ادبی کانون استان بر اساس همین کتاب طی چند جلسه برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =