مجموعه نشست های سیر مطالعاتی با محوریت ارائه مباحث کتاب رستاخیر

مجموعه نشست های سیر مطالعاتی با محوریت ارائه مباحث کتاب رستاخیر کلمات و با حضور مربیان ادبی استان و طاهره شهابی کارشناس مدیریت آفرینش های هنری و ادبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، طاهره شهابی کارشناس مدیریت آفرینش های هنری و ادبی در این جلسه با اشاره به هدف از ارائه سیر مطالعاتی برای کارشناسان و مربیان ادبی گفت : برگزاری این نشست ها در راستای افزایش و ارتقای سطح دانش و  آگاهی پیش بینی گردیده است که در این مرحله با ارسال کتاب رستاخیر کلمات به قلم محمدرضا شفیعی کدکنی همراه بوده است.

طاهره شهابی با معرفی مختصر این کتاب گفت : همانطور که  استاد شفیعی کدکنی در کتاب مطرح کرده اند، هدف ایشان مروری بر نظریه ادبی صورتگرایان روی و دستاورد های درخشان آن و تطبیق آن بر ادبیات فارسی بوده که از این رهگذر کارشناسان و مربیان با مطالعه ی این کتاب با مباحث آشنا خواهند شد.

شهابی همچنین به کتاب رستاخیر کلمات از جنبه ی دیگری هم نگاهی انداخته و گفت : به نظرم شاید مهم ترین رهنمون شفیعی کدکنی به هنرمندان در هر رشته ای  پرهیز از هنر سازه های کلیشه ای، آشنا و تکراری است و نکته ی دوم این که رویکرد پژوهشگران و منتقدان ادبی در مواجهه با یک متن چگونه باید باشد (از جرجانی تا فرمالیست های روس).

وی در ادامه ی صحبت هایش به این نکته اشاره کرد که با جمع خوانی و به اشتراک گذاشتن دانش و اطلاعات جمعی ، به مفاهیم کلیدی و کاربردی جهت انتقال به اعضا در کارگاه های ادبی خواهیم رسید.

شهابی همچنین در پایان صحبت هایش به قسمت هایی از مطالب مهم و تأثیرگذار کتاب رستاخیر کلمات اشاره کردند.

در این جلسه علاوه بر معرفی  کتاب، مطالبی مرتبط با مبحث آشنایی زدایی توسط یکی از همکاران ادبی استان ارائه شد.

 همچنین در ادامه این جلسه که با مشارکت فعال مربیان ادبی استان برگزار شد،  طرح های کاربردی در موضوع آشنایی زدایی نیز به اشتراک گذاشته شد. سپس با ارائه مطالب مرتبط با مبحث هنر سازه ها ، اعضای حاضر در جلسه به شنیدن شعر سهراب و تماشای انیمیشنی مرتبط پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =